Ki boldog?

Swami Sivananda Saraswati tanításaiból

A bölcs boldog. A jógi boldog. Az az ember, aki uralni tudja az elméjét, boldog.

A boldogság az elme békéjéből ered. Az elme békéje az elmének abból az állapotából származik, ahol nincsenek vágyak, nincs moha (=káprázat, elvakultság), nincs vishaya (=világi örömök), nincsenek tárgyi gondolatok. El kell felejtened a gyönyörre vonatkozó összes elképzelést, mielőtt belépsz a béke birodalmába.

Mikor vágy van az elmében, akkor az tele van radzsasszal. Ez egy izgalmi állapot. Nyugtalan és békétlen. És nyugtalan is marad mindaddig, míg el nem éri a vágyott dolgot. Mikor megkapta és élvezte, mikor a vágy kielégült, akkor az elme a belső lélek irányába mozdul. Megszűnik működni. Szattvával telítődik. Minden gondolat eltűnik a másodperc töredékére; az elme bent a lélekben pihen. A lélek boldogsága tükröződik az értelemben. A tudatlan ember azt gondolja, hogy az adott dolog teszi őt boldoggá, ahogy a száraz csontot rágcsáló kutya is azt képzeli, hogy a csontból szivárgó vér okoz neki élvezetet, holott a valóságban ez a vér a saját szájpadlásából csepeg.

Az ánanda felé

A spirituális boldogság a legmagasabb boldogság. A spirituális boldogság az ember saját lelkének boldogsága. Ez az ánanda, a transzcendens boldogság, mely független a dolgoktól. Folyamatos, általános és örök. Ezt csak a bölcsek élvezik.

Az érzéki gyönyör az érzelemből ered, de a lélek boldogsága önmagából származó üdvösség. Ez az átman belső, ösztönös természete. A gyönyör átmeneti és mulandó, az üdvösség örökké tart. A gyönyör fájdalommal keveredik, az üdvösség tiszta boldogság. A gyönyör az idegektől, az elmétől és tárgyaktól függ, az üdvösség független és önmagában létező. Az érzéki gyönyörök eléréséért erőfeszítéseket kell tenni, de nincs küzdelem a lélek üdvösségének megtapasztalásakor. A csepp egyesül az óceánnal, és a dzsíva, az egyéni lélek, az üdvösség óceánján úszik.

Tisztítsd az elmédet dzsapával, szatszanggal, jótékonysággal, az elme megfékezésével, önmegtartóztatással, önzetlen szolgálattal, a Bhagavad Gíta, az Upanisádok és a Yoga Vasishtha tanulmányozásával, gyakorold a jámát-nijámát, a pránájámát, a vairagját és a tjágot. Ilyen módon egy alkalmas eszközt kapsz a meditációhoz, egy nyugodt, éles, finom, egyhegyű elmét. Ennek az eszköznek a segítségével kezdd el a meditációt reggel és este. Meg fogsz bizonyosodni az érzékeken túli spirituális gyönyörről. Saját magad fogod megérezni a spirituális ánandát. El tudod-e magyarázni a kandiscukor okozta örömet egy olyan fiúnak, aki soha nem kóstolta? Nem, nem tudod. A fiúnak magának kell megennie a cukrot. Ha felnő, meg kell kóstolnia a testi örömöket is. A leírhatatlan ánanda egy új fajtája fog megszületni benned.

Yoga Magazin 2016 február