Rezgések

Swami Sivananda Saraswati

“A zene mint jóga” című könyvéből

Az életerőnk rezgés formájában jut el hozzánk. A kozmikus rezgés nagy oktávjáról beszélünk, mivel minden rezgés kapcsoltban vagy összhangban van egymással, mint a zenei oktáv hangjai. Ha például megszólaltatjuk a mély “ti” vagy “dó” hangot, a magas “ti” vagy “dó” is rezegni, szólni fog azzal összhangban. A skála legelején a rezgések hangok. Az emberi fül 16-tól körülbelül 30.000 rezgést képes érzékelni másodpercenként. Néhány állat, mint a kutyák, magasabb rezgést is hallanak.

A skálán továbbhaladva a magasabb rezgésszám felé jönnek a színek. A hét szín mindegyike megfelel egy zenei hangnak. A skálán még tovább haladva találjuk az illatokat, szagokat. A rezgés egyéb formái például az elektromosság, a hő, a röntgen, az ultraviola és a kozmikus sugárzás.

Asztrális test

Ezek a rezgések átjárják asztrális testünket és nyugtató, harmonikus vagy nyugtalanító, zavaró érzéseket keltenek. Mindenki tudja, hogy bizonyos környezet és bizonyos hangok harmóniát és örömöt okoznak, míg mások bosszantanak és lehangolnak.

Az ókori egyiptomiak ismerték a harmonikus állapot létrehozásának titkát a beteg emberekben. A beteget hordágyon templomba vitték, ahol egy látnoki képességekkel megáldott papnő megvizsgálta az asztrális testét és aurájának állapotát. A papnő ezután olyan színekkel és hangokkal kezelte a beteget, amelyek a betegség forrását jelentő rezgések megszüntetésében segítettek.

Ma mindannyian tapasztalhatjuk, hogy bizonyos hangulatban egy bizonyos zenéhez vonzódunk, ami megnyugvást ad. Szeretünk bizonyos ruhákat hordani, vagy berendezni a szobánkat, átfesteni a falat valamilyen színűre, mindezeknek előnyös hatása van boldogságunkra és egészségünkre. Habár ezen hatások okai és működése ritkán ismert az átlagember számára, néhányan képesek megérteni a különböző rezgések hatásait. Ezért ők képesek tanácsot is adni, hogy egyes esetekben a rezgések mely formáját kell használni.

Kísérletek

A színterápia már általánosan elterjedt kórházakban. A zenével történő kezelés jó eredményeket hozott mentális rendellenességben szenvedő pácienseknél.

New York egyik legforgalmasabb utcájában végeztek egy kísérletet. Egy terem falait nyugtató hatású színekkel festették át és járókelőket hívtak be, hogy üljenek csendben a teremben egy ideig, és tapasztalják meg az idegrendszerre gyakorolt nyugtató hatást.

A “Zene munka közben” egy másik fontos módszer, amit nyugaton a legtöbb gyárban használnak manapság. Ennek a módszernek a gyökere az a felfedezés, hogy a munkások jobban dolgoznak, ha egy bizonyos zene befolyása alatt állnak. Idővel visszaéltek a módszerrel, ami ahhoz a jelenséghez vezetett, hogy egy idő után a munkások nem hallják azt a zenét, amit nem játszanak olyan sokat vagy más hangnemben van, mint a munkahelyükön hallott zene.

Kísérletek, főképp Amerikában, megmutatták a kapcsolatot a hangok, színek és az illatok között. Egy hang megszólalása rezgésbe hoz egy színt és egy illatot a rezgés-skála magasabb tartományaiban.

Összefüggések

Az alábbiakban látható egy lista, amelyet Roland Hunt állított össze kutatásának eredményeként:

  • A piros szín serkent, de gyorsan kimerít. Zenei hangja a C. Illatai a kámfor, muskátli és a szantálfa.
  • A narancs szín serkent frissítő hatással, derűs és erőteljes. Zenei hangja a D. Illatai a vanília, iszalag, napraforgó és mandula.
  • A sárga szín a mentális aktivitással és tiszta gondolkodással kapcsolatos. Zenei hangja az E. Illatai a jázmin, kasszia, citron és írisz.
  • A zöld szín ellazulást, harmóniát és egyensúlyt idéz elő. Zenei hangja az F, illatai a pézsma, benzoin és nárcisz.
  • A kék szín gyógyít és nyugtat. Zenei hangja a G. Illatai a jázmin, orgonavirág, frangipáni és az orsókavirág.
  • Az indigókék az ihlettel és az önuralommal kapcsolatos. Zenei hangja az A. Illatai a frissen nyírt széna, levendula és balzsam.
  • A lila szín békét és nyugalmat hoz, és a magasabb rendű gyógyulással kapcsolatos. Zenei hangja a H. Kapcsolatos illatai a szegfű, mentol, borsmenta és fahéj.

Ebből láthatjuk, hogy a jövőben e három összetevő – hangok, színek és illatok – alkalmazásával milyen nagy lehetőségek nyílnak meg gyökeres változás kiváltására betegségek esetén.

Múlt és jövő

Alekszandr Szkrjabin (1872-1915) orosz zeneszerző úttörő munkát végzett ezen a területen. Egy szín-orgonát hozott létre, amelyben minden egyes hangot a kapcsolódó színhez csatolt. Miközben zenét játszottak rajta, a hangokhoz kapcsolódó színeket állította elő. Szkrjabin azonban meghalt, mielőtt a munkáját befejezhette volna.

Walt Disney (1901-1966) szintén nemzetközi feltűnést keltett a “Fantázia” című filmjével 1940-ben. A filmben a zene, a színek és a gondolat-formák kölcsönös kapcsolatával kísérletezett.

Remélhetjük, hogy további tanulmányok után szín centrumok jönnek létre minden nagyvárosban, ahol orvosok elsősorban szín, hang és illat terápiákat fognak alkalmazni a jó egészség fenntartására, valamint a betegségek kezelésére is, gyógyszeres kezelések helyett. Ha arra gondolunk, hogy a betegség valójában nem más, csak egy rezgés-rendellenesség, teljes joggal tételezzük fel, hogy a gyógyítás is ennek mentén fog fejlődni.

Ahogy Guglielmo Marconi (1874-1937) a vezeték nélküli távíró feltalálója megjegyezte: “Még csak most lépünk be arra a területre, amelyet a ‘rezgések birodalmának’ nevezhetünk, ahol több csodát találhatunk, mint amit az elme el tud képzelni.”

Varázs zene

Isten első megnyilvánulása az éter vagy hang. A hang az éter guná-ja vagy minősége. A hangok rezgések, amelyek meghatározott formákat hoznak létre. Minden hang egy formát hoz létre a nem látható dimenzióban, és a hangok kombinációja összetett formákat teremt.

Tudományos tankönyvek olyan kísérleteket írnak le, amelyek bizonyos hangszerekkel előállított hangok meghatározott geometriai formákat rajzolnak egy lapon lévő homokba. Bemutatták, hogy ritmikus rezgések szabályos geometriai alakzatokat hoznak létre.

Az indiai zenei skálák, a „rágá”-k és „rágini”-k egyes hangnemeinek saját egyéni formái vannak, amiket grafikusan le lehet írni. A “Megha rága” vagy más néven a felhő rága formája egy elefánton ülő fenséges alak. A “Basanta rága”-t vagy a tavasz rága-t egy virágokkal ékesített gyönyörű ifjúként írják le. Ennek jelentése, hogy egy bizonyos rága vagy rágini helyes éneklésével rezgést hozunk létre a levegőben, éterben, és ezen rezgések bizonyos jellegzetességű formákat alkotnak.

Énekelni egy százszorszépet

Ezt a nézetet Mrs. Watts Hughes a “Voice Figures” című könyv tehetséges szerzőjének a közelmúltban végzett kísérletei is megerősítik. Mrs. Hughes képekkel kísért előadásokat tartott válogatott közönségnek csodás tudományos kísérleteinek bemutatására, hosszú évek kitartó munkájának eredményeként.

Mrs. Hughes egy egyszerű készülékbe, az “eidophone”-ba énekelt, amely egy csőből, egy vevő tartályból és egy rugalmas membránból állt. Előadása kezdetén apró magokat helyezett a membránra. Amikor a készülékbe énekelt, a hang által létrehozott rezgés az apró magokat meghatározott geometriai formákká táncoltatta.

Egy riporter a megjelenő formákat, mint a geometria, a formák és az árnyék figyelemre méltó megnyilvánulásait írta le, és így jellemezte őket: “Csillagok, spirálok, kígyók, kerekekbe zárt csodák és a képzelet szárnyalása megkapóan módszeres minták rengetegében.”

Egyszer, amint Mrs. Hughes egy hangot énekelt, egy százszorszép bukkant fel, majd eltűnt. Azt mondta, “Hetekig próbáltam visszaénekelni, míg végül sikerült.” Megtalálta egy bizonyos hang egy pontos hajlítását, amely százszorszép képét hozza létre. A hangot állandóvá és határozottá kellett tenni az egyesítés, és az erősítés és halkítás egy furcsa módszerét alkalmazva. Az elragadtatott közönség szeme láttára százszorszépek sorát énekelte a készülékre, néhányukat több sor szirommal.

A közönségnek ezután más hangok fizikai formáját is megmutatta, mint például gyönyörű árvácskákat. A virágokat tengeri szörnyek követték, duzzanatokban és teltségben gazdag kígyózó formák tele fénnyel, árnyékkal és részletekkel. Majd más hangok jöttek, amelyek fákat, lehulló gyümölcsökkel ábrázolt fákat hoztak létre, ezután sziklás előtérrel ábrázolt fák, és fák háttérben a tengerrel. A közönségből néhányan felkiáltottak, hogy a képek épp olyanok, mint egy japán táj.

Franciaországban Madame Finlang “Áve Mária a Szűz Máriához” előadása Szűz Mária képét hozta elő, ölében a kisded Jézussal. Egy másik alkalommal Síva félelmetes alakjához, Bhairavá-hoz írt himnusz éneklésekor Bhairava formája jelent meg egy kutyával, a hordozójával.

Az Úr neve

Az Úr nevének ismételt éneklése fokozatosan létrehozza a “dévatá”-k formáit, az istenség speciális megnyilvánulásait. Ezek a formák szolgálnak azon istenség jótékony hatásának megszemélyesítésére, amelyhez az ember imádkozni akar.

A fenti kísérletek számos tényt mutatnak be. Az első: a hangok formákat hoznak létre. A második: egy bizonyos hang egy bizonyos formát hoz létre. A harmadik: ha fel akarsz idézni egy bizonyos formát, akkor egy bizonyos hangot kell énekelned egy bizonyos hangmagasságban.

Például az “Agnimile purohitam” mantrát nem kántálhatod “Ile Agnim purohitam”-nak. A mantra hatása ezzel eltűnik. Ezért nem cserélhetjük fel a mantra szótagjait vagy fordíthatjuk le a mantrát. Ha így teszünk, a mantra nem mantra többé. Amikor a mantra hibás a “swará”-ban vagy a “varná”-ban, azaz a kiejtésében vagy a színében, akkor helytelenül irányított és a szándékolttal ellentétes hatást válthat ki.

Ugyanakkor ez nem eshet meg Ráma nevével vagy az Úr bármely nevével, legyen az Síva, Krishna, Hari vagy valami más. Ezek a nevek kántálhatók bármilyen módon és mindenhogyan, még mint “ulta nama” is, azaz visszafelé. A Ramacharitamanas “Ayodhyakandh” könyvében (193:8) Tulsidas írja:

“Ulta namu japat jagu jana, Valmiki bhaye brahma samana.”

Az egész világ tudja, hogy Szent Valmiki (a korábbi útonálló, Ratnakara) eggyé vált Brahman-nal az “ulta nama” kántálásával – Mara, Mara a Ráma, Ráma helyett.

Egy “bhakta”, az Úr híve számára csak egyetlen egy tanács:

“Rama Nama japate raho, reejh bhajo ya kheejh, Ulta pulta oopaje jasa dharti ko bija.”

Ezért ismételd az Úr nevét boldogan vagy haraggal, a hatást el fogod érni; éppúgy, ahogy a mag kihajt, ha megfelelően elvetették, vagy ha csak véletlenül dobták is a földre.

A “sangita”, azaz a zene egy egzakt tudomány. Az Úr nevének éneklésével létrehozott harmonikus rezgések segítenek a hívőnek az elme könnyű irányításában. Jóságos, nyugtató befolyást hoznak létre az elmében. Felemelik az elmét a régi berögződéseiből, rossz szokásaiból az isteni ragyogás és dicsőség szeretettel teli magasságaiba.