Swami Satyananda Saraswati
Ebben a modern korban az emberek nagyon aggódnak a vitaminok és ásványi anyagok miatt, de megfeledkeznek egy fontos dologról. Nem a fizikai egészség az alapvető fontosságú, hanem a belső lény állapota az, amely a valódi egészséget alakítja. A régi időkben az embereknek olyan járványokkal kellett szembenézniük, mint a himlő, pestis, kolera, sárgaláz, álomkór és sok más ehhez hasonló. Most azonban a modern tudomány fejlődésének ellenére olyan krízissel nézünk szembe, ami az emberiség egészségét illeti. A történelem során sosem voltak ilyen borzasztó betegségek. Ilyenkor arra kényszerülünk, hogy átgondoljuk: „Van valami módja annak, hogy elérjük a lehető legjobb egészséget?” Az utóbbi években arra a következtetésre jutottunk, hogy a jóga a válasz.
A mentális összetevő
Gondoskodunk a fizikai testünkről, próbáljuk tápanyagszükségletét fedezni a megfelelő vitaminokkal és ásványi anyagokkal, de egy pillanatra gondolkodjunk csak el a belső lényről. Mi a helyzet az elmével? Az elme szükségleteit nem próbáljuk meg pótolni, ezért az ember mentálisan válik beteggé. Még azt sem tudja, hogyan gondolkodjon, mit gondoljon vagy, hogy miért is gondolkodjon, mit érezzen, hogyan érezzen vagy, hogy miért is érezzen. Az elméje olyan, mint az az autó, amit egy nagyon részeg sofőr vezet. Véletlenül a kocsi elérheti a célállomását, de valószínűbb, hogy balesetet fog okozni majd az úton. Ezért nagyon fontos, hogy az elme, mint egész irányítása, tréningezése felől legyen egy tudásunk, és így javítsuk mentális egészségünk minőségét. Ez a jóga fő témájának anyaga.
Miért fürdesz minden nap? Miért tartod tisztán a házadat? Azért, mert azt hiszed, hogy a fizikai tisztaság, a külső tisztaság szükséges a jó egészséghez. Ehhez hasonlóan figyelembe vetted-e már valaha is, hogy bizonyos gondolatokat is ki kell tisztítani az elméből? Kétszer is kitakarítod a konyhát és a fürdőszobát egy nap, de mi a helyzet az elmével? Amikor a félelem, szorongás vagy bánat gondolata megjelenik az elmédben, mit teszel? Hagyod, hogy menjen a dolog, elmerülsz benne, meg sem próbálod kitakarítani az elmédből. Ezért van az, hogy szorongástól, félelemtől, csüggedtségtől és dühtől szenvedsz.
Ezek a gondolatok eltalálják az elmét, megfertőzik az elmét, mint ahogyan a vírus képes pusztítani a testedben. De egy gondolat sokkal veszélyesebb, erőteljesebb és hatékonyabb, mint egy hétköznapi vírus. Amikor egy vírus bekerül a testbe, azt bizonyos gyógyszerekkel, orvosságokkal kezelni lehet. De amikor egy gondolat lép be, amikor a félelem felüti a fejét, amikor a szenvedélyek és szorongás lép be az elmédbe, tudod, hogy milyen mélyreható eredménye lesz ennek? Ezért amikor az egészségről beszélünk, akkor feltétlenül meg kell értenünk, hogy hiányzik belőlünk az elme és a belső lény egészségével kapcsolatos tudás.
A három sakti
A jóga a fizikai, mentális és spirituális egészség tökéletes gyakorlati rendszere. A jóga filozófia szerint az ember három alapvető alkotóelemből áll: életerő (prána sakti), mentális erő (csitta sakti) és spirituális erő (atma sakti).
A prána az univerzális életerő, és ennek a testnek is van belőle valamennyi. A létezésünk a prána sakti csodája. A prána az, ami miatt élünk, mozgunk és növekszünk. Ez a prána sakti nem a levegő, amit belélegzünk, ez természetünknél fogva bennünk van, ezzel születünk. Az első négy hónapban a magzat az anya pránájából él, de az ötödik hónaptól kezdve egy független prána egységet fejleszt ki. Az élet a prána megjelenési formája.
Amikor a prána megfelelő feszültségi szinten áramlik, akkor erősnek, energetikusnak, lelkesnek érzed magad, és minden érzékelési képességed éles. De amikor a feszültség csökken, akkor fizikálisan gyengének és kimerültnek érzed magad.
A pránán kívül van egy másik sakti is a testben, amelyet elmének vagy tudatosságnak neveznek, és amelyen keresztül képesek vagyunk gondolkodni, emlékezni, analizálni és különbséget tenni. Nagyon sok mentális képesség van bennünk, és ezek mind a mentális sakti játékai vagy megjelenési formái.
A prána saktit és mentális saktit két fontos áramlás képviseli a fizikai testben, amelyek pingalá nádi és idá nádiként ismertek. A ’nádi’ szó azt jelenti, hogy áramlás. Minden villanykörtében két vezeték van, egy pozitív és egy negatív. Ugyanígy a testrészekben és minden szervben e két saktinak a kombinációja található. A prána sakti és a mentális sakti átjárja az ember egész testét.
A pránikus erő a pozitív és a mentális erő a negatív. Amikor ez a kettő kapcsolódik, akkor energiát hoznak létre. Ha szétkapcsolódnak, akkor mi történik? Ha a kapcsolótábláról elveszed az egyik vezetéket, akkor a villany nem fog égni. Ugyanez van az alacsonyabb és a magasabb szervekkel is. Ha az egyik energia áramlik, de a másik nem, akkor a szerv nem működik. Ezért a jóga szerint az energiát egyenletesen kell elosztani a test minden részében, a fejtől a lábujjakig. Ha bármiféle egyensúlytalanság van, akkor abból betegség lesz.
A prána sakti és a csitta sakti fizikai energiák. Az atma sakti, a harmadik típusú energia spirituális. Ez nem-fizikai, transzcendentális és forma nélküli energia. A múladhára csakra mind fizikai mind spirituális energiát termel, de magát a spirituális energiát egy nagyobb generátor termeli. Ezt az energiát sem az idá sem a pingalá nem tudja vezetni. Ezért van egy harmadik vonal, amelyet szusumnának neveznek, és amely a spirituális energiát vezeti a múladhárától egyenesen fel a szahaszrárába, hogy az egész agyat megnyissa, felébressze.
Azt már tudod, hogy az agynak csak egy része működik, kilenctized része zárva van. Az agynak ez a kilenctized része végtelen tudást, tapasztalást és erőt tartalmaz, de nem vagyunk képesek használni, mert nincs tudat energiánk. Amikor a szusumná ezt a spirituális energiát felvezeti a szahaszrára csakrába, az agy alvó területei aktívvá válnak. Ekkor nem csak mentális egészséget, hanem spirituális gazdagságot is adnak neked. Ha a jóga gyakorló képes a kundalínit felébreszteni, és összekapcsolni a szahaszrárával a szusumná nádin keresztül, akkor a test, az elme és a szellem mesterévé válik.
Ezért az ember egészségének titka a három sakti, a prána, az elme és a szellem megfelelő elosztása. A jógában ezt a hatha jóga gyakorlatain keresztül végzik, amely tisztítja a fizikai testet, a pránájáma tisztítja a csatornákat, avagy nádikat, amelyeken keresztül az energia szétterjed, és a meditáció, amely leállítja a prána és az elme áramlását, és a spirituális energiát közvetlenül az agyba, a szahaszrára csakrába vezeti.
A jóga különböző ágai, mint a hatha, a rádzsa, a krijá, stb. nagyon erőteljes rendszerek az egészség számára, és nem csak ennek a külső, fizikai testnek, hanem az egész, teljes ember egészsége számára.
Hogy megszerezzük a teljes egészséget, arra van szükség, hogy a spirituális élet a hétköznapi életünk alapjává váljon. Ennek a századnak az emberei azt gondolják, hogy spirituális életet a fizikai életet javítása kedvéért kell élni. Így a kocsit tesszük a ló elé. A fizikai életet tekintjük alapnak, és a spirituális életet, mint egy bővítményt kezeljük, de ennek fordítva kell lennie. Az ember élete alapvetően spirituális, létezésének a fizikai élet csak egy része. Ily módon sok hibát követünk el. Azt mondjuk: ’Ó, az isteni bennünk van’, mintha az isteninek egy tárolója lennénk, miközben mi vagyunk azok, akik benne vagyunk az isteniben, nem az isteni van bennünk. Ez egy másfajta gondolkodásmód, amelyet ki kell fejleszteni, hogy kijavítsuk a test, a lélek és az elme hibáit, és hogy harmóniát teremtsünk létezésünk minden szintjén.
Nem kétséges, hogy követünk el hibákat a mentális síkon, és hogy megtagadjuk az elmét, és ez az a mód, ahogyan beteggé és boldogtalanná válunk. Amikor a jóga ösvényét választjuk a legfontosabb dolog számunkra a szellem, aztán az elme és végül a test. A materialista filozófiában a test az alfa és az ómega, de a jóga filozófiában a test nem áll mindenekfelett. Ez a fizikai test nem minden, hanem csak egy kicsi része végtelen létezésünknek. Ezt a testet helyesen kell tartanunk, de nem gyógyszerekkel, nyugtatókkal és csak tápláló ételekkel. Táplálnunk kell helyes gondolkodással, filozófiával, elvekkel és hittel.
Sőt mi több, ki kell fejlesztenünk a dhjána jóga művészetét, ahol a szemek csukva vannak, de az elme kiterjed, és egyre inkább briliánsabbá válik, egyre inkább éberebbé. Ahol nemcsak a névnek és a formának e kis világa létezik, hanem ahol a végtelen létezés áll előttünk, az univerzális élet folyton terjedő víziója.
Kapcsolódó szatszang a mentális problémákról.
Forrás: Yoga Magazin, 1980. május