Jóga gyerekeknek

Swami Satyananda Saraswati

A ‘Jógaoktatás gyerekeknek’ című könyvből

Milyen idősen kellene a gyerekeknek elkezdeni a jógaórákat?

Nyolcévesen taníts nekik szúrja namaszkárát, mantrát és pránájámát. Ezt a három gyakorlatot kellene folytatniuk több éven keresztül, amíg a serdülőkor jelei megjelennek. Aztán módosítsd a gyakorlatokat és taníts nekik több ászanát és pránájámát. Ha a gyermek elkezdi ezt a három gyakorlatot nyolcévesen, a serdülőkor természetes módon ki fog tolódni két vagy három évvel. Általában a serdülőkor tizenkettő és tizennégy éves kor között kezdődik, és tizennégy és tizenhat éves kor közötti, de ha a gyermek gyakorolja a jógát, a serdülőkor tizennégy évesen fog elkezdődni és tizennyolc éves korági tart majd. Amikor a serdülőkor jelei feltűnnek, a gyermek elkezdheti az összes fontosabb ászanát.

Meditációs technikákat huszonegy éves kor után kellene tanítani. Ez azokra a gyerekekre vonatkozik, akik a megfelelő kortól gyakorolják a jógát. Egészen huszonegy éves korig egyszerű meditációs módszereket kellene használniuk, mint a kirtan, éneklés és vizualizáció.

Segíthet a jóga a fiatalkori bűnözés esetében?

Miért kezdenek a gyerekek antiszociálisan viselkedni és mindenféle bűncselekményt elkövetni? Sok okot találtak erre különböző emberek, de nekem megvan a saját elméletem. Hét vagy nyolc évesen a tobozmirigy elkezd visszafejlődni, elmeszesedni, és ezzel az agyalapi mirigy működésének egy jelentős ellenőrző zárja kinyílik. Amikor ez a kontroll feloldódik, az agyalapi mirigy hormonjai elkezdenek termelődni és belépnek a véráramba. Az agresszív, antiszociális és bűnöző jellegű viselkedés, amely a serdülőkor és a szexuális aktivitás kezdetét jelzi, bármikor felébredhet, miután a tobozmirigy elkezdi ezt a sorvadási folyamatot. Mindazonáltal mindaddig, amíg a tobozmirigyet egészségesen tartják, és nem hagyják sorvadni, a szexuális tudatosságnak ez az ébredése, amely az agyalapi mirigy hormonjainak felszabadulását követi, késleltetve lesz.

A mai korban, ahogy a gyerekek nőnek, a tobozmirigyük elkezd visszafejlődni és az agyalapi mirigyük elkezd automatikusan fejlődni. Ennek eredményeként a vérükben magas szinten vannak jelen zavaró hormonok, melyek befolyásolják a különböző mirigyeket és az idegrendszert, végül kihatva a gyerekek viselkedésére. Ez egyensúlytalanságot okoz a mentális és vitális területeik között. A ʽvitális’ a pránát jelenti, a bioenergiát, a ʽmentális’ pedig az elmét. A pránikus és mentális területek nem képesek egymással összhangba kerülni és a mirigyek, mint a pajzsmirigy és a mellékvesék, nem működnek teljes összhangban egymással.

A nemi váladékok általában a fizikai érettség egy bizonyos pontja után indulnak el. Manapság hamarabb elindulnak, mielőtt a gyermek rendelkezne kellő mentális és érzelmi stabilitással az ilyen erőteljes hormonális vágyak kezeléséhez. Ilyen esetekben a gyerekek különféle képzeteket kezdenek el kifejleszteni, melyek nem találnak semmilyen kontrollra vagy ellensúlyra, hogy ellenük cselekedjenek.

Minden egyén rendelkezik egy ellenőrző tényezővel önmagában. Ha meg akarsz ölni valakit, elgondolod, de egy idő után jön egy másik gondolat, amely ellenzi az előzőt. Mindig létezik egy konfliktus, és ezt hívják kontrollnak. Ez az érettség mércéje. Ha mérget akarsz inni, hogy öngyilkosságot kövess el, ugyanakkor azt gondolod, ʽmégse’, aztán ʽde igen’, és ismét ʽnem’, ez nem történik meg ezen gyerekek némelyikével, akiknek egyetlen képzetük van, ami mellett megkülönböztetés nélkül kitartanak. Figyelmen kívül hagyják a vivéka saktiját. Nincs megkülönböztető erő, mert a fizikai, hormonális és mentális érettség még nincs kifejlődve.

A mellékvesék nagyon fontosak, és széles körű hatásuk van az emberi testre. A pajzsmirigy egy jelentős mirigy, amely fontos szerepet játszik az emberi élet érzelmi folyamataiban, mint a gyűlölet és szeretet. Ha egyensúlytalanság van ezekben a mirigyekben, akkor az a gyerekek viselkedésére hatással van. Ezért a jógában a tobozmirigyet egészségesen kell tartani olyan sokáig, ameddig csak lehetséges, aminek következében a nemi mirigyek ellenőrzés alatt maradnak. Nem lesz mérgező hatás a testben, mert a nemi mirigyek termelik azokat a váladékokat, melyek mérgező természetűek. Fizikai betegségeket, sőt még elmebajt is okozhatnak. Ezért van a házasság intézménye, mert azon a rendszeren keresztül képes vagy a mérgező váladékokat ártalmatlanul eltávolítani, és mi mindannyian ezeknek a mérgeknek a termékei vagyunk.

Ha a váladékok túl zsenge korban jelentkeznek, mielőtt az intellektuális, érzelmi és fizikai érettség kifejlődött volna, mi lesz a mentális egyensúllyal? Nem lesz meg az összhang vagy egyensúly a fizikai, mentális és érzelmi tényezők között túl fiatalon, amikor a tobozmirigy elpusztul. A gyerekek fiatalkori bűnözőkké válnak.

Annak érdeklében, hogy elkerüljük ezt a problémát, az ősi Indiában a gyerekeket három gyakorlatba avatták be hét vagy nyolc évesen. Az egyik gyakorlat a napüdvözlet volt és a másik kettő: pránájáma és Gájatrí mantra. Ezek azok a jógikus gyakorlatok, melyeket tanítani kellene a gyerekeknek abban a korban, amikor a tobozmirigy elkezd degenerálódni, így fenn tudják tartani az egyensúlyt a fejlődő testükkel.

A mantrák és a zene hasznosak a gyerekeknek?

Az elme ellazítása mantra által az érzékelés fokozásának egyik módszere, a jantra azonban egy még közvetlenebb mód, mert az nem egy lazítási folyamat, mint a mantra. Ez egy ébredési folyamat. Néhány rendszer zenét használ, hogy az segítsen a gyerekeknek ellazulni. Ez nem rossz, de egy bizonyos fokú inaktivitást eredményez. A legtöbb zene inaktívvá teszi az elmét, másfelől néhány fajta zene kifejezővé teszi, míg más fajták nagyon ébresztően hatnak a gyerekekre.

A jantra vizualizációja azonban egy teljesen dinamikus, aktiváló módszer. Amikor a jantra tudatosságát gyakorlod, az elméd folyamatosan létrehozza a magasabb hullámmintákat, az soha nem halad visszafelé. Egy sajátos jantrára történő koncentráció egy hasonló archetípust stimulál az agyban, mely ébredést hoz létre magasabb szinten.

Így az erőfeszítéseinknek az ébredési folyamatot aktívan kellene tartaniuk az agyban. Ismerem és szeretem a zenét, de a zene hajlamos az elmét inaktívvá tenni. Az inaktivitás nem lehet a jóga tárgya, különösen, amikor a cél a gyermekben rejlő lehetőségek felébresztése. Minden gyakorlatnak, amit tanítunk a gyermeknek, egy ébredési mozzanatot vagy eseményt kellene kiváltania benne.

Ez nem jelenti azt, hogy a zene nem foglalható bele a jóga rendszerébe. Ha helyesen gyakoroljuk a zenét, az stimulálja saját archetípusát az agyban. Létrehozhat egy fokozatos ébredést az agy szerkezetében, de először meg kell határozzuk, hogy mit értünk zene alatt. Ha a zene rendszertelen vagy szexuálisan stimuláló, nem tudjuk, hogy mit fog eredményezni.

Van bármilyen általános szabály a jógában a gyerekek nevelését illetően?

A szülők túl sokat aggódnak a gyermekeikért. A gyerekeket hagyni kell más gyerekekkel lenni; hagyni kell, hogy saját maguk növekedjenek. A szülők feladata, hogy gondoskodjanak róluk mindaddig, amíg ártatlanok, így nem kerülnek bajba. A szülők olyan sokat aggódnak a gyerekeik miatt, hogy a gyerekek rossz útra térnek.

Hogyan kellene a szülőknek bátorítani a jó szokásokat és akadályozni a rosszakat?

Példát kell mutassál, és a gyerekek követni fogják. Amikor a gyermek a méhben van, ott is képezheted, és inkább ott, mint hogy akkor próbáld megváltoztatni és átnevelni, amikor már megszületett. Az élet a méhben jóval erőteljesebb és fogékonyabb, mivel képes vagy megváltoztatni a dezoxiribonukleinsav (DNS) molekulák teljes szerkezetét.

Hogyan kellene nevelnünk a gyerekeket, hogy ne váljanak egoistává és agresszívvé?

A gyerekeket nem kellene elnyomni. A személyiségnek növekednie kell, az egónak fejlődnie kell, de megteremtheted az útját a spirituális előrehaladásuknak. Ezt megteheted úgy, hogy te magad spirituális életet élsz vagy hagyod őket, hogy kövessék a saját természetüket anélkül, hogy bármilyen akadályt állítanál a részedről. Nem kellene a saját mintánkra erőltetni vagy építeni a gyerekeket vagy megváltoztatni a személyiségüket. A saját természetüket kell követniük.

Milyen irányvonalak mentén kellene az oktatási rendszert átalakítani?

Az iskolarendszernek inkább az önfegyelmen kellene alapulnia, mint a külső fegyelem erőltetésén. Ez megkívánja, hogy a tanár elsajátítsa a jógikus filozófiát annak érdekében, hogy emelje a belső erejét, és ezáltal ösztönözze a fegyelmet másokban. Ez jóval hatékonyabb és tartósabb.

Forrás: Yoga Magazin: 1995. szeptember