Barion Pixel

Szatszang a mentális problémákról

Swami Satyananda Saraswati

Kapcsolódó cikk a három energiáról, saktiról.

Mi az elme békéje?

Az elme békéje az, hogy kiegyensúlyozott módon látjuk az életet. Nem az eredményekről és a veszteségekről szól, hanem arról, hogy mindent megértünk az élettel kapcsolatban. A külső élet tele van hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel, és egy gyenge ember számára ez fárasztó, vagy akár kimerítő is lehet. De egy erős ember számára minden felfelé menet öröm, és minden lefelé menet egy játék.

Mi a spirituális módszer az elme feszültségeinek elengedésére?

Ha a feszültség akut, akkor utazz el otthonról, és tölts egy kis időt egy olyan békés környezetben, mint egy ásram. Ez az első lépés. A második a szatszang. Ha valami baj van az autóddal, akkor elviszed egy garázsba, otthagyod egy jó szerelőnél egy néhány napra. Ő majd kitalálja, mi a baja, megjavítja, kitakarítja. Ugyanígy, amikor túl sok feszültség van az elmédben, a legjobb dolog azt csinálni, hogy az autódat egy jó szerelő kezébe adod. A szatszang a legjobb mód. Ha a feszültség nem akut, akkor néhány ászana, pránájáma és a jóga nidra használandó.

A feszültség háromféle lehet: izom, mentális és érzelmi. Ha az izomfeszültség a túl sok mozgástól van, akkor egy kicsit többet kell pihenned. Ha mozgáshiánytól van, akkor aktívabbnak kell lenned. Ha a feszültséged mentális a sok gondolkodás vagy álmodozás miatt, akkor keményen kell dolgoznod a karma jóga segítségével, és új irányt kell adnod az elmédnek. A mentális feszültségek akkor jelennek meg, amikor túl sok időd van arra, hogy gondolkodj. Az érzelmi feszültségeket – szerelem, gyűlölködés, halál, stb. miatt – sokkal nehezebb semlegesíteni, és megfelelő pontossággal kell kezelni a bhakti jógával. E háromféle feszültség elengedéséhez a spirituális ösvényt kell követni.

Mi a módja az olyan gondolatok leállításának, amelyek mélyen ágyazódnak az elmébe?

Amikor eszedbe jut egy gondolat, akkor a legfontosabb az, hogy te hogyan állsz ehhez a történéshez. Tegyük fel például, hogy akár szereted a hasmenés gondolatát akár nem, de ez a gondolat állandóan eszedbe jut. Megvan a képessége arra, hogy mélyen az elmédbe ágyazódjon. Azonban, ha látod a gondolatot, de visszautasítasz bármilyen kapcsolódást vagy asszociációt ezzel a gondolattal kapcsolatban, vagyis teljesen közömbös maradsz vele szemben, akkor az hamar el fog tűnni. Amikor csak tanú maradsz, a tapasztalás megfigyelője, akkor az megszűnik létezni, de ha bevonódsz a gondolatba vagy az érzelmileg hatással van rád, akár negatívan, akár pozitívan, akkor visszatér az elmébe, és újra feldolgozásra kerül.

Mi a boldogság titka?

A boldogság titka az, hogy az elmét a boldogság forrásával kapcsoljuk össze. Ha már csak egyszer is képes vagy megtenni ezt, onnantól kezdve a boldogság áramlani fog. Ha már ismered a forrást, emelkedett emberré válsz gondolatban és tettben egyaránt. A boldogság elérhető számodra, és meg is tudod tartani azt, de folytonos és nemes erőfeszítések szükségesek hozzá.

Hogyan befolyásol minket az, hogy a társadalomban élünk? Hatással vannak az elménkre a hirdetések, újságok, stb. állandó sugalmazásai, aminek ki vagyunk téve?

Mindenki hipnózis alatt van. Minden egyén folyamatosan valamilyen benyomás alatt van, és ez teljesen átalakítja az elméjüket. Az egész életmód egy hipnotikus folyamat. A káprázat hipnotizál téged, folyamatosan ki vagy téve az újságok, hirdetések, tévé, rádió, könyvek és magazinok hatásának, amelyek hipnózis alatt tartanak.

Hogyan fogod de-hipnotizálni magad? Ha sikerül, akkor elveszíted az illúzióidat az egész társadalmi sémával kapcsolatban. Családi mintában élünk, a férfi és a nő együtt él, és férj-feleségnek nevezik magukat. Ez hipnózis. Ha de-hipnotizálod magad, akkor a család felbomlik. Valójában az ember folyamatosan hipnózis alatt él születésétől fogva a halála pillanatáig. Talán egy pár ember az, aki nincs a hipnotikus hatás alatt.

Egyszer megpróbáltam de-hipnotizálni magam, de úgy találtam, hogy nincs hitem semmiben sem. Tele voltam kétségekkel, és nem voltam biztos az emberek őszinteségében és tisztességében. Ezért a legtöbb ember számára könnyebb hipnotizáltnak maradni. De ahogyan nősz a spirituális életben, automatikusan de-hipnotizálttá válsz.

Hogyan állíthatom le az elmémet, hogy ne kritizálja az embereket?

Nincs baj azzal, ha másokat kritizálsz a fejedben. Ha megállítod ezt a folyamatot, akkor hangosan fogod őket kritizálni, és akkor bántani fogod őket. Azt gondolom, hogy a kritizálás az evolúciós folyamat része. El kell fogadnod, szembe kell nézned vele, nem számít, mennyire keserű is lehet ez. Ha nem akarsz kritizálni, akkor téged fognak kritizálni. És akkor mi fog történni? Meg fogsz sérülni. Sokkot kapsz, mert idealista vagy, és elmulasztottad elfogadni a realitást.

Szóval, amikor ezek a negatív gondolatok belépnek az elmédbe, akkor meg kell értened ezeket, nem vallásos szempontból, hanem a természet törvényeinek szempontjából. A természetnek vannak bizonyos törvényei és a negativitás ezek egyike. Ha nincs negativitás, akkor nem lehet fejlődés az életben. Ezt halljuk az emberektől: „Ez negatív”, vagy „Ó, az elmém negatívan gondolkodik”. Ez alatt mit értesz? Ha sötét van, akkor fénynek is lennie kell. A nappal és az éjszaka kiegyensúlyozzák egymást. Az elme pozitív és negatív erői jelzik az elme folyamatos evolúciós fejlődését. Ha egy kicsi gyerek megpróbál járni, és elesik, azt jelenti, hogy fejlődik. Ha nem mozogna, azt jelentené, hogy megbénult.

Az élet során sokszor vagy negatív, aztán megint pozitív leszel. Úgy, mint a nappal és az éjszaka váltakozása, az elméd hozzáállása is változik időről időre. Ha ördögi gondolatok jelennek meg az elmében, a vallásos emberek elborzadnak. A vallás távol tart minket a természet valóságától. Meg kellene mondani nekünk, hogy az ördögi gondolatok ugyanannyira részei az emberi elmének, mint a jó gondolatok. Az evolúció folyamatos mozgás, olyan, mint a kvantum – előre, hátra, felfelé, lefelé. Az élet evolúciója, amit emberi inkarnációban elértél, sosem mozgott egy egyenes vonal mentén. Előre és hátra halad, hátra és előre. Így mozog az energia is. Amikor ezek a kritikus gondolatok belépnek az elmédbe, engedd őket. Megértéssel kell közeledned ezek felé, ők a te gyermekeid. Nem kívülről lettek hozatva, ezek a te teremtményeid.

Ha nem értesz egyet elméd némely állapotával, akkor törés van közted és magad között, két részed között. Ez vezeti az embereket skizofréniához. Mindenki skizofréniás, aki nem tud egy baráti viszonyt kialakítani saját magával. A legfontosabb, hogy barátként viszonyulj a gondolatok minden dimenziójával, amelyek belépnek az elmédbe. Végül is, mi egy gondolat? Ez nem érzelem, ez egy energia buborék, ilyen vagy olyan, negatív vagy pozitív energia. Ne aggódj a kritikus gondolatok miatt. Ülj csendesen, és folytasd a kritizálást, amennyire csak szeretnéd.

Mi a legjobb módja annak, hogy túljussunk a komplexusokon?

Az ásram élet és a karma jóga a legjobb terápia azoknak az embereknek, akiknek sok mentális problémájuk van. Az én ásramomban azt mondom az embereknek, hogy dolgozzanak olyan keményen, hogy még csak idejük se legyen gondolkodni vagy boldogtalannak lenni. A komplexusok csodás módon eltűnnek, amikor az elmének nincs ideje bennük dagonyázni.

Olyan sok minden tud zavarni, hogyan tudok ezektől megszabadulni?

A nyugtalanság természetes minden ember számára. Még ha a hegytetőn is élsz elvonultan, akkor is nyugtalan leszel. Ha bezárod magad egy süket szobába, akkor is zavarni fognak dolgok. A zavar vágyból, nem-tudásból származik, és abból, hogy nem vagyunk tudatában a léleknek. Ha nem követed a belső utat a külső út mellett, akkor több zavar lesz az életedben, élj akár vidéken, akár egy forgalmas városban. A jógikus ösvényen megtanulhatod azt, hogyan éld meg a teljességet anélkül, hogy bármi is zavarna.

Lehetséges a dühöt és a féltékenységet uralni?

A düh az egyik legnagyobb akadály az életben, és a féltékenység pedig teljesen szükségtelen és haszontalan. Ha dühös vagy valakire, annak legalább van valami haszna is, az, akire dühös vagy, az vagy engedelmeskedik neked vagy tisztel téged, de a féltékenységben semmiféle jutalom sincs. Az a véleményem, hogy sose aggódj a düh vagy féltékenység miatt, hanem gyakorolj sásánkászanát, az segíteni fog. Ülj vadzsrászanába, hajolj előre és tedd a homlokod a talajra. Hozd a karokat előre, nyugtasd a talajon, vagy a hátad mögött kulcsold össze a kezeket. Maradj ebben a helyzetben 2-30 percig. A sásánkászana segít irányítani az adrenalin mirigyeket és lenyugtatja az elmét.

Mi a legjobb módja annak, hogy az ember magában kezelje az agressziót?

Az agressziót a sítali és sítkari pránájáma gyakorlataival lehet legyőzni, de azt gondolom, hogy először saját személyiségedet tanulmányozd át alaposan. Az agresszió természeted része, amely életed során fejlődött ki, és néha pszichológiai zavarokat okoz, ha megpróbálod feltartóztatni személyiséged természetes részét.

Bár javasoltam pránájámát, személyesen úgy érzem, hogy saját természetünknek építő és kreatív módon kellene hasznát vennünk. Egy agresszív természettel megáldott ember nagyon dinamikus tud lenni. Arra is használhatja személyiségét, hogy nagy változásokat hozzon létre a társadalomban.

Milyen jóga gyakorlatok segíthetnek egy olyan embernek, aki fél buszra, vonatra, repülőre, stb. szállni?

Általában gyerekeknek nincsenek ilyen félelmeik. Félnek a sötéttől, bizonyos lényektől, stb., de sosem félnek repülőn, buszon utazni, vagy akár tűz közelébe menni. Ez a fajta félelem rendszerint 35 év feletti embereknél jelenik meg. Két alapvető oka van az ilyen félelmeknek. Az egyik a zsír felhalmozódása az idegszövetekben, a test fizikai szerveiben, különösen e kor táján. A fiatalabb embereknél az anyagcsere sokkal gyorsabb, és ez megóvja a testet, hogy fölösleges zsírt halmozzon fel a test bármelyik szervében. Hogy csökkenjenek a félelmek, a zsír felhalmozást kell felszámolni.

A második ok fiziológiai folyamat, amely a testben történik, és amely a félelmet keltő vagy zavaró szituációra adott válasz. Amikor az agy a félelmet tapasztalja, az a testbe a mirigy és idegrendszeren keresztül jut el, amely felkészíti a testet a harcra vagy a menekülésre.

Éjszaka házakba belopózó tolvajokon végzett kísérlet kimutatta, hogy az adrenalin kibocsátás nagymértékben megnövekszik. Egész testük tudattalan félelmükkel küzd. Eredményképpen azt érezhetik, hogy wc-re kell menniük, erősen izzadhatnak vagy nehézlégzésük lehet.

Kétféle módon lehet túljutni a félelem komplexusán. Az első esetben meg kell próbálni feldolgozni a zsír felhalmozódást az anyagcsere segítségével. A második esetben antar mounát kell gyakorolni. Hadd jöjjön a félelem, és csak figyeld meg tanúként azt, figyeld, milyen hatást tesz az elmédre, testedre és érzelmeidre. Egy idő után fel fogod ismerni félelmed okát, és úgy találod majd, hogy egy elfelejtett gyerekkori élményben gyökerezik.

Ha a sásásnkászanát gyakorolod naponta fél órát, képes leszel irányítani az adrenalin kibocsátást, és az ijedtség és félelem fokozatosan eltűnik majd. Ha rendszeresen gyakorolod a sásásnkászanát, antar mounát és pránájámát, akkor egy idő után el tudod majd engedni a gyerekkori élményt az elmédből, és a félelem csodás módon eltűnik majd.

Van olyan gyakorlat, amellyel azonnal meg lehet szüntetni az olyan érzéseket, mint a szorongás, bánat, bűntudat, irigység, lelkiismeret furdalás, féltékenység, félelem, stb.?

A természetes légzés tudatosítását kell gyakorolni. Ez azonnali enyhülést ad.

Kamaszlányom nem boldog. Alulteljesít az iskolában, dühös otthon, alig van barátja és visszautasít minden segítséget. Mit javasol a számára?

Amikor a gyerekeid kicsúsznak a kezeid közül, és segítségre van szükségük, akkor bátorítsd őket arra, hogy próbálják ki egy kicsit az ásram életet. Ha kiteszed a gyereked az ásram életnek, más környezetnek, más embereknek, más eseményeknek, a beszéd, gondolat és tettek szabadságának, aztán ászanának, pránájámának, akkor hamar azt fogod látni, hogy pozitívan reagál erre.

Mit tehet a jóga a mentálisan visszamaradott gyerekekért?

Volt néhány kutatás arról, hogy milyen hatásai vannak a jógának mentálisan visszamaradott emberekre, különösen gyerekekre, és azt találták, hogy ha a gyerekeket megfelelően vezetik végig a fontos ászanák gyakorlásán, akkor óriási változásokat lehet előidézni. Ezek azok az ászanák, amelyeknek közvetlen hatásuk van az agyalapi mirigy hormon kibocsátására, stb. Ez a szarvangászana és sirsászana. Miután egy ideig ezeket az ászanákat gyakorolták, lassan a pránájámákat és bandhákat is be lehet vezetni. Ezek a technikák biztos, hogy javulást hoznak, de azt gondolom, hogy még sok munkát kell majd végezni ezek mellett is. A szülők hajlamosak arra, hogy ne törődjenek szellemileg visszamaradott gyerekükkel, és nem kapják meg a várt eredményeket a rendszertől, amelynek kiteszik a gyereküket. Ha elküldöd a gyereket egy iskolába, néhány készsége lehet, hogy fejlődik, de mi a helyzet az agy alapvető szerkezetével?

Néha a mentálisan visszamaradott gyereknek teljesen ép az agyszerkezete, de van valami pszicho-érzelmi blokk, amelyet a szülei vagy környezete okozott. Ha ez az eset, a jóga nidra jótékony hatású. A gyerek lehet, hogy nem érti ezt a gyakorlatot, de ez nem is fontos. Ha a tanár a jóga nidra megfelelő formáját alkalmazza, akkor eljuthat a gyerek mélyebb elméjébe, és az egész személyiségét befolyásolni tudja. Így lehetséges, hogy ki tudja őt hozni a pszicho-érzelmi zavarból.

A jóga terápia legjobb eredménye kedvéért alapvető fontosságú, hogy teljesen világos diagnózis legyen a gyerek visszafejlődöttségéről, hogy meghatározzuk a kategóriát, ahová tartozik, és a kezelés helyes módját.

Mi a kiegyensúlyozatlan elméjű emberek helye az univerzumban? Mi az oka létezésüknek?

Azok, akik őrültek, azok teljesen megtagadják társadalmad egész sémáját. Ők azok, akik keresik az igazságot. És mert nem találták meg a társadalmadban, elvesztettek minden reményt. És mert nem tudják megtalálni törekvéseiket, vágyaikat abban a környezetben, amelyet a társadalom kínál, ahogy te nevezed, őrültekké válnak. De következő életükben szvámik lesznek, mint én magam.

Forrás: Yoga Magazin, 1980. május