Dzsapa Jóga

Swami Satyananda Saraswati

Előadás 1963. februárjában a mumbai  Cama Hall-ban

A meditáció nagyon fontos tudomány, de sokan nem tudják gyakorlatba ültetni. Vannak, akik képesek rá, de nem kapnak kellő útmutatást egy gurutól. Az ilyen spirituális útkeresők gyakran panaszkodnak meditáció alatti figyelemelvonódásra. Ezért a dzsapa jóga nagy jelentőséggel bír. A dzsapa a spirituális bensőséges érintkezés egy formája mantrák recitálásán keresztül. A mantrák folyamatos ismétlésével bizonyos rezgéseket keltesz a szervezetedben, ami megtisztítja a fizikai testet és spirituális vitalitással tölti meg az elmét. A dzsapa gyakorlása megszabadít a feszültségektől és egy csomó mentális kilengéstől. A megvilágosodott szentek szerint a mantra ismétlésén keresztül tökéletes tudást szerezhetünk Istenről, és ez a legjobb közvetítő az Istennel való bensőséges kapcsolathoz.

A mantra ereje

A dzsapa jógát abban a meggyőződésben kell gyakorolnod, hogy a mantra, amit ismételgetsz nagyon erőteljes, és akár sziddhiket is képes adományozni neked. Ez teljesen bizonyított tény. Általános tapasztalat, hogy többféle izgatott állapot megszüntethető bizonyos, a célnak megfelelő mantrákkal. Sőt, kígyómarás esetén sem ritka, hogy mantrát alkalmaznak ellenszerként. Így a magas vérnyomás, a hisztéria, vagy más vérnyomás problémák is gyógyíthatók mantrával.

Minden mantrában ott rejlik egy isteni erő, ami hit és akaraterő révén szabadul fel. Feltevésünk szerint az igazi erő magában a mantrában van. Éppúgy, mint ahogyan a töltényben lévő robbanási erő nem szabadul fel addig, amíg ki nem lövik egy puskából, hasonlóan a mantrában rejlő isteni erő sem nyilvánul meg hit és akaraterő nélkül. Sőt, szükségszerű, hogy az elme egyhegyűségén keresztül próbáljuk meg megközelíteni a mantrát. Amikor a mantra felébred és hatni kezd, a benne rejlő istenség vagy láthatatlan erő is működébe lép.

Az okkult tudományok szerint az általános elképzeléseken túl láthatatlan erők és istenségek rejlenek minden mantrában. Ha bárki azt feltételezné, hogy a mantra nem több egymás mellé rendezett szótagoknál, senki nem hinne neki, mert ez a nézet tudományosan tarthatatlan. Teozófusok, mint Leadbeater, Annie Besant vagy Madame Blavatsky is megírták már, hogy a mantra teljesen mást jelent, mint pusztán betűhalmazokat.

Ha végigolvasod Sir John Woodroffe Betűfüzérek c. könyvét, rá fogsz jönni, hogy a mantra titkos erővel és jelentéssel bír. Az ’Om Namah Shivaya’ szó szerint azt jelenti, hogy tisztelettel adózom Síva előtt, de hogyha ezoterikus megközelítésben vizsgálod, rájössz, hogy minden szótag különböző, meghatározott terjedelmű és frekvenciájú rezgéssel rendelkezik. Ha zenetudományt tanulsz, akkor tudni fogod, hogy mire gondolok. A ’Ni’ hangnak megvan a maga hossza, frekvenciája, mélysége és terjedelme. A ’Ma’-nak megint más. Így a mantrában minden szótagnak más a formája és a jelentése.

A kinyilatkoztatott hang

A Mrityunjaya mantra így hangzik: „ A háromszemű Sívához imádkozom, aki erőt ad és megszabadít a halál gyötrelmeitől”. De valójában, ha elemzed a mantrát, felismered, hogy minden egyes szótagnak megvan a maga formája és ereje. Minden mantra, akár értelmezhető, akár nem, szentek révén került kinyilatkoztatásra, miután elérték a teljes megvilágosodást. Ezek a szupramentális kinyilatkoztatások mantrákként láttak napvilágot. Azok a mantrák, amiket nyelvészek alkotnak nem mantrák, hanem betűk összességei. A mantra egy felismerés eredménye, nem pusztán összerendezett szótagok.

Bizonyára olvastad már Isten igéjét a Bibliában. Évezredek alatt számtalan jógi megtapasztalta ezt az isteni hangot vagy mantrát, amit továbbadtak tanítványaiknak. Ha bizonyítékot akarsz, a világon minden szentírásban megtalálod a kinyilatkoztatott igét.

Hajdanában egy Síva bhakta a tanítványait csak Síva mantrákba avatta be. Egy Síva hívő soha nem avatott be senkit Visnu mantrákba. Ez nem azért volt így, mert az illető szűk látókörűen gondolkodott, hanem azért, mert ő maga nem realizálta ezt a mantrát. Mostanában kényszerülünk beavatni a tanítványokat olyan mantrákba, amiket nem a szamádhiban hallottunk, ellenben ezt megelőzően a guruk csak olyan mantrákba avatták be tanítványaikat, amiket ők maguk is gyakoroltak, hallottak és realizáltak.

A Sakama és a Nishakama dzsapa

Amikor megnyilvánul egy mantra, megjelenhet mantra sziddhi formájában, vagy a benne rejlő istenség realizálódásaként. Az ’Om Namo Bhagavate Vasudevaya’ esetében ez az istenség Srí Krisna. Síva az istene az ’Om Namah Shivaya’ mantrának. Minden törzsnek vannak mantrái és istenei. A gyakorlójuk vagy a mantra sziddhit vagy a mantrában rejlő istenséget éri el. Ha az ’Om Namo Bhagavate Vasudevaya’ mantrát gyakorlod a szent szövegekben leírtak szerint, akkor vagy Srí Krisnát fogod realizálni, vagy szert teszel egy mantra sziddhire. Ehhez a két eredményhez vezethet bármelyik mantra.

Minden mantra két kategóriába sorolható: a sakamába vagy a nishakamába. Amikor önös érdek nélkül recitálsz egy mantrát, az a nishakama dzsapa. Ez a tiszta bhakti részét képzi. A sakama dzsapát azért gyakoroljuk, hogy valaminek a végére érjünk, például megnyerjünk egy pert, vagy leküzdjünk egy nehezen gyógyuló betegséget.

Tantrikus mantrák is vannak. Ez egészében véve egy másik tudomány. A tantra shasztra szerint a mantra saktit vagy mantra dévatát úgy lehet felébreszteni, hogy az ember különböző megpróbáltatásokon megy keresztül. Ez a sakti így akár valaki ellen is felhasználható. A mantrák tantrikus gyakorlásának két útja létezik. Az egyik a tapaszja vagy a megpróbáltatások útja, a másik a pancsa makara, vagyis az öt összetevőből álló gyakorlatsor, amiben az ember bort iszik, húst és halat eszik, szeretkezik, és hasonló dolgokat gyakorol szádhanaként. Az ilyen szadhánák alkalmazásával elért sziddhik sohasem nemes cél érdekében használatosak.

Akik sakama mantrákat ismételgetnek annak érdekében, hogy meggyógyítsanak egy beteg embert, azoknak a szent szövegekben meghatározott szabályok szerint kell a szádhanájukat végezni. Sok olyan szabály van, ami meghatározza a mála típusát, a dzsapa gyakorlásának módját, a tisztító szertartásokat, stb. De ha a nishakama dzsapát szeretnéd gyakorolni a saját lelki fejlődésed érdekében, nincsenek ilyen jellegű szabályok. Ilyenkor gyakorolhatod a dzsapát fürdés előtt vagy után, bárhol, bármikor. Nincsenek időre, helyre, vagy módszerre vonatkozó megkötések.

Mondjuk valaki beteg, és te aggódsz érte. Ha hittel recitálod a Mrityunjaya mantrát, ő jobban lesz. Végezheted a dzsapát egyedül, de ilyenkor minden nap végig kell recitálnod az adott számú málát. A gyakorlatnak rendszeresnek kell lennie.

A Gájatrí egy védelmező mantra. Spirituális értéke mellett nagy erővel is bír. Mivel bizonyos mantráknak van ereje, egyesek azt gondolják, hogy a dzsapának káros hatása is lehet. Ez igaz lehet a sakama dzsapa esetében, amit egy határozott cél érekében végeznek, de ha a nishakama bhavát önzetlenül gyakorlod, ettől nem kell tartanod.

A nishakama dzsapa is kétféle. Ha alkalom-szerűen, vagy napi rendszerességgel gyakorlod, az imádságod részét képzi. Ma lehet, hogy Dévi mantrát gyakorolsz, de egy idő után lehet, hogy már nem gyakorlod. Azonban nem ez a helyzet az ista mantrával, amit egy gurun keresztül, dhjánában, vagy egy álomban kapsz. Az ista mantrát mindennapos rendszerességgel kell ismételni. Emellett más mantrákat is gyakorolhatsz, ha szükséged van rá.

A mála típusai

A dzsapa jóga bármely mantra recitálását jelenti málával, vagy nélküle, de jobb málával gyakorolni. A nagy szentek rendelése szerint málával kell dzsapázni. A keresztények rózsafüzérrel imádkoznak. Sokféle mála létezik, például van, ami tulsziból (szent bazsalikomból), sphatakból (kristályból), vagy a chandanból (szantálfából) készült. A rudraksha mála erős és tartós, valamint okkult jelentőséggel is bír. A Rudra Sívát jelenti, az aksha pedig szemet. A Rudraksha Síva szemét jelenti, az intuíciók szemét, a belső szemet, vagy tobozmirigyet. Valószínűleg van valamilyen kapcsolat a rudraksha és a belső szem között, valamint hatással lehet az agjá csakrára, a misztikus szemre is. Jelenleg kutatások, kísérletek folynak ezzel kapcsolatban.

A sphatak malák egyaránt jók Dévi mantrák recitálására. Tulszi mála bárhol beszerezhető. Ez a mála igen érzékeny. Ha tisztasággal nyúlsz hozzá, akkor csodálatos módon használható. A tulszinak, mint növénynek és a tulszi malának nagy ezoterikus jelentőséget tulajdonítanak, misztikum övezi. Még a tudósok is felfigyeltek rá.

A dzsapa gyakorlása

A málát az előírtak szerint kell a kezünkben tartani miközben dzsapázunk. Csak három ujjunkkal érünk hozzá: a hüvelykujjal, a középsővel, és a gyűrűssel. Tarsd a málát magadhoz közel a szíved magasságában. A második és az ötödik ujjadat ne használd. Ez az első szabály. A második, hogy előrefelé haladunk a málán, nem pedig visszafelé. A harmadik, hogy amikor a mála végére érsz, a sumeruhoz, ne haladj át rajta. Így elkerülöd a mechanikus rotációt és megóvod magad a szétszórtságtól. Az elsődleges málaszem a sumeru. Pszichológiai értelemben hívhatod az újjászületés pontjának is. A legfontosabb a figyelem fenntartása, és hogy szemről-szemre haladva tudatában legyünk a mantrának és pillanatról pillanatra a dzsapázás folyamatának.

Amíg gyakorlod a dzsapát, koncentrálhatsz a mantra formájára, a mantra hangrezgéseire, a benne rejlő istenségre, vagy tudatosíthatod, hogy meditálsz. Felvetődhet benned a kérdés, hogy mit kell először gyakorolni: a dzsapázást vagy a meditációt? Először gyakorold a dzsapát, és aztán a meditációt.

Végül a dzsapázást padmászanában, sziddhászanában, sziddha jóni ászanában vagy sukhászanában kell végezni. Ezekben az ülőhelyzetekben kényelmesen kell tudnod ülni legalább egy órán keresztül. Mielőtt elkezded a dzsapázást érdemes elmondani néhány imát, vagy kirtant énekelni. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy a benned lévő fizikai, vagy mentális feszültségek látomások formájában jelennek meg. Annak érdekében, hogy elkerüld az álmosságot és az álmodozást, ismételj el pár ösztönző stotrát, vagy énekelj egy kis kirtant.

A dzsapa gyakorlatában négy fokozat létezik. Az első verbális: amikor hangosan recitálsz. A másodikban suttogva. Ez erőteljesebb az elsőnél. Ez nem kezdőknek való, mert észre fogják venni, hogy az elméjük ide-oda ugrál. A harmadik a mentális vagy manaszikus dzsapa, amikor a mantra mentális rezgésein keresztül meditálsz. Érezned kell szellemi síkon a mantrát. Nem adsz ki hangot, és nem is suttogsz. Ez a módszer jóval erőteljesebb, mint az első kettő. Ez nem való kezdőknek, hanem a dzsapa haladó gyakorlóinak való. A negyedik az adzsapa, ami teljesen különálló téma. A gyakorlóknak mind a négyet gyakorolniuk kell, megtartva az arányokat a négy fokozat közt.

Ahogyan haladsz előre a szemeken, a tudatosságodat és figyelmedet ébren kell tartanod. A koncentráció nem az elme teljes feladását, nem annak egyhegyűségét, vagy a teljes figyelmet, hanem a tudatosságot jelenti. A dzsapa során féken kell tartani a hajlandóságot a mentális hipnózisra és a mechanikus ismétlésre. Az elme igen ravasz, rengeteg trükköt tud. Előfordulhat, hogy amíg tudatod a pokolra gondol, a tudatalattid a mennyekben jár, ami pszichológiailag kimutatható. Tudatos elméddel a tisztátalanságra gondolsz, de tudat alatti a tisztaságra. A malával való dzsapázás nagyon jó módszer a tudatosság kiterjesztésére, ha a hagyományos módszereit is figyelembe veszed.

Anushthana és puraszcsarana

Az anushthana egy olyan hosszadalmas és tervszerűen felépített módszer, amelynek segítségével felébreszthető a mantrákban rejlő istenség, és mantra sziddhi vagy erő nyerhető vele. Két féle anushthana létezik. Valaki speciális önös célból végzi a dzsapa anushthanát, mások az öntisztítás, a spirituális fejlődés, vagy a megvilágosodás érdekében. Amikor nishakama bhávával gyakorolják, önzetlenül, azt puraszcsaranának hívják. Ebben a mantrád szótagjainak számával megegyező számú dzsapa lakh ismétlését vállalod fel.

Mondjuk az ’Om Namah Shivaya’ mantrát gyakorlod a puraszcsarana szerint. Ez a mantra öt szótagból áll, nem számítva az ’Om’-ot. Így tehát öt és fél lakh-nyi (550.000) mantrát kell recitálnod. A Gayatri mantra puraszcsaranája huszonnégy lakh (2.400.000). Nagyon hosszú mantrák esetében, mint a Mahamrityunjaya, akhanda, azaz folyamatos puraszcsarana van előírva. Öt és fél lakh-nyi ’Om Namah Shivaya’ mantrából 50.000-et a gurunak kell ajánlanod. A fennmaradó 500.000 békével és világossággal tölti meg az elméd, de fél lakh-nyit (50.000) mások lelki békéjéért kell elmondanod.

A puraszcsarana alatt mondjuk 20.000 mantrát recitálsz egy nap, vagy annyit, amennyit tudsz, de azt minden nap egy adott időben kell gyakorolnod. Nem szabad sem kevesebbet, sem többet csinálnod. Rendszeresnek kell lenni, ingadozás nélkül. A puraszcsaranát jellemzően egy hónap alatt el lehet végezni. Ez alatt kizárólag szattvikus ételeket szabad fogyasztani. Jobb, ha csak tejet, gyümölcsöket és főtt zöldségeket eszel.

Aki az anushthanába szeretne belekezdeni valamilyen kifejezett céllal, az elvégezheti maga is a szentírások szigorú előírásainak betartásával, vagy megkérhet valakit, hogy végezze el a számára. Felvetődhet a kérdés, hogy helyes, vagy hatásos-e az ily módon, szerzetes által recitált mantra. Aki dzsapázik, mindenképp felszabadít egy fajta erőt, ami megnyilvánulhat akár gondolati rezgések formájában, akár energia formájában, ami lehet elektronikus, vagy valamilyen más rezgés formájában megnyilvánuló.

Tény, hogy aki dzsapázik bizonyos energiát, vagy rezgést kelt. Vannak tantrikusok, akik soha nem jógáznak, és nem gyakorolnak önkorlátozást semmilyen formában. Az ő gyakorlatuk fényévekre van mindattól, ami helyes, erélyes, vagy tiszta. De mégis generálnak bizonyos energiát, amikor mantráznak. Lehet, hogy negatív célokra használják fel ezt az energiát, de mindenképpen létrehozzák. Így bárki, aki az előírtak szerint dzsapázik, szándékai szerint bizonyos mennyiségű energiát hoz létre.

A mantra dzsapa megszüntetheti a betegségeket, elűzi a szomorúságot, vagy a nyugtalanságot. Annyira erőteljes, hogy a rossz szokásokat is fel lehet adni a segítségével. Fontos, hogy megfelelő ismereteket szerezzünk erről a tudományról. Kétféle erő rejlik a mantrában. Az egyik a tudatosság ereje: Síva, azaz purusha. A másik a természet ereje, vagyis prakriti. A szádhanán keresztül ez a két erő felébred, és gyakran, ha ez megtörténik, akár egész életeden át segíteni fognak téged.