Krijá és kundalíni

Swami Satyananda Saraswati

Előadás a spanyolországi jóga tanárok számára rendezett szemináriumon, Collbato-ban

Bár a belső erő felébresztésének technikái sokfélék, a legtöbbjük konfliktust idéz elő az ember és elméje között. Az ember már a kezdetektől fogva nem képes még egy kis kézzelfogható haladást sem felmutatni a spirituális életben, mert idejének legtöbb részét az elme alacsonyabb, durva tendenciáinak elnyomásával, azok irányításával és a velük való harccal tölti. Mivel az elme hajlamai egy végtelen történet az embernek folyamatosan problémái vannak az elmével. Még ha valaki képes is irányítani és lecsendesíteni az elmét egy hat hónapos periódusra, az nem garancia arra, hogy az elmének nem lesz újra mozgáskényszere. Sok év csend után az elme újra nyugtalanná válik apróságok miatt. Ezért szükséges, hogy felfedezzünk egy módszert, amely nem vonja be az elmét, nem kerül vele szembe.

Ezt a célt szem előtt tartva letűnt korok jógijai kialakítottak egy módszert, hogy megkerüljék az elme természetét a spirituális életben, és amely a krijá jóga ösvényeként ismert. Ez az ösvény erőteljes gyakorlatok kombinációja, amely a hatha jógán alapul. A krijá jóga gyakorlatában megpróbálod befolyásolni az elmét a testen keresztül, épp úgy, ahogy befolyásolod az elmét, amikor bizonyos kémiai anyagokat juttatsz a testbe.

Az emberek mindig is tudták, hogy az elme befolyásolható. Amikor az elmét az elmén keresztül próbálod megváltoztatni, az a rádzsa jóga. Amikor az elmét az önmagadról való kérdezősködéssel befolyásolod, az a gjána jóga. Amikor átalakítod az elmét az érzelmeken keresztül, az a bhakti jóga. Amikor megpróbálod az elmét az önzetlen szolgálat és nem kötődés útján megváltoztatni, az a karma jóga. Amikor megváltoztatod az elme természetét a gyógynövényekkel, az a tantra jóga része. Amikor megpróbálod befolyásolni az elmét úgy, hogy kiigazítod és kiegyensúlyozod a testben lévő kémiai anyagokat, az a hatha jóga.

A krijá jóga gyakorlatában egyáltalán nem foglalkozol a zavarokkal, amelyek felvetődnek az elmédben. Ha az elmédből hiányzik a koncentráció alapvető minősége és elhajlik a szenvedélyek hatására, ha legyűrik az aggodalmak, pszichotikus vagy neurotikus, vagy még ha a legrosszabb mentális állapotban is vagy, a krijá jógában ez nem számít. Akár tamaszikus, akár radzsaszikus, akár szattvikus legyél, nem számít.

A rádzsa jógában állandóan tudatában kell, hogy legyél az elme funkcióinak. Az elmét szilárd egyensúlyban és egy-hegyűen kell tartanod, máskülönben elbuksz. De a krijá jógában az elme szilárd egyensúlya nem fontos, te csak a gyakorlatokkal foglalkozol. A gyakorlatokat a fizikai síkon végzed és az elme minimálisan vonódik be. Nem szükséges kiegyensúlyozottnak és egyhegyűnek lenni, de a krijákat (gyakorlatokat) egy bizonyos meghatározott módon kell gyakorolnod.

Viparita karani mudra

Például a viparita karani mudrában, a krijá jóga első gyakorlatában képesnek kell lenned megtartani a helyes pózt. Miközben tartod a fizikai pózt, be kell lélegezned udzsáji légzéssel a manipura csakrából fel a vishuddhi csakrába, itt megállni, aztán egyszerűen kilélegezni. A viparita karani mudrában a belégzésnek van egy útja a manipurától a vishuddhiig, de a kilégzésnek nincs. Úgy lélegzel ki, ahogy akarsz, aztán kezd a második kört a manipurától a vishuddhiig. Ismételd meg ezt tizenegyszer.

Nos, mi a tudomány e mögött a gyakorlat mögött? A hatha jóga írásai azt mondják, hogy a hold nektárt csöpögtet, és a nap elfogyasztja azt. Így a jógi elveszíti spirituális erejét és a halál lesz úrrá rajta. Ezért vezesse vissza a nektárt a holdba és legyen halhatatlan. Ez a viparita karani mudra alapja.

Itt nem csak a nektár és a prána áramlása, de még a vérkeringés is visszavezetődik az agyba. Ha ezzel a hárommal gazdagítod az agyad, akkor megismerheted a magasabb önvalót. A viparita karani mudra az agyad javítása és felkészít a további gyakorlatokra.

A viparita karani mudra gyakorlásával képes vagy a szahaszrára csakrát stimulálni, amelyet a modern tudomány agyalapi mirigyként ismer, és amely az agy magasabb központjaiban helyezkedik el. Az agyalap különböző területeiről erős hormonok válnak ki, amelyek a test minden más mirigyét irányítják, így befolyásolva az összes szerv és rendszer működését, beleértve az elmét és az érzelmeket is.

A sokféle hormon közül a legfontosabbak a nemi hormonok. A jógában ezeket a hormonokat rétáknak nevezik, és azt mondják, hogy felelősek a hanyatlás megállításában. Addig, amíg a testet a réták táplálják, az ember fiatal marad és a test kellemes illatokat áraszt. Ennek a hormonnak a megőrzését brahmacsárjának nevezik. Amikor ez a hormon a köldök környékére ereszkedik le, ott vírjává vagy maggá változik és elhagyja a testet magömléskor. Ennek eredményeképpen nyugtalanság keletkezik az elmében és az egyén mentálisan és fizikálisan megtörik. A hanyatlásnak ezt a ciklusát előzi meg a viparita karani mudra. Mielőtt a réták vírjává válnak, visszafordítod az egész folyamatot és visszaküldöd a hormont és a pránát az agyba.

Ahhoz, hogy lecsendesítsd az elmét, az agyban bőséges energiának kell lennie. Amikor bőséges energia van az agyban, az elme megáll és a kundalíni felemelkedik. Amikor az elme gyenge és nincs pránája, az elme nyugtalanná válik. Sok ember ül le meditálni (dhjána), de ahelyett, hogy békéssé válnának, az elméjük szorongóvá, félelmekkel telivé és idegessé válik. Ennek az oka nagyon egyszerű, nincs elegendően bőséges prána shakti a magasabb központokban. Ha minden nap kilenc percig gyakorolod a viparita karani mudrát és képes vagy megfordítani a prána folyását, akkor nincs ok arra, hogy az elméd ne álljon meg. Ezért a viparita karani mudra az első gyakorlat a krijá jógában.

Csakra anusandhana

Itt egy másik példája annak, hogyan lehet a tudatosságot felébreszteni anélkül, hogy bevonnánk az elmét. Ebben a gyakorlatban a tudatosságot a csakrák és kapcsolódó pontjaik körül viszed. Minden csakrának, kivéve a múladhárának és a bindunak, van kapcsolati pontja a test elülső részén, amely egy vonalban van a csakra pontjával a gerincnél. A múladhárától a binduig felfelé mész a kapcsolati pontokon át és a bindutól a múladháráig lefelé jössz a csakrákon keresztül. A felső állomás a bindu az alsó a múladhára.

Ahogyan felfelé haladsz a kapcsolati pontokon keresztül a test felszínén, mond magadban mindegyik nevet és gondolatban érintsd meg: múladhára – gát, svádistána – szeméremcsont, manipura-köldök, anahata-szegycsont, vishuddhi-torok, ágjá-szemöldökközép, bindu-a fej teteje hátul.

Ahogyan lefelé haladsz a csakrákon keresztül a gerincmentén, megint mond magadban mindegyik nevét, és érintsd meg mentálisan: bindu-a fej teteje hátul, ágjá-szemöldökközép, vishuddhi-torok, anahata-szegycsont, manipura-köldök, svádistána – szeméremcsont, múladhára – gát és állj meg.

Ebben a gyakorlatban a koncentráció nem szükséges, de a tudatosságnak olyan gyorsan kell mozdulni központról központra, amennyire csak lehetséges. Ha lassú vagy, az elme el fog kóborolni. Gyakorolj kilenc kör csakra anusandhanát.

A tradíció

A krijá jóga a hatha jógából és a tantra különböző forrásaiból vett gyakorlatok gyűjteménye. Például a viparita karani mudra egy hatha jóga póz, de a hatha jógában nem tanítjuk a többi részletet. Ehhez hasonlóan a mahá mudrát és a mahá bhéda mudrát, a két legfontosabb kriját szintén tanítjuk a hatha jógában, de nem részletesen. Ugyanígy a naumukhi mudrát is tanítjuk a hatha jógában, de nem a teljes formájában. A hatha jógában shanmukhinak vagy jóni mudrának nevezzük, amelyben lezárod a hét kaput: a két fület, a két szemet, a két orrnyílást és a szájat. A naumukhiban azonban a kilenc kapu magába foglalja a vizelet- és székletkiválasztó nyílások zárását is. Így csak a tizedik kapu marad nyitva a prána és a kundalíni számára. Tehát a krijá jógában egy kicsit többet tanítunk, mint a hatha jógában.

A mi századunkban a krijá jóga gyakorlatait sokan tanítják, de nagymértékben leegyszerűsítve. Én nem akarom egyszerűsíteni ezeket a gyakorlatokat, mert ha megteszem, akkor a jövő nemzedékei nem fogják tudni, hogy mi is valójában a krijá jóga. Bár ma még sok ember képtelen a krijá jógát gyakorolni annak teljes formájában, de lehetséges, hogy egy vagy két év múlva képesek lesznek, feltéve, ha tudják mi az.

A krijá és a kundalíni közötti kapcsolat

A kundalíni jóga nem egy gyakorlat, hanem egy rendszer, ahogyan a hatha jóga sem egy gyakorlat, hanem egy rendszer. A krijá jóga a kundalíni jóga egy része, egy gyakorlat és nem egy rendszer.

A kundalíni szót megfelelően kell elmagyarázni. A modern szerzők szerint a kundalíni egy feltekeredett kígyó, de a tantra szerint a kunda szó azt jelenti, hogy „mélyebb hely”. Amikor tűzszertartást végzel, készítesz egy kis négyzet alakú lyukat a földben, amelybe beleteszed a tüzet. Amikor a tűz ég, felajánlásokat teszel. Amikor felajánlásokat teszel, a tűz fellángol, tehát a kunda szó jelentése „tűzhely egy lyukban”. A kundalíni egy shakti, tűz shakti. A kundalíni jóga a tűz tudománya a kundában. Ebben a mélyebb tűzhelyben a tűz alvó lehetőség formájaként ég. Ez az alvó kundalíni. Ez nem egy fizikai tűz, ezt jógikus tűznek nevezik, amelyet pránajámával is létre lehet hozni. A külső tűz csak egy szimbólum.

Egy mély helyen, a múladhára csakrában van egy ovális alakú, asztrális lingam. A lingam szónak két jelentése van: fallosz és kauzális test, de a legtöbb ember az első jelentést érti meg. A múladhárában a lingam a kauzális test, vagy azt is mondhatod, hogy tudattalan a modern pszichológia meghatározása szerint. Ez a teljes libidó. A kundalíni tantrában és krijá jógában mi úgy képzeljük el, hogy a shiva lingamnak három helye van: múladhára, ágjá és szahaszrára. A múladhárában a lingam homályos, az ágjában füstös és a szaharárában ragyogó. A Shiva szó itt azt jelenti, hogy „egyéni lélek”. Ez a kundalíni és krijá jóga közötti kapcsolat. A krijá jóga a kundalíni jóga gyakorlata.

A kundalíni jógának sok más gyakorlata is van, nem csak a krijá jóga. De a krijá jóga gyakorlatai a legkönnyebbek, a legjobbak és a legerőteljesebbek. Továbbá a krijá jóga a legmegfelelőbb a most élő embereknek, mert nem határoz meg semmilyen korlátozást az étellel, szokásokkal, családos élettel, stb. kapcsolatban. A kundalíni jóga ösvényét követve és gyakorolva a krijá jógával felébresztheted a spirituális személyiségedet anélkül, hogy összeütköznél az elmével. Továbbra is engedd a szenvedélyeidet, féltékenykedésedet, a büszkeségedet és ítéleteidet megtörténni. Élj a depresszióddal és feldobottságoddal, az örömmel és fájdalommal. Ezek nem a spirituális ébredés ösvényének akadályai.

Krijá jóga szatszang

A krijá jóga hindu eredetű?
A krijá jóga egy nagyon ősi gyakorlat, amely sokkal korábban is létezett már, mint a mai vallások. Például mi hatvanan tanuljuk itt a krijá jógát. Később a társaság fele lehet, hogy keresztény lesz, néhány hindu, néhány muszlim, és így tovább. És aztán ötszáz év múlva a gyerekek meg fogják kérdezni: „Ez a krijá jóga muszlim, hindu vagy keresztény?” Ha képes lennék válaszolni, azt mondanám: „Az őseiteknek már azelőtt megtanítottam a krijá jógát, mielőtt a vallásuk követőivé váltak volna.”
Tudod, a jóga gyakorlatok, amelyek a kundalíni és az ember magasabb valójának felébresztését szándékozzák nem korlátozódnak semmilyen vallás keretei közé. A vallások felkészítenek minket, megtanuljuk a mantra gyakorlást, imádkozunk, böjtölünk és a tudatosságunkat Isten felé irányítjuk, kifejlesztjük a hitet, stb. Ezek nagyon fontos mérföldkövek. A krijá jóga azonban a módszer, amellyel a tulajdonképpeni ébredés megtörténik.

A krijá jógát csak a tantrikus iratok említik?
Nem tudom, hogy bárki is elfogadja-e ezt, de a krijá jógára a Bibliában is céloznak. A Genezis könyvében van egy rész, amely Jákob álmáról szól. Látott egy létrát, amely felért a földről a mennyországba, és amelyen angyalok közlekedtek fel és le. Azt hiszem, ezt a létrát az Ótestamentumban is említik valahol és azt mondják, hogy félútig nyitott szemmel, utána behunyt szemmel kell felfelé kapaszkodnod a létrán.
Amikor a krijá jógát gyakoroljuk, jó pár kriját nyitott szemmel végzünk, és aztán a többit behunyt szemmel gyakoroljuk. A létra a szusumna nádi. Az alsó vége a múladhára csakrában pihen, amely a tantra szerint a föld elem és a létra teteje eléri a mennyeket, a szahaszrárát. Az angyalok, amelyek felfelé és lefelé közlekednek a létrán jelképezik a légzés mozgását a szusumnában. Tehát ez egy nagyon szembeötlő hasonlatosság a Bibliában említett utasítások és a tantrikus írásokban részletezett gyakorlatok között.

Miért van az, hogy néhány krijá jóga gyakorlatban nyitva kell tartani a szemet és néhánynál behunyva?
Kezdetben, ha behunyva tartod a szemed, akkor tudatába kerülsz a legtöbb mentális problémádnak és szorongásodnak. Amikor a szemek behunyva vannak, az agy csendesebb és a tudatalatti erők képesek működésbe lépni. Ha azonban nyitva tartod a szemed, az agy jobban működik és a tudattalan konfliktusok nem kerülnek a tudatos felszínre.
Másodszor a krijá jógában a hangsúly nem a koncentráción, hanem a gyakorláson van. Ha tudatosan nyitva tartod a szemed egy fél órán keresztül, a pratjáhárá automatikus és könnyű lesz. Például, ha mantrát behunyt szemmel, aztán nyitott szemmel gyakorolod, azt fogod találni, hogy a pratjáhára sokkal jobb nyitott szemmel, mint behunyt szemmel. A pratjáhárában van egy pillanatnyi lekapcsolódás az idegrendszer és az elme között, amelyet a legjobb elérni nyitott szemmel. Emlékezz rá, hogy a pratjáháráról (elkülönítés) beszélek és a nem a dháranáról (koncentráció). A dháranát behunyt szemmel kell végezni. Ezért a krijá jóga első gyakorlatait, amelyek a pratjáhárát fejlesztik ki nyitott szemmel végzik, de a tadan krijá után a dhárana kezdődik és behunyod a szemed.

A krijá jógában a test felszínén és a gerinc mentén a csatornák – arohan és avarohan – valódi csatornák vagy csak mentálisan létre hozottak?
A felfelé (arohan) és lefelé (avarohan) haladás folyamata a prána shakti felébredésére vonatkozik. Nincs a testnek olyan része, amely ne válhatna a prána számára csatornává, de a krijá jógában a folyamat a múladhárától felfelé a binduig tart a test felszínén és a bindutól lefelé a múladháráig bent a gerinc mentén. A csatornák létrehozásának oka, hogy a koncentrált és felerősített ön-tudatot fejlesszünk. Az éberség vagy tudatosság rendszerint csapongó és ez a csapongás a felelős az energia pazarlásért. Ha van egy elosztód és vagy száz magnót kapcsolsz rá, akkor az áram nem lesz elég, de ha egyet vagy kettőt kötsz rá, akkor az áram bőven elég lesz. Ehhez hasonlóan, a prána shaktit, amely az egész testbe eljut, a mentális és még a pszichikus mezőkbe is, egy csatornán kell vezetni koncentrált formában. Ezért az arohan és avarohan gyakorlatával a tudatosságnak egy energetizált áramlását hozod létre.

Van valami korlátozás azzal kapcsolatban, hogy ki gyakorolhat krijá jógát?
Nem hiszem, hogy lenne bárki is, aki nem alkalmas a krijá jógára. Más azok számára, akiknek nincs idejük vagy fizikai energiájuk, azok nem tudják majd gyakorolni mindegyik kriját, de egy jó párat igenis tudnak gyakorolni.

A nők menstruáció alatt gyakorolhatnak?
A nők havi periódusa alatt a krijá jóga határozottan segít, különösen a mahá mudra és a maha béda mudra. Segítenek túljutni a depresszión, amely természetes a havi ciklus alatt és segítenek megtartani az érzelmi egyensúlyt, amely gyakran eltűnik ez alatt az időszak alatt.

Hogyan tanulhatok krijá jógát?
Először legyél jártas az ászanák, pránajámák, mudrák és bandhák gyakorlásában. Akkor képes leszel megtanulni a krijá jógát semmi perc alatt. A krijá jógák gyakorlatai nem nagyon nehezek. Véleményem szerint a dhjána jógát messze nehezebb gyakorolni, mint a krijá jógát. Dhjána azt jelenti, hogy ülsz egy ászanában, próbálod az elmét visszavonni egy bizonyos szintre és aztán belépni a különböző állapotokba. Alig pár ember képes ezt könnyedén véghezvinni. De a krijá jógában nem hunyod be a szemed, nem ülsz mozdulatlanul végig, és arra sem kérnek, hogy koncentráld az elméd egy tárgyra. Az elmének lehetősége van szabadon tennie azt, amit szeretne.
Ezek a krijá jógának az alapvető jellemzői. Húsz főbb krijá gyakorlat van, amelyeket nehézség nélkül meg lehet tanulni. Egy bizonyos sorrendbe állították ezeket, hogy szisztematikusan prátjáhárát, dháranát és dhjánát hozzanak létre. Nincsenek társadalmi vagy életkorra vonatkozó korlátozások. Azonban, képesnek kell lenned pránajámát gyakorolni azért, hogy ne keletkezzen hő a testben.
Épp úgy, ahogyan a só az alapvető fűszer az ételben, úgy a pránajáma az alapgyakorlat a krijá jógában. Ha a pránajámát hosszú ideig, 15-30 percig gyakorolják mindennap, az hőt hoz léte a rendszerben, amely szorulást és a tüdő nyálka kiszáradását okozhatja. A veseműködés is lelassul. Nagyon fontos arra emlékezni, hogy a pránajáma gyakorlása alatt a test nem szabad, hogy izzadjon vagy remegjen. Először válj kiválóvá a pránajámában, mielőtt megkezded a krijá jóga gyakorlását, így könnyedén mesterévé válsz a gyakorlatoknak és az optimális jó hatásokat nyered el.

Mi történik, ha azelőtt kezded el gyakorolni a krijá jógát, még mielőtt felkészültél volna az ászanák és pránajámák gyakorlásával?
Ha helyesen gyakorolsz, egy felébredés megtörténhet. De ha nem edzetted az idegrendszeredet, ha nem váltál a kumbhaka (légzésvisszatartás) mesterévé vagy nem készítetted fel az elmédet más dimenziók tapasztalására, akkor valószínűleg nem fogod tudni kezelni. Sok ember kezdi el gyakorolni a mahá mudrát és a mahá bhéda mudrát, mielőtt felkészült volna és fantasztikus tapasztalásaik vannak, de nem képesek megérteni azokat. Azt mondják: „Hé, valami történt velem, nagyon éhes vagyok mostanában!”, „ Egyáltalán nem vagyok éhes” vagy „Rengeteg félelmetes álmom van” vagy „Úgy érzem, mintha valaki lenne a szobámban”. Ezek a tapasztalások csak akkor történnek meg, ha nem készíted fel magad lassan és szisztematikusan.

Az összes kriját gyakorolnunk kell, amit tanultunk vagy csak egy párat?
A krijá jóga gyakorlatok minimum harminc percet igényelnek egy nap. A gyakorlatoknak van egy meghatározott sorrendje, de ha nincs időd, bizonyos krijákat ki lehet hagyni. Azonban, ezt csak akkor lehet megtenni, miután valamennyi jártasságot elértél már. Van néhány krijá, amely nagyon fontos és ezeket minden nap gyakorolni kell tekintet nélkül az időre.
A legelső krijá jóga gyakorlat a viparita karani mudra, amely alapvető fontosságú. A második a csakra anusandhana, amely során kifejleszted a csakrák és kapcsolati pontjuk tudatosságát. Ez a gyakorlat egy idő után teljesen elhagyható, mert alapvetően ez egy előkészítés, hogy megismertessen a felfelé és lefelé vivő csatornákkal. A harmadik gyakorlat a náda sancsalana, az „Om” éneklése. Ez egy fontos gyakorlat, de egy idő után lecsökkentheted tizenhárom körről háromra. A következő gyakorlat a pavan szancsalana, amely során belélegzel a felfelé emelkedő tudatossággal és kilélegzel a lefelé vivő tudatossággal. Aztán jön a szabha zsancsalana a „Soham” mantrával felfelé és lefelé a csatornában. Ez a két gyakorlat kombinálható és gyakorlása lecsökkenthető huszonegy körig, ha már egyszer elértél egy jó adag nyugalmat. A következő a mahá mudra és mahá bhéda mudra. Ezekből ugyanannyit kell gyakorolni, amennyit tanultál. Ily módon néhány alapvető gyakorlat kihagyható és bizonyos gyakorlatokat lehet csökkenteni, míg másokat úgy kell folytatni, ahogy tanítottam.
A mahá mudra és mahá bhéda mudra a tulajdonképpeni krijá jóga. Ha bármilyen okból is nem vagy képes a teljes krijá sort gyakorolni, folytasd szünet nélkül a mahá mudrát és mahá bhéda mudrát. Természetesen használd a józan eszed. Ha a test gyenge vagy beteg, akkor a gyakorlatokkal szünetet kell tartani egy ideig.

Ha már egyszer megtanultuk a krijá jógát, akkor is folytassuk az ászanák, pránajámák, stb. gyakorlását?
A krijá jóga a végső gyakorlat a tantrában. Ha már egyszer elkezdted gyakorolni, akkor nem kell folytatnod az ászanákat, pránajámákat, és így tovább. Sorrendet kell felállítanod a jóga gyakorlatokban. Úgy, ahogyan általános iskolába mész, hogy megtanuld az abc-t, a szavakat, mondatokat, aztán tanulsz földrajzot, történelmet, matematikát, stb. Ha folytatod a tanulmányaidat az egyetemen, tanulhatsz tudományt vagy orvoslást. De továbbra is olvasod a könyveket, amiket általános iskolában olvastál, és tanulsz mindent, amit már megtanultál? Nem, minden tanulmány felkészülés a jövőre. Tehát nem bölcs a jóga minden formáját gyakorolni. A jóga rendszerét sorrendbe kell tenned és fokozatosan haladnod végig az összesen.

Yoga Magazin, 1980. július