A szankalpa természete

Sw. Anandakumar

A szankalpa egy választott elhatározás, amit a jóga nidra gyakorlata közben tesznek. Azt lehet mondani, hogy a jóga nidra fő célja az ember szankalpájának megvalósítása. Akár igaznak gondoljuk akár nem, a szankalpának megvan a benne rejlő képessége, hogy hatalmas erőt szabadítson fel azáltal, hogy tisztán meghatároz és fókuszál egy kiválasztott célra. Ennek hatása, hogy felébreszti a bennünk lévő akaraterőt úgy, hogy egyesíti az éber tudatosságot a szunnyadó tudattalan erőkkel. Ez egy rövid kifejezés vagy mondat, tisztán és lényegre törően megfogalmazva, amelyben minden egyes alkalommal ugyanazokat a szavakat használjuk, azért hogy egy pozitív változást hozzon az életünkben.

Ekkor felmerül a fontos kérdés: hogyan válasszunk megfelelő szankalpát? A szankalpát különböző nézőpontokból nézhetjük. Tegyük fel, hogy az élet olyan, mint egy folyó, amelyen át kell kelni. Onnan ahol most állunk, nem léphetünk át egyenesen, mert a folyó széles és az erős árral szemben sem tudunk úszni. Ezért köveket keresünk a parton, melyeket egyesével lerakva, lépésről-lépésre, biztonságosan átjuthatunk. Célunk, életünk célja: átjutni a folyón. Nagyon kevés ember tudja mi ez. Évekbe telhet, míg rájövünk. Majdnem mindenki, aki jógázni jött, felismeri, hogy próbál elérni valamit, de nem világos számára, hogy pontosan mi is az. Tehát az első lépés: felismerni hol vagyunk most, hol állunk életünk folyójának partján, és aztán felismerni milyen változtatásokat kísérelhetünk meg, hogy elkezdjünk átkelni a folyón, hogy megtegyük az első lépést. Ez rendszerint egy bizonyos negatív tulajdonság felismerését, csökkentését és eltávolítását jelenti, amelyről tudjuk, hogy visszatart minket, ahol egy uralkodó rossz szokás úgy működik, mint egy akadály az alapvető változás előtt. Sok ember számára ez a kiindulópont. Ha ezt a negatív tulajdonságot sikeresen kezeltük és sikeresen bántunk vele, akkor már abban a helyzetben vagyunk, hogy felismerjünk egy pozitív változtatást, amit megtehetünk, hogy javítsuk életminőségünket. És ez a szankalpa következő foka, ahol átalakíthatjuk életmódunkat, és viselkedésmódunkat a családdal, a barátokkal és a társadalommal.

Aztán mélyebbre és még pontosabban önmagunkba nézve lehet bennünk egy bizonyos, szunnyadó negatív tulajdonság, ami visszatartja vagy magába zárja rejtett képességeinket. Ezt akkor ismerjük fel, amikor a szankalpa még több erővel telítődik, mert ez a belső erők, a tudatosság természete, hogy mindig egy pozitív megnyilvánulást próbál találni. De egy bizonyos korábbi minta, szamszkára vagy karma ezt az erőt negatív megnyilvánulássá alakította vagy el lett fojtva és egyáltalán nem jut kifejeződésre. Amikor a szankalpa ezen a szinten működik, az eddig természetes részünknek tekintett hozzáállásunknak úgy látjuk nem lesz többé valódi alapja. Ezután pedig hozzáállásunkban egy szemmel látható változás történik, ahonnan minden egészen másként látszik.

Innentől kezdve az életerő fókusza meglehetősen tisztává válik, és az ember felismeri az erre az életre vonatkozó célját – ez az, amit mi a szankalpa alatt értünk. Ennek spontán módon kell jönnie, belülről, intuitív megértésként, onnan ahol természetünk, karakterünk, az ösvényünk és dharmánk harmóniában van. Itt valósul meg a szankalpa spirituális dimenziója. Habár így négy lépcsőt írtunk le: (i) rossz szokások kijavítása, (ii) életminőség és életmód javítása, (iii) valódi változás létrehozása személyiségünkben, és (iv) megvalósítása annak, amit próbálunk elérni ebben az életben – a szankalpa valójában mindig egy. De ahhoz, hogy felismerjük a szankalpa legmélyebb minőségét, lehet, hogy utunk során át kell mennünk néhány fokozaton, mint a köveken a folyón át, ahol minden következő kő az előzőről elérhető.

Azt mondják a szankalpát nem kell megváltoztatni addig, amíg meg nem valósul, de sokan nem tudják, valójában mit akarnak és ezért valódi értelemben, nem ismerik a szankalpájukat. Így, ha az én eredeti szándékom, az hogy leszokjam a dohányzásról s ez nekem sikerül, a szankalpa – leszokni a dohányzásról – nyilvánvalóan meg fog változni. De valójában ez egy átmenet, (átlépés) egyik kőről a másikra, így most tehetünk egy magasabb elhatározást. És így tovább, amíg a szankalpa valódi lényege meg nem valósul, amint a teljes perspektíva tisztábbá válik.

Az út bármely pontjáról elindulhatunk, de a választás, hogy miféle szankalpát teszünk nagyon fontos és mindig azt kell, célozza, hogy a legjobbat hozza ki belőlünk. Először kellő időt kell szentelni arra, hogy rájöjjünk, milyen szinten vagyunk és mi a fontos nekünk jelenleg. Akár egy szokás, akár teljes személyiségünk megváltoztatása, ennek összhangban kell lennie személyiségünk természetével és ezért bensőnkből kell jönnie, nem pedig valamilyen sóvárgó gondolkodás vagy felszínes vágy eredménye.

A szankalpa sikeréhez bizonyos feltételeknek teljesülniük kell. A szankalpa olyan, mint egy mag, amelynek hatalmas ereje lesz, de csak ha termékeny talajba vetik, gondozzák és ápolják naponta, azzal a belső bizonyossággal, hogy a mag a maga idejében meghozza gyümölcsét. Miután megtettük a szankalpát az elme mélyebb szinteken táplálja ezt. Amint a mag gyökerei mélyebbre mennek, az érzelmek olyan pozitív érzésként fejezik ki ezt, aminek hatalma és ereje van, a test vele együtt rezonál, és az intellektus nem kérdőjelezi meg ezt – soha. A hit az, ahol a személyiségünk minden dimenziója harmóniában van, osztatlan és együtt mozog ugyanabba az irányba. Hogyan is ne sikerülne?

Végül, a szankalpát nem csak szavakkal lehet befolyásolni. Vizualizálható szimbolikus képként, érezhető érzetként; ez felhozhat bizonyos érzéseket, amiknek felismerhető ereje van, vagy egyszerűen csak csendben tudjuk. Végül a szankalpa nem csak valami kellemes dolog, amit kimondasz két alkalommal háromszor jóga nidrában, hanem motiváló erő, amit megélsz, és ami felé folyamatosan haladsz  mindennap.