Barion Pixel

Tudat vagy gyógyszerek

Dr Swami Shankardevananda Saraswati

 Jóga kutatás és terápiás kutatás riportok

Egy új nézet kezd kialakulni a gyógyszerek testre gyakorolt hatásával kapcsolatban. Kutatásokkal alátámasztva, és sok orvos tapasztalatainak a támogatásával ez a nézőpont kezd beszivárogni az orvosi gyakorlatba és erőteljes hatást fejt ki az orvos páciens kapcsolatra. Ez a nézet az, hogy az elme fontosabb tényező a gyógyításban és az életben általában, mint a fizikai anyagok, mint pl. a gyógyszerek vagy akár sok esetben a műtét.

Az orvosi gyógykezelés főleg a gyógyszerek hatásától függ, amelyek fizikai anyagok és különféle hatásokat okoznak a testben. Ezeket a hatásokat állatokon végzett kísérletekkel és emberi alanyokon történt megfigyelésekkel határozzák meg. Azokat a gyógyszereket, amelyeket hasznosnak találnak, az orvosi sajtón keresztül népszerűsítik, és elvetik azokat, amelyeknek ártalmas mellékhatásai vannak. Mostanáig a legtöbb orvosi szakértő úgy tekintett a gyógyszerek használatára mint pusztán a fizikai anyag fizikai testre gyakorolt hatására, míg a mentális hatásokat nagy részben a gyógyszer-agy kölcsönhatás eredményének tudták be. Bizonyos mértékben ez igaz, azonban a kutatásokkal alátámasztott új nézőpont kimutatja, hogy azon történések legnagyobb részét, ami akkor keletkezik, amikor beveszünk egy szert, legyen az LSD, marihuána, kávé vagy antibiotikumok az elme határozza meg, túl minden kondicionáltságon és elváráson.

A kávé egy tökéletes példája a kondicionáltságnak, amely a drogok hatását mutatja meg. Ez az ősi etiópiai növény koffeint tartalmaz, egy idegrendszeri stimulánst, amelyet az arab misztikusok használtak rituáléikban, a harmadik és negyedik században segítségként, hogy elérjék a magasabb tudatosságot. Ahogy a kávé egyre hozzáférhetőbbé vált, az emberek egyre kevésbé tekintették misztikus tulajdonságú szernek. Ma naponta használják (vagy inkább az használ minket naponta, mivel sok ember függővé vált tőle), s úgy tekintik, mint étkezésünk velejáróját. Egyáltalán nem úgy tekintik, mint tudatosságunk kiterjesztésének eszközét.

Andrew Weil, aki gyógyszertanból szerzett diplomát a Harvardon és a Természetes Elme (The Natural Mind) című könyv szerzője (Penguin, 1975), elkezdte vizsgálni a hallucinogén szereket a 60-as években. E kutatás folyamán meggyőződött arról, hogy ezeknek a szereknek a fizikai és viselkedésbeli hatásai a legjobb esetben is jelentéktelenek vagy inkább félrevezetőek. Számára fontosabb kutatási iránnyá vált a szerek által kiváltott módosult tudatállapotok tapasztalása. Úgy találta, hogy gondolatbeli elvárásaink és szubjektív hitünk sokkal fontosabbak bármilyen szer bevételével megszerzett tapasztalataink meghatározásában, bármelyik szinten, legyen az fizikai, érzelmi vagy mentális, mint a szer testünkre gyakorolt, tisztán fizikai hatása.

Weil azt állítja, hogy meddő dolog megpróbálni felállítani a drogok ránk gyakorolt hatásának működési elvét. Úgy véli, hogy a szerek, különösen a pszichoaktív szerek, mint az alkohol és marihuána egyszerűen azt az érzést keltik, hogy fizikálisan másnak érezzük magunkat és a megjelenő tapasztalások az elvárásaink eredményei, kölcsönhatásban a fizikai változásokkal. Például azok, akik nincsenek hozzászokva vagy nem érzékenyek a marihuánára, figyelmen kívül hagyhatják az érzékekre vonatkozó változásokat, és semmiféle hatást sem éreznek, azonban az alkohol, amely erősebb drog, bizonyos fizikai hatások érzetét fogja kelteni. Az, amit alkohol hatására tapasztalunk, düh, öröm vagy eufória érzet, még mindig főleg a lelkiállapot, az elvárások, stb. függvénye. Egy másik példája a tudat azon képességének, hogy módosítja a test állapotát az a placebo, a cukor bevonatú pirula, amely nem tartalmaz semmilyen szert. Ha placebót kapunk, és azt mondjuk, hogy ez ilyen és ilyen gyógyszer, és ilyen és ilyen hatása van, akkor az emberek többsége tapasztalni fogja azt a hatást, amelyről azt mondták, hogy meg fog jelenni. Így, kezdjük látni, hogy az emberi elme programozható arra, hogy kiváltson bizonyos hatásokat az által, hogy létrehoz bizonyos szándékot, elvárást mialatt szedi a szert vagy akár ételt is.

A fenti eredmények jelentősége nagy horderejű az egész orvosi és gyógyító szakmára nézve, ami évek óta gyógyszereket ír fel azok adott hatása miatt, amelyek, feltételezések szerint, magának a szernek az állítólagos jellegétől függnek. Jól ismert tény például, hogy minden szer különböző hatások sokaságát hozza létre, de a gyógyszergyárak egyetlen, kereskedelmileg is életképes hatásra fókuszálnak és a többi hatást, mint „mellékhatást”, kis betűkkel sorolják fel. Weil azt állítja:

„Tehát bizonyos értelemben, az válik fontossá, amire te a választásod szerint koncentrálsz a szer összetett hatásaiból. Ugyanakkor azt gondolom, hogy különbséget tehetünk a gyógyszerek közt. Van néhány gyógyszer, amelynek gyógyszertani hatása annyira erős és speciális egy bizonyos rendszerre, hogy aránylag kevésbé befolyásolható az elvárások által, mint más szerek, amelyeknek a hatása elmosódottabb és váltakozó…Leírtam és határozottan azt is érzem, hogy minden betegség végül is pszichoszomatikus (eredetű). A szó egyszerűen azt jelenti „elme-test”. Ugyanaz, mintha azt mondanánk, hogy semmi sem történik az elmében anélkül, hogy valami szintén ne történne a testben, mert bizonyos értelemben a kettő ugyanaz a dolog.”

A jóga értéke

Ez a kutatás leveszi a gyógyszerekről, mint a beteg emberek gyógyításának legjobb eszközéről a hangsúlyt és átteszi azt az elmére, mint a gyógyulás közvetítőjére. Így az olyan technikák, mint a jóga, amelyek utat, módszert, eszközt kínálnak ahhoz, hogy általában egy egészségesebb elme és test állapothoz közelítsünk, napjainkban kezdenek népszerűek lenni. Ezek a technikák világszerte emberek millióit fogják megkímélni a szenvedés számlálhatatlan óráitól, és ugyanígy évente dollár milliókat is fognak megspórolni számukra.

A John Hopkins Egyetem Higiénia és Közegészségügyi kara és a Nemzeti Mentális Egészség Intézete (NIMH) által készített tanulmányok kimutatták, hogy az USA-ban több milliárd amerikai dollárt pazaroltak el szükségtelen gyógyszerekre. A felmérés kimutatta, hogy a nyugtatók és fájdalomcsillapítók a legnépszerűbb gyógyszerek. 214 millió pszichoaktív gyógyszer receptjéből 40% volt szorongáscsökkentő, nyugtató gyógyszer. Egy év alatt 927 millió páciens ment orvoshoz és a gyógyszertárak 1,3 milliárd receptet váltottak be, 6 darabot személyenként, évente. Ezen gyógyszerek nagy többségét a páciens szorongásának csökkentésére írták fel, és azért, hogy a doktor-páciens találkozásnak egy mindkét fél számára megnyugtató módon történjen a lezárása. Azaz, amikor a páciens fizet az orvosnak, viszonzásképp elvár valami kézzelfoghatót. Például a felmérésben megkérdezett orvosok 95%-a azt mondta, hogy felírnák az antibiotikumot amikor egy „egyszerű megfázást” állapítanak meg, de ez a páciensek legtöbbjét az ártalom szükségtelen kockázatának teszi ki.

Ezeknek a betegeknek a jóga gyakorlása sokkal hatékonyabb, hasznosabb és jótékonyabb eszköz, amely erősíti az orvos–páciens kapcsolatot. Erősíti a páciens elméjét és segíti a gyógyulási folyamatot, így nincs szüksége felesleges gyógyszerekre. Ily módon nem vagyunk feleslegesen kitéve sok gyógyszer néha veszélyes és potenciálisan halálos mellékhatásainak. Ugyanakkor ellenállóak leszünk a betegségekkel szemben. Amikor a jóga gyakorlása során képesek vagyunk a működő folyamatokat az elménkben látni, akkor kezdünk belelátni sok szer elménkre gyakorolt hatásába. A marihuána, alkohol, LSD és a szorongáscsökkentő gyógyszerek használata fölöslegessé válik. A jóga a legjobb eszköz, hogy csökkentsük a szorongást és növeljük a belső boldogságot.

Azok a betegségek, amelyeket a hagyományos orvoslásban most gyógyszerekkel gyógyítanak, potenciálisan gyógyíthatók vagy megelőzhetők a tudat-test kapcsolatán dolgozva, mert azáltal fejlesztjük az elme állapotát, amely egy feljavult egészségi állapotot eredményez. Az a pozitív és dinamikus állapot, amelyet a jógán keresztül hozunk létre, lehetővé teszi számunkra, hogy fejlesszük és tudatába kerüljünk az elme és test kölcsönös egymásba fonódásának. Az elme és a test közötti kapcsolat létezésének klasszikus bemutatása a hipnózis. Például egyszerűen attól, hogy egy ujjal megérintjük a hipnotizált pácienst, és azt mondjuk neki, hogy az ujj egy forró fémdarab, a bőre fel fog hólyagozni. Ez az autonóm (vegetatív) idegrendszer reakciója miatt van, amely vezérli a véredényeket, hogy folyadékot engedjenek a szövetekbe. Ez azt mutatja, hogy az autonóm idegrendszer nem a potenciális tudatos ellenőrzés területén kívül van, ahogyan azt a modern orvostudomány tanítja oly régóta. Nincs teljesen önálló határ a tudatosság és ezen idegek között, és a jóga megnyitja az utat a vegetatív idegrendszer tudatos használata előtt, aminek következtében a gyógyszerek szükségtelenné válnak. Weil ezt mondja a jelenségről:

„… a tudatosság, képessége szerint, bármilyen probléma nélkül be tud áramolni ezekbe az úgynevezett vegetatív ideg csatornákba. Az egyetlen trükk az, hogy a tudatosság egy nem megszokott állapotában kell lenned, hogy ez megtörténjen. De az „áramkör sémája” mindig teljesen ott van.”

„Úgy gondolom, hogy a példák közül, amiket most vizsgálunk a jóga vagy a biofeedback vonatkozásában, nagyon sok megmutatja, hogy képesek vagyunk ellenőrizni szívverésünket, hogy képesek vagyunk ellenőrizni vérnyomásunkat és más hagyományos „akarattól független” funkciókat. Valójában számtalan bizonyíték áll rendelkezésre arról, hogy ezek a csatornák mindig is léteztek és csak rá kell jönni, hogy hogyan lépjünk be a tudatosság megfelelő állapotába azért, hogy ellenőrizhessük a testfunkciókat, amelyekről azt gondoltuk, hogy nem akaratlagosan működnek.”

Amikor megszerezzük a belső kontrollt, a szerek többé már nem szükségesek ahhoz, hogy egy külső kontrollt tegyünk a testünkre. A tudatosságon, éberségen keresztül képesek leszünk szabályozni a testi folyamatokat, s ezáltal elérjük az egészséget.

Következtetések

A kémiai szerek egy fajta eszközök arra, hogy elérjük az egészséget, a lelki békét és a magasabb tudatosságot. Azonban ezek hatásai nem tartósak.

Az ember felgyógyulhat egy betegségből, mert a szer elnyomott bizonyos tüneteket, de ez nem jelenti azt, hogy nem leszünk újra betegek. A szerrel nem távolítottuk el a betegség gyökér okát. A nyugtatók szedésével nyerhetünk egy kis enyhülést a mentális szorongásoktól és fájdalomtól, de ez nagyon is rövid. Amikor marihuána vagy LSD hatására érjük el a magasabb tudatállapotot, bekövetkezik a visszazuhanás és a fájdalmas sóvárgás a magasba újra. Hasonlítsd ezt össze a jóga jótékony hatásaival:

  • Az ászana (testtartások), pránájáma (légzőgyakorlatok), mudrá és bandha, stb. gyakorlatok segítségével fizikális és mentális egészséget lehet elérni. A belső feszültség és frusztráció eltűnik, így a test harmonikusan működik. A gyökér okot eltávolítottuk.
  • A meditáción keresztüli elme összpontosítás mentális békét, erőt és jólétet, fellendülést biztosít, amely tartós és örök.
  • A tudatosságot évek alatt lassan és fokozatosan fejlesztjük. Ez stabil előrehaladást biztosít, először az alapokat építi fel, amelyekre majd a felépítmény kerülhet. Így akkor nem lesz a hirtelen felemelkedés után visszazuhanás a velejáró fájdalommal és vágyódással.

Míg a szereknek sok veszélyes velejáró és kísérő jellemzője lehet, a jóga abszolút jótékony eszköz az emberi szervezet idegrendszerének, elméjének és pszicho-fiziológiai működésének átalakításában. A jógának szintén vannak bizonyos velejáró veszélyei, de ha egy hozzáértő tanár utasításai szerint gyakorolják, határtalanul biztonságosabb és jobb azoknál a gyógyszereknél, amelyeket egy orvos hozzáértő ellenőrzése alatt szednek. A gyógyszer által keltett hatás tapasztalása (bármi is legyen az) az elme által kondicionált, míg a jóga kondicionálja és fejleszti az elmét. A jóga még a gyógyszerszedést is biztonságosabbá teszi.

Forrás: Yoga Magazine, 1979. február