A nők szerepe a Tantrában

Swami Satyananda Saraswati

A tantrában két fontos energia pólus van, Siva és Sakti. Tulajdonképpen Sivának és Saktinak számos megjelenési és működési formája van az univerzumban és az egyén szintjén. A hétköznapi emberi társadalomban a férfi és a nő jeleníti meg Sivát és Saktit. Az egyetemes tudatban az idő és a tér testesíti meg a Siva és Sakti jelleget. A spirituális életben a tudat és a prána jeleníti meg Sivát és Saktit. A hatha jóga szövegekben ez a két Sakti idáként és pingaláként ismert. Az idá jelenti a tudatosságot és a pingalá pedig az életerőt vagy pránát.

Ez a két Sakti az energia két ellentétes pólusa. Jellemzően ezek soha nincsenek jelen együtt, de a teremtés pillanatában minden egyes szférában egy pontban egyesülve találkoznak. Az egyetemes tudatban az idő és tér egyesül az atommagban, és az egyesüléskor az anyagban robbanás keletkezik. Ebben a pillanatban az idő pozitív előjelű és a tér negatív előjelű energiaként jelenik meg.

A felébredés jellegzetességei

A hétköznapi emberi társadalomban a férfi és a nő az energia két különböző pólusa. Ezeket az energiapólusokat az ősi tantrikus hagyományban részletesen tárgyalják. Láthatott már olyan fényképet, ahol Káli gyakorlatilag meztelenül áll és az egyik lábát a földön fekvő Sivára helyezi. Az arckifejezése vad, nyelve vérrel fröcskölt és egy 108 emberi koponyából álló nyaklánca van (mála). Ez Káli megvilágosodva. Lehetséges, hogy találkozott olyan képekkel is, bár ez elég ritka, amikor Siva lótuszülésben ül. Testének a fele Siva, a másik fele pedig Sakti. Sőt, lehet, hogy látott olyan képet, amelyen Siva és Parvati guruként és tanítványként ülnek. Siva lótuszülésben és Parvati egy alacsonyabb helyen ül. Siva a tantra titkaira tanítja őt. Ez eddig három példa volt. A negyedik példáról lehet, hogy úgyszintén hallott. Körülbelül 110 mérföldre Mungertől van egy nagyon fontos tantra központ, amelyet Tarapeetha-ként ismernek. Itt úgy látható Lord Siva, hogy Sakti emlőjét szopja.

Ezek a kapcsolatok Siva és Sakti között a tudatra ébredés/megvilágosodás és a fejlődés különböző szintjei. Egy adott pontban Sakti a tanítvány és Siva a guru; vagyis a nő a tanítvány és a férfi a guru. Egy másik szinten egyáltalán nem különböznek egymástól. Siva és Sakti egy testbe, egy keretbe és egy eszmébe fonódik össze. A fejlődés egy másik szintjén, Sakti mindenek felett való és Siva alárendelt. Nos, ez a mindenkiben benne rejlő sakti tudatra ébredési szakaszainak a filozofikus értelmezése.

A nők spirituális tudatossága

A tantrikus hagyományban a nő magasabb szinten van, mint a férfi, legalábbis a tantrikus beavatások szerint. Ezt azonban nem társadalmi állításként kell értelmezni. Ez pusztán a magasabb tudatosság fejlődésével kapcsolatos spirituális hozzállás. A nő szerkezete, az érzelmei és a lelki fejlődése kétségtelenül magasabb szintűek, mint a férfié. A spirituális erő, a kundaliní felébresztése sokkal egyszerűbb a női testben, mint a férfiéban.

Emellett van egy másik fontos dolog, amit meg kell értenünk. Általában az a férfi, aki a tudat mélyebb tartományaiba megy és onnan visszajön, nem képes magával visszahozni az ottani élményeket, de a nő igen.  Számomra úgy tűnik, hogy nagyon kicsi a különbség a nő belső és külső tudatossága között. Amikor nagyon mélyre hatolunk a tudatunkban, akkor lesznek bizonyos élményeink. De amikor ebből a mélyebb tudatállapotból visszatérünk a teljes tudatosságba, akkor egy réteg keletkezik az élmények és a tudatos elme között. A nők esetében ez a fátyol nem jelenik meg.

Ettől eltekintve a nő lelki létezését magas szintű spirituális tudatosság jellemzi.  Egy nőben vagy egy fiatal lányban található jellemzők külső megnyilvánulásai, – a szépség szeretete, a gyengédség, az együttérzés, a megértés – mind belső állapotának a kifejeződései. Általában ezzel viccelődni szoktam. Azt szoktam mondani, hogy ha az összes nő elhagyná ezt a világot, akkor az sivataggá válna. Nem lennének színek, illatok, mosoly vagy szépség. Ez azt jelzi, hogy a nőnek a belső tudatossága nagyon befogadó és kész arra, hogy megmutassa azt.

A kundaliní jóga birodalmában is a női testet egy bizonyos központ tölti fel. A múládhára csakra a férfi testben egy túlzsúfolt területen nehezen fedezhető fel. Amikor a férfiak múla bandhát gyakorolnak, akkor semmi sem történik. De a női testben a múládhára még ki is tapintható ujjakkal. Ezért a tudatra ébredés a női testben sokkal gyorsabban mehet végbe, mint a férfi testében.

A másik fontos dolog az, hogy mindig a nő volt az energia fő közvetítője, a férfi pedig a közvetítő közege. A nő lehet, hogy nem a felesége, hanem az édesanyja, a lánya vagy a tanítványa. Mária, Krisztus édesanyja volt. Az Aurobindo Ásram szülőanyja egy tanítvány volt. Ehhez hasonlóan a tantrikus hagyományban a hatvannégy jógini története jelenik meg. A jógini, a jógi női megfelelője. Ma ezeket a jóginiket egész Indiában istenként imádják. Hatvannégy templomot szentelnek a női energia hatvannégyféle megnyilvánulásának. Az egyik közülük Asszámban, a másik pedig Kalkuttában a Káli Gáton van.

Váma Marga

Most, amikor a tantra könyveket tanulmányozzuk, akkor egy központi témával találjuk szembe magunkat: Sakti a teremtő és Siva a közreműködő. Sivát soha nem tekintették teremtőnek. Adi Shankaracharya, India egyik legnagyobb gondolkodója és szentje azt írta leghíresebb tantrikus munkájának első sorában, hogy „Sakti nélkül Siva hogy tudna alkotni?” Ezért a hinduk elfogadták a férfi és a nő egységét annak érdekében, hogy megkönnyítsék a fejlődés folyamatát a tantrán keresztül.

Noha időről időre a férfi és a női kapcsolatnak a világ különböző részeinek kulturális befolyása miatt különféle rendeltetése volt, a hinduizmusban egy ponton meginghatatlanok voltunk, mégpedig abban, hogy a férfi és a nő közötti kapcsolatnak spirituális célja van.

Ezért a tantrában a nő helye a bal oldalon van. Házasság előtt a lány jobb oldalon ül, az esküvő után viszont a bal oldalon ül. Ilyenformán vámaként nevezik őt. Szankszritül a „váma” azt jelenti, hogy „az, aki a bal oldalon ül”. Váma az idára is utal.

Van egy régi történet Sitáról és Rámáról. Amikor Ráma hatvan évnél idősebb volt, felesége Sita terhes lett és egy időre egy szent ásramjába ment élni. Ez alatt az időszak alatt Sri Rámának császárként az egyik feladata az volt, hogy egy bizonyos vallási szertartást végezzen. Azonban a bölcsek úgy rendelkeztek, hogy a felesége nélkül ne tudja végrehajtani azt a szertartást. Mivel Sita nem tudott jelen lenni és a szertartást kötelező volt elvégezni, ezért készítettek egy szobrot róla, és amikor a ceremóniát tartották, akkor a szobrot Ráma bal oldalára helyezték.

Manapság a nyugati világban a váma marga egy nagyon félreértett koncepció. Úgy hívják, hogy „baloldali tantra”, amely egy helytelen fordítás.  Ha egy tantrikus könyvet olvas és azokat a szavakat olvassa, hogy „baloldali tantra”, akkor vegyen egy piros tollat és húzza át. A tantrában a váma marga tulajdonképpen a spirituális fejlődés ösvényét jelenti, amit a feleséggel gyakorol az ember. A marga ösvényt jelent, a váma pedig a feleséget, a nőt, a partnert jelenti, bármelyik is ő.

 Tantrikus kapcsolat

 A váma margában a Sakti az, aki fontos, nemcsak a szexuális életben, hanem a spirituális gyakorlatok során is ő az, aki beteljesíti a teremtés folyamatát és a legtöbb spirituális rituálét is irányítja. A hinduk között minden vallásos és egyéb rituálét általában a nők végzik el; a férfiaknak csendben kell ülniük. A nők a megbízottak, a férfiak a résztvevők. Függetlenül attól, hogy az egy hétköznapi társadalmi ceremónia, egy vallási szertartás, egy  szonikus istenség imádása, vagy egy böjtnap, azt a nőnek kell bevezetnie. A férfinak csak követnie kell őt. Ezt a hagyományt Indiában úgy ismerik, amelynek során a nő beavatja a férfit.

Nos, akkor mi is az a váma marga? Az a spirituális ösvény, amelyen a partnerével együtt haladhat előre. A második megjelenési formát kálacsakrának nevezik. Ez azt jelenti, amikor az anya beavatást ad a fiának. Bihar tartomány északi része a legfőbb központja ennek a beavatásnak. Északon egészen a nepáli határig, keleten Asszámig és nyugaton Uttar Pradeshig ez a kálacsakra beavatás terjedt el még a mai napig is. E hagyomány szerint a fiú az anyját istennőnek tekinti. Minden reggel úgy, ahogy a keresztények vasárnaponként templomba mennek, vagy ahogy a hinduk templomba mennek és meghajolnak az istenek/istennők előtt, vagy valamiféle földre borulást végeznek, ehhez hasonlóan a fiú is így közelít anyjához. Ez nemcsak egy társadalmi eredetű tisztelet, amit a család idősebbjei felé mutat. Ez egy spirituális imádat, amelyet nem azért gyakorol, mert ő az édesanyja, hanem azért, mert ő a fiú mestere.

Hasonlóképp így van ez a váma marga esetén is, de itt nem a fiú, hanem a partner az, aki földre borul a nő előtt. Ezután a spirituális jelet, vagy az áldás jelét helyezik el. A nő helyezi el a férfin, és nem a férfi a nőn.

Tehát ez az a két fontos feladat, amelyeken keresztül a nő be van vonva a tantrába. Az egy sajnálatos félreértés, hogy a nőt a tantrában csak egy szexuális partnernek vélik. A szexuális élet fontos ugyan, de ez nem az egyetlen kapcsolat, ami férfi és nő között fennállhat. Végül is az édesanya is nő, sőt a lánygyermek is, épp úgy, mint a feleség. Nos, akkor most mindegyikkel tantrikus kapcsolatba, vagy mindegyikkel szexuális kapcsolatba fog kerülni?

 Visszaélés a tantrával

Jelenleg a nyugat lázad saját vallása ellen. Ezért van az, hogy összezavarják és félreértik a tantrát. Anarchiát próbálnak létrehozni az emberiség szexualitásának terén. Ebben a témakörben sok tanító Indiában is össze van zavarodva. A tantrában nem kell harcolni a saját vallással vagy a hagyományokkal.  A tantra soha sem mondta azt, hogy a szexuális élet bűn. Azt állítja, hogy a szexuális kapcsolat egy természetes vágy; csinálja, ha szereti. Nyugaton a vallás azt mondja, hogy az bűn; csak egy ember született bűn nélkül, az összes többi bűnnel született. Természetesen felül kell emelkedni ezen a bűnösségen.

Így tehát kell valamit találni a szexuális élet magyarázatára, és a tantra lett a menedék. A tantrikus gondolkodás nagyon tiszta és egyértelmű ezzel kapcsolatosan. Az egyik ősi szövegben egy versszak azt állítja, hogy nem baj, ha bort iszunk, húst eszünk, vagy átadjuk magunkat a szexuális élvezetnek. Ezek minden embernek a természetes vágyai, de ha ezeket át tudjuk alakítani, akkor a spirituális fejlődésünk  nagyon gyors lesz. De a tantrának nem szabad valamiféle álcának lennie bármely emberi vágyra vonatkozóan.

 A nő az első

 A tantrában a beavató feladata a férfitől átkerült a nőhöz. Ramakrishna Paramahansa feleségére, Saradára mindig úgy tekintett, mint Dévire, vagy istennőre. Dévi szanksztrit nyelven azt jelenti, hogy megvilágosodott vagy kiváló. Amikor Ramakrishna megházasodott, nagyon fiatal volt és a felesége még gyermek volt, de ő úgy tekintett rá, mint Isteni Anyára. Mindig így viselkedett vele és annak is tekintette őt.

A tantrában a nővel óvatosan kell bánni, mivel ő a kundaliní energia magas feszültségű vonala. Nem kell félni tőle, de nagyon óvatosnak kell lenni vele, mivel benne rejlik egy hatalmas robbanás lehetősége. Ha van felesége, nos akkor ő az ön felesége. De ha a spirituális életében ő a tantrikus partnere, akkor annak más a célja és akkor a folyamat teljesen különböző.

Indiában a kezdetektől fogva meg volt ez a hagyomány. Bármikor, amikor megemlít egy férfit és egy nőt, akkor mindig először a nőre hivatkozik és csak azután a férfira. Soha nem mondjuk azt, hogy Ram Sita, mindig azt mondjuk Sita Ram. Soha nem hallod azt, hogy Shyam Radhe: hanem azt, hogy Radhe Shyam, Radha a női és Shyam a férfi létforma. Ez a fejlődés rendje. Sakti jön először és utána jön Siva. Ezzel a hozzáállással, ha a spirituális úton a feleségével, a lányával vagy tanítványával halad, akkor látnia kell azt, hogy ő az aktivátor és ön pedig a résztvevő minden területen. Még akkor is, ha a férfi megtapasztalja a magasabb tudatosságot, ha nem hoz be a képbe egy nőt, mindig nehézségei adódnak akkor, ha azt másokkal kommunikálni szeretné.

 Hipotézis a hatha jógában

 Emlékeznünk kell arra, hogy van a tantrában egy másik út, amit úgy hívnak, hogy daksiná marga vagy védikus tantra. Itt a nő nem szükséges, sem mint lány, sem mint anya vagy feleség, mivel a jelöltben megvan mind a két erő: az idá a női és a pingalá a férfi. A mentális és a pránikus erők egyesülése hasonló, mint férfi és nő közötti egyesülés. Ez a hipotézis a hatha jógában, hogy az idá a Sakti és a pingalá pedig a Siva. Amikor egyesülnek az agjá csakrában, az az igazi egyesülés. A Sakti helye a múládhára csakrában van. A Siva helye pedig a szahaszrárában van. Siva az örökkévaló jóga nidrában van, inaktív, semleges, névtelen és alaktalan. Semmi köze nincs a pusztításhoz vagy a teremtéshez. A tudatossága egynemű és teljes. Nincs rezgés a szahaszrárában. A Sakti a múladhárában van, és a jóga gyakorlásával azt ébresztjük fel. Felébred és felemelkedik a szusumnán keresztül az agjáig. Amikor Sakti eléri az agjá csakrát, akkor egyesülés jön létre.

 Siva tánca 

Ez az egyesülés akkor jön létre, amikor az energia két pólusa összetalálkozik. Amikor felkapcsoljuk a villanyt, akkor világos van, mert a kapcsoló kábelei érintkezésbe kerülnek. Ehhez hasonlóan az agjá csakrában, amikor az egyesülés létrejön, a robbanás egyidejűleg megtörténik. Ekkor az agjá csakrában létrejött energia felfelé mozdul a szahaszrára csakrába. Ott Siva és Sakti egyesül egymással, és amikor egyesülnek, akkor Siva elkezd táncolni. Talán látott már Natarajáról képet. Ez a tudatára ébredt Siva szimbolikus megjelenítése.

Amikor Siva felébred a mély jóga nidrából, akkor elkezd táncolni. Nem egy férfiról beszélek, hanem az erőről. Az emberben ennek az erőnek a felébredését Nataraja formájában Siva táncával jelképezik. Ezután Sakti és Siva ugyanazon az úton haladva együtt leszállnak a múládhára csakrába. Mindketten együtt lejönnek a földi létezésbe, az anyagi síkra. Ez az útja a szenteknek, akik lejönnek és időről időre elérnek minket. Ha lehetősége adódik Sri Aurobindo  filozófiáját olvasni, meg fogja érteni az energia felébredését és annak az egyesülését Sivával, amint egymással táncolnak és lejönnek a létezésünk színterére. Ezért van az, hogy a krijá jógában felszálló és leszálló úton haladunk – arohanon és avarohanon.

Na már most a nő szerepe a tantrikus hagyományban értelmezést nyert, de a nő pozíciója a modern kultúrában ettől igen messze van. A világ minden táján az emberek bűntudatukkal és bűneikkel küzdenek. Ha manapság fel szeretné támasztani a nők hajdani pozícióját, akkor az egész hozzáállást meg kell változtatnia. Az igazat megvallva a társadalmi felépítésünknek olyan új vallási koncepción kell alapulnia, amelyben teljesen megértik és elfogadják a nő szerepét az emberiség spirituális fejlődésében. Ez teljes mértékben elengedhetetlen az új társadalom kialakulásához. Ezt nagyon tisztán kell látnia azért, hogy amit gyakorol és tanít, az ne saját belső vallásos konfliktusából eredjen.

Forrás: Yoga Magazine, 1981. október