Krijá jóga: Egy lépés egyszerre

Swami Niranjanananda Saraswati

Ganga Darshan, 1994 december

Kérlek, ismét vedd fontolóra a döntésedet, hogy csak az első tizennégy kriját tanítsd a jelenlegi Krijá jóga tanfolyamon.
Amikor az emberek jógázni jönnek, mindent azonnal meg akarnak tanulni, de egy megfontolt jógatanár nem tanít meg mindent azonnal. A tapasztalatunk, hogy sok ember tanul különböző jógafajtákat, beleértve a krijá jógát, aztán a tökéletesség hiánya miatt elérnek egy pontot, ahonnan nem tudnak fejlődni. Így elhatároztuk, hogy a krijákat szakaszokban tanítjuk, időt hagyva az embereknek tökéletesíteni vagy teljesen megtapasztalni minden szakaszt.


Még ha tanulod is a kriják hagyományos jellegeit, azt fogod találni, hogy a gyakorlatok három csoportra osztódnak: pratjáhára kriják, dháraná kriják és dhjána kriják. Tanácsos, hogy tökéletesítsd a pratjáhára krijákat és a dháraná krijákat mielőtt megkísérelnéd a továbbhaladást a haladó dhjána krijákra.
Végül is, mi a krijá jóga? A krijá jóga nem gyakorlatok egy csoportja, amely elvezet a pránák azonnali felébredéséhez és egy azonnali kundaliní ébredéshez. Nem. A krijá jógában ászanák, pránájámák, koncentrációk és vizualizációk kombinációját fogod találni. Őszintén szólva, habár tanítjuk a krijákat, kényszerűségből tanítjuk. Ha rajtunk múlna, egyáltalán nem tanítanánk a krijákat senkinek. Kényszerből tanítjuk, mivel sok jógagyakorló van, aki elér egy bizonyos szintet és szüksége van egy lökésre, hogy továbbmenjen a gyakorlatokban.

A személyiség kifinomult dimenziói

Jelenleg, a krijá jógában, ahol sok különböző összetevő van kombinálva, a felébredés eredménye a fizikai testben, a pszichikus testben és a pránikus testben kerül megtapasztalásra. Ez a három fő test, amely aktivált, felébredt és stimulált a krijá gyakorlásban. A jóga azt mondja, hogy öt különböző dimenzió vagy kósa van az emberi testben: annamaja kósa, a fizikai test vagy az anyag teste; pránamaja kósa, az energia teste; manómaja kósa, az elme teste vagy a mentális megtapasztalások; vigjánamaja kósa, a kognitív képességek teste; ánandamaja kósa, a mennyei boldogság teste.

A hatha jóga fizikai gyakorlatai, az ászanák és pránájámák, befolyásolják és módosítják az annamaja kósa teljesítményét. Ha mélyebbre megyünk a mudra és a bandha gyakorlásában, azt találjuk, hogy a pránamaja kósa stimulálásra kerül. Azután, ha mélyebbre megyünk a rádzsa jóga, a pratjáhára és dháraná, gyakorlataiban, azt fogjuk találni, hogy a manomaja kósa aktiválásra kerül. A vigjánamaja kósa a dhjána gyakorlatai által kerül aktiválásra.

A krijá jógában, ahol kombináljuk az ászanákat, a légzéstudatosságot, a vizualizációkat és az akaraterőt, egyidejűleg közelítjük meg a személyiségünk négy különböző dimenzióját, kivéve az ánandamaja kósát. A személyiség kifinomult dimenzióinak felébresztését nem könnyű kezelni. Nem tudjuk kezelni a félelmet, dühöt, frusztrációt és depressziót, amit megtapasztalunk nap mint nap. Mégis még mélyebbre akarunk menni a tudatunkban, és azt gondoljuk, hogy képesek vagyunk kezelni a pszichés változásokat, melyek megtörténnek.

Úgy gondolom, ez egy nagy emberi félreértés. Ha képesek vagyunk kezelni a haragunkat, félelmünket, frusztrációnkat, féltékenységünket és gyűlöletünket, akkor készek vagyunk a krijá jóga gyakorlására, máskülönben nem. Amikor nincs meg a képességünk, hogy vezessük és irányítsuk a mentális és érzelmi erőket, melyek az életünket irányítják, hogyan tudnánk kezelni és irányítani a pszichés ébredést, melyről abszolút nincs fogalmunk jelen pillanatban?

El vagyunk ragadtatva a csakra ébredés fogalmának gyönyörűségétől. „Remek! Itt valami nagyszerű kell, hogy legyen!” El vagyunk ragadtatva a kundaliní fogalmának gyönyörűségétől. „Remek! Ha a kundaliní felébred – az fantasztikus!” Biztos vagyok benne, hogy az anyák egyet fognak érteni velem, hogy nem volt az elméjükben a várandósság tapasztalatának megélése, amikor elhatározták, hogy anyává válnak – ők csak akartak valakit, akire vigyázhatnak! De a kilenc hónap várandósság valóban eltűnődteti őket, hogy megérte-e mindez. Ugyanez vonatkozik a krijá jógára.

Ezért, a saját érdekedben, nem miattam, mivel személyesen engem nem érdekel, hogy megőrülsz-e vagy épelméjű maradsz, de mivel épelméjűnek kell maradnod, jobb, ha a krijákat szakaszokban gyakorlod. Tökéletesítsd mindegyik állapotot, és amikor kész vagy, tudni fogjuk, hogy készen állsz. Nincs értelme megtanulni itt a gyakorlatok némelyikét, és visszatérni egy év múlva anélkül, hogy bármit is csináltál volna, azért hogy megtanuld a maradék gyakorlatot. Ránézve egy személyre határozottan meg tudom mondani, gyakorolt-e vagy sem, és hogy milyen szintű előrehaladást ért el. Vannak tünetek, melyek megnyilvánulnak egy személy testében, viselkedésében és magatartásában, aki gyakorolja a jógát. Nem mondhatom el őket, melyek ezek a szakma fortélyai.

A pránák és a csakrák felébredése

A pszichés felébredéssel sok dolog történik. Az ébredés első szintje pránotthanaként ismert, és ebben a szakaszban a szétszóródott pránák a testben eggyé válnak és elkezdenek egy irányba folyni. Ha az ébredés nincs teljesen kézben tartva, ha a test, az agy és az elme nincs kész, akkor a gyakorló negatív eredményt fog megtapasztalni, például, álmatlanságot és hiperaktivitást egy határozatlan ideig, melyeket irányítani kell ászana, pránájáma, mudra és bandha gyakorlatokkal.

Amikor a pránák stabillá válnak, a csakrák felébrednek. A csakra ébredés a második szakasz és a legnehezebb kezelni. A prána az energia területével foglalkozik. De a csakra ébredés megváltoztatja a tudat mezejében az annak megfelelő részt is. Sok ember tapasztalja, hogy a múládhára csakra felébredésével, szexuálisan, fizikálisan, mentálisan, érzelmileg és folyamatosan nagyon aktívvá válik. Ha ez az energia nincs megfelelően kezelve, akkor a személy még erőszaktevővé is válhat! Egy ilyen reakció lehetséges, mert az elme nem képes megbirkózni az új formával és a tudatosság érzékelésével.

A csakrák ébredésével, a negativitás és pozitivitás a felszínre tör és, mint mindig, a negatív erők erőteljesebbek, mint a pozitívak. Nem az erősség értelmében erőteljesek, hanem mert szélsőségek megnyilvánulását okozzák a személyiségben. Szélsőségek nem nyilvánulnak meg a pozitív tulajdonságokkal, mert harmónia nyilvánul meg.

Így, egy csakra felébredésével, egy megfelelő változás szintén létrejön egy személy tudatosságában, viselkedésében, víziójában, magatartásában és életmódjában. Amikor a szvádhisthána felébred, és ha mi nem vagyunk képesek kezelni azt az ébredést helyesen, akkor a bizonytalanság és a félelmek nagyon erősek lesznek, olyannyira, hogy az emberek még öngyilkosságot is megpróbálnak elkövetni, mert nem képesek beilleszkedni sehová a világban. Így, minden csakrában vannak mind pozitív, mind negatív tulajdonságok, melyeket nagyon óvatosan kell kezelni, egy hozzáértő tanár irányítása alatt.

Az irányításra való szükség

A Bihar School of Yogában nem vagyunk hozzáértők, hogy kezeljünk ilyen eseteket. Általában, amikor az emberek írnak és elmondják nekem, hogy ez történik, azt tanácsolom nekik, hogy menjenek el egy pszichiáterhez. Nem akarok felelősséget vállalni emberekért, akik maguktól érnek el a felébredés pontjára, anélkül hogy lenne felügyelet a részemről. Ha irányítás nélkül teszed, akkor tudnod kell kezelni, de ha az én irányításommal teszed, akkor felelősséget fogok érte vállalni. Ennek nagyon világosnak kell lennie.

Nem csak meg kell tanulnunk és gyakorolnunk a krijákat, de egyidejűleg tudatában kell lennünk, hogyan kezeljük a helyzeteket, melyek előjönnek a prána vagy a csakra felébredésével. Amikor a csakrák felébredtek, amikor a tudat megtisztult, amikor az ösztönök kezelhetők és ellenőrzés alatt vannak, akkor, abban az időben a kundaliní felébred.

A kundaliní a transzcendentális erő. A kundaliní nem prána; a prána a kundaliní egy jellege. A kundaliní nem tudat, habár a kundaliní ereje meg tudja változtatni és módosítani a tudat struktúráját. A kundaliní a transzcendentális erő, amely csak azután ébred fel, miután a fizikális és mentális energiák megtisztultak, csak azután, ahogy Paramahamsaji (Swami Satyananda) valaha mondta, hogy az elme salakja eltávolításra került. Amikor az energia tiszta és a tudat tiszta, akkor a transzcendentális energia és a tudat a kundaliní formájában megnyilvánul a szádhaka életében.

Ezért, boldognak kellene lenned, hogy megkapod a lehetőséget, hogy szakaszról szakaszra, lépésről lépésre haladjál, és hogy vállalni akarjuk a felelősséget érted. Ha nem akarod, hogy felelősséget vállaljunk, akkor megtaníthatjuk neked a húsz kriját egy nap alatt.

Hogyan tudom belefoglalni a krijá jóga gyakorlatait a normális napi szádhanába úgy, hogy biztos fejlődés valósuljon meg?

1. szabály – Ne siess, mert ha sietsz, sokat fogsz aggódni.
2. szabály – Soha ne gyakorold az összes kriját együtt. A múltban sok ember talán azt mondta, hogy számos kriját gyakorolt egyszerre. Ennek ellenére, a saját tapasztalatomból és megértésemből a krijá rendszerét illetően, azt mondom, hogy soha nem kellene mindegyik kriját együtt gyakorolni, mert túl erőteljes, túl erős lesz. Inkább, kombináld őket az ászanák és pránájámák, koncentrációk és relaxációk normál gyakorlásával.
Először végzed a normál szádhanát. Azután a végén adjál egy vagy két kriját a napi gyakorláshoz. Gyakorold ugyanazokat a krijákat – mondjuk az 1. és 2. számút – egy hétig együtt a másik szádhanával. A második héten gyakorold a 3. és 4. számút, és hagyd el az 1. és 2. számút. A harmadik héten hagyd el a 3. és 4. számút és gyakorold az 5. és 6. számút.

Fokozatosan haladj a befogadó képességed növelésével, és ugyanakkor az energia felébredésének harmonizálásával a normál szádhana gyakorlatok végzésével. Ez a két fő szabálya a krijá gyakorlásnak, melyeket meg kellene értened.

A krijá jóga gyakorlása gyorsabb módja a fejlődésnek? Ha igen, a karmák és a mélyen gyökeredző szamszkárák gyorsabban feljönnek vagy gyorsabban megoldódnak, vagy egyszerűen elkerülhetjük őket?

A krijá jóga nem olyan rendszer, amely által gyorsabban vagy biztosabban fejlődhetsz. Egy lehetőséget fog adni számodra, hogy megtapasztald magadat egy másik vízióval és szemlélettel, de folytatnod kell még a munkát a karmákkal és szamszkárákkal.
Inkább, úgy érzem, hogy azoknak az embereknek, akik keresztülmentek és tökéletesítették a hatha jóga és rádzsa jóga gyakorlatait, és akik életük folyamán legyőzték az élet alap-szamszkáráit és karmáit a gjána jóga, karma jóga, bhakti jóga és dhjána jóga gyakorlataival, jobb eredményeik lesznek, amikor a krijá jógát gyakorolják. Azonban, ha a krijá jógát elkezded gyakorolni anélkül, hogy keresztülmentél volna a megtisztulás kezdeti szakaszain, a dolgok még jobban fel fognak kavarodni és szembe kell majd nézned a szamszkáráiddal és karmáiddal boldogság, öröm, depresszió, sírás és frusztráció formájában, néha nagyon nyílt érzéssel, néha nagyon zárt módon. Szembe kell nézned az elme tartalmával.
Ahogy a tudatosság változik, kezelned kell mind a jót és rosszat, mind a pozitívat és negatívat. Ebben a folyamatban a saját szamszkáráiddal és karmáiddal foglalkozol, melyek a földi síkhoz kötnek téged. Kétségtelen, hogy nem tudod kikerülni a szamszkárákat és karmákat, hacsak nem egy kivételes és rendkívüli személy vagy.

A legfontosabb dolog az elköteleződésed a kriják gyakorlása iránt. Swami Sivananda valaha azt mondta, és még mondja rajtam keresztül, „Egy gramm gyakorlat többet ér tonnányi elméletnél.” Van egy állítás a Jóga Szútrákban, hogy a gyakorlat, melyet rendszeresen végeznek, hosszan tartó ideig és hittel, előkészíti az alapot a magasabb megvalósításhoz. Három koncepció van itt. Rendszeresség, szünet nélkül; hosszan tartó ideig, engedve, hogy a gyakorlat megtisztítsa, harmonizálja és kiegyensúlyozza a személyiség belső struktúráját; és a hit, a meggyőződés, hogy végül meg fogjuk tapasztalni a gyakorlat eredményét.

Yoga Magazin, 1996 január