A prána vidjá öt kulcsa

Swami Niranjanananda Saraswati

Öt kulccsal tudjuk kinyitni a bioplazmikus testünket.

Az első kulcs a pszichikus légzés tudatosítása. A légzés megtapasztalása lehet általános és finom szintű is. Az általános tapasztalat a belégzés és a kilégzés fizikai folyamata; belélegzünk, kilélegzünk, tudatosítjuk a légzést az orrlyukakban, a tüdőben, az alhasi részben és a mellkasban. A légzés ezen általános megjelenésének befolyásolása akaraterővel, koncentrálással és a pránájáma gyakorlatokkal a légzés egyik aspektusa.

A légzés másik aspektusa pszichikus, a belélegzés és a kilélegzés mozgása az udzsáji pránájáma formájában. Az udzsáji pránájáma alatt a belégzés és kilégzés során keletkező mély hang tudatosítása a pszichikus légzés tudatosítása. A pszichikus légzés tudatosítása se nem természetellenes, se nem nem-tudatos folyamat, de a tudatosság, a koncentráció gyakorlását és a torokizmok tényleges fiziológiai összehúzását igényli. Az udzsáji légzés gyakorlásánál, amelyet kécsari mudra és naszikágra dristi alkalmazásával végzünk az orrlyukakban normálisan áramló levegő figyelése helyett, egyszerűen tudatosítjuk a torokban áthaladó levegőt és az ezáltal keletkező hangot.

Hogyan tudja ez a tudatosság kinyitni a bioplazmikus testet? Nagyon egyszerűen. Amikor az összes érzékeddel a torokban történő légzést figyeled, az elméd megpihen. Az elme tevékenysége lelassul, és a személyiségben új tapasztalati formák keletkeznek. Az udzsáji légzés gyakorlásánál a tényleges fiziológiai tapasztalat a nyugodtság, csendesség és a fókuszáltság érzése. Ez az udzsáji pránájáma általános tapasztalata.

Aztán következik a pszichikus tapasztalat. Az udzsáji gyakorlásával a prána elkezd mozogni. A mahá-prána első megjelenése, a mellkasban lévő prána, elkezd mozogni. Ahogyan ezt a pszichikus légzést gyakorlod a mozgó prána használatával, fényrészecskék áramlatának a formájában egy csiklandozó vagy égő érzést tapasztalsz a torkodban, a felső mellkasi részben, a mellkasban és a tüdőben. Ez a prána felébredésének első lehetséges fiziológiai tapasztalata. A koncentráció mélyülésével és intenzívvé válásával meg fogod tapasztalni. A pszichikus légzés gyakorlása során megpróbálod ténylegesen megváltoztatni a prána áramlását.

A prána vidjá második kulcsa a pszichikus hang. A náda jóga tudománya szerint a hang létezik bennünk, és a hangot tapasztaljuk magunkon kívül is, általánosan és finom szinten. Nem szükséges a külső hangokról beszélni, mindenki jól ismeri ezeket. Csak a belső hangot tekintjük át röviden. A náda jógában vannak olyan gyakorlatok, amelyek során a hallásérzékelést visszavonjuk, így nem halljuk a külső zajt. A tudatosság fejközpontba történő teljes visszavonásával (agjá csakra) tudatossá válunk minden hangra, amely spontán módon belül keletkezik.

Ennek a hangnak az általános megtapasztalása sziréna, fütty, madárcsiripelés, harangok, vízesés hangja vagy valami belső rohanás hangja. Ezek a hangok nagyon finoman kezdődnek és az intenzitásuk fokozatosan nő. Egy hasító füttyöt hallasz még a teljesen befogott fülekkel is, és ha megpróbálod ugyanazt hallani kívül, csak belégzést hallasz, míg a kilégzés a test elülső felén történik lefelé, és megint megfigyelhető a belégzés a háton felfele és a kilégzés pedig lefele a test elülső felén. Ténylegesen egy hasító füttyöt hallasz a teljesen zárt fülekkel, és ha megpróbálod ugyanazt hallani kívül, semmi mást nem hallasz, csak a fütty folytatódik a fejedben. Hallod a madárcsicsergést, még akkor is, ha kívül nincsenek madarak. A tapasztalás benned van.

Miután képes vagy minden hangot a felszínre hozni, egy mély, dobogó hang keletkezik, mintha egy mély üregben lennél vagy barlangban, ahol alagút van. Az alagút másik végén valaki zenél, dobol, furulyázik vagy sok más hangot ad ki, így érzed a rezgéseket. Nagyon alacsony hangon kezdődnek, de aztán fokozatosan erősödnek, és bizonyos idő múlva fokozatosan gyengülnek. A végén megismered a nádát-t. A náda a belső érzet, a fizikai atomok belső mozgása.

Bár a hangok gyakorlása bonyolult, ezek a tapasztalatok nagyon gyorsan jönnek, néhány gyakorlás után a koncentrációd és tudatosságod intenzitásától függően, ill. attól függően, hogy mennyire vagy képes ébren maradni. Az elme visszavonásához a bhramari pránájámát-t használjuk, amikor a méhek zümmögő hangját utánozzuk.

A harmadik kulcs a pszichikus csatornák tudatosítása. Két csatornát ismerünk meg a prána vidjá gyakorlata során. A csakrák a gerinc mentén helyezkednek el, és az ébredésüket a gerinc mentén tapasztaljuk, de a test frontális felén is tapasztalhatjuk. A frontális csatorna és a csakra ébredés frontális tapasztalásai az ún. csakra ksétramokban mennek végbe, ami a csakra stimuláló pontja. A gerinc menti tapasztalás helyét úgy hívják, hogy csakra sharíra, a csakrák teste. A csakra sharíra a gerincben, a csakra ksétram a test elülső felén van. Amikor elkezdjük a pránát mozgatni, nagyon hasznos tudatosítani ezeket a csatornákat.

A prána vidjá koncepciója szerint az energia a múladhárá-ban tárolódik, a manipúrában revitalizálódik és energizálódik, az agjából oszlik szét a testben, és a vishuddhi-ban tisztul meg. Ezt a négy csakrát használjuk a prána vidjájá gyakorlása közben: felébresztés, generálás és revitalizálás a manipúrában, a köldök központban; tisztítás a vishuddhi-ban, a torok központban; elosztás az agjából, a szemöldök központból; raktározás a gyakorlat végén a múladhárában, a gátban.

A ksétram és csakra közötti csatornának a tudatosítása a köldök és a szemöldök központ között van. Amikor belélegzünk, a lélegzet ezen a csatornán halad felfelé a test elülső felén a köldöktől a torokig. Amikor kilélegzünk, a légzés tudatosítása folytatódik a toroktól a szemöldök központig, aztán a tudatosítás ismét visszaugrik a manipúrára. Ez a frontális csatorna tudatosításának egyik folyamata.

A prána vidjá tényleges gyakorlása során a manipúrában generált energiát belégzéssel az agjába visszük, és kilégzéssel osztjuk szét. Amikor tudatába kerülünk a pszichikus csatornának, a belégzés és a kilégzés is növekvő tudatossággal történik. A köldöktől a torokig lélegzünk be, és a toroktól az agjáig lélegzünk ki. A csatornát a testben egy átlátszó cső formájában vizualizáljuk, amely a köldöktől az agjáig ér.

A második pszichikus csatorna a gerinc mentén helyezkedik el. A belégzés a gerinc alján lévő múladhárából kezdődik, a keresztcsont csúcsánál, és a gerinc vonalát követi. A pszichikus csatorna vizualizációs formája egy átlátszó cső. A gyökércsakrából belélegzünk egészen a fejben lévő agjá csakráig, ahol a gerinc kapcsolódik az agyhoz, a középagy területén. Kilégzéskor egyszerűen követjük a légzést a frontális csatorna mentén lefelé a gyökércsakráig. Így a második csatornában a tudatosság csak felfelé mutat. Csak belégzés van, míg a kilégzés visszavezet lefelé a test elülső részén, és aztán újra belégzés követi a csatorna tudatosításával felfelé a háton, és kilégzés lefelé a test elülső felén.

A negyedik kulcs a pszichikus szimbólum, és ez a koncentráció gyakorlását igényli. A szimbólum bármi lehet, amire az elmédet összpontosítani tudod. Lehet egy absztrakt szimbólum, egy tájkép, valami, ami örömet okoz, valami, ami számodra megfelelő. Akár egy pszichikus absztrakt szimbólum is lehet, egy jantra vagy egy mandala. Lehet a nap, a hold, egy láng, tűz, egy felhő látványa, vagy bármi más. Természetesen itt pszichikus szimbólumokról beszélünk, nem csak akármilyen szimbólumokról, és a pszichikus szimbólumok általában a jantrák.

Ha közelebbről megvizsgálod a csakrákat, azt látod, hogy különböző szimbólumokból állnak: körökből, háromszögekből, négyzetekből, ötszögekből, hatszögekből stb. Ezeket a szimbólumokat használjuk a prána vidjá-ban. A személyiségednek vagy az asztrológiai jegyednek megfelelően kapsz egy szimbólumot, amely lehetővé teszi, hogy koncentrálj, és mélyebben merülj bele a saját személyiségedbe. Ezt a szimbólumot rendszerint a Guru adja mantra diksa idején. Ha van egy szimbólumod, koncentrálhatsz rá. Ha nincs szimbólumod, létezik két szimbólum, amelyek a legalkalmasabbak a prána vidjá-hoz. Az egyik a tűz, és a másik egy lefelé folyó fényáradat vagy egy fényoszlop.

Az ötödik kulcs a csakrák felébresztése. Nos, hidd el, hogy ezt elég nehéznek fogod találni, de a prána vidjá gyakorlásával a csakrák egész gyorsan felébreszthetők. Természetesen neked kell megtenned ezért az erőfeszítést, nem fog csak úgy magától bekövetkezni. Meg kell próbálnod a koncentráció, a vizualizáció, az akaraterő gyakorlásával, és az elméd céltudatosságával. Az összes csakra a pránikus energia központja, és te stimulálod és irányítod a pránát. Ehhez fel kell ébresztened a csakrákat.

Forrás: Yoga Magazine, 1994. november