Feszültségoldás jógával

Swami Satyananda Saraswati

Beszéd a Bihar School of Yoga-ban, 1973., eredeti megjelenés: YOGA, XII. évf. 2. szám, 1974. február

Sok-sok évvel ezelőtt nagyszerű pszichológusok megjósolták, hogy a technikai forradalom súlyos pszichológiai problémákat fog okozni az emberiségnek. Jóslatuk valóra vált. A modern elme annyi rengeteg feszültséggel és félelemmel terhelt világszerte, hogy az elme nyugalma elveszett.

A gépek megjelenése az emberiség történelmében soha nem látott mennyiségű szabadidőt biztosított a jelen generációnak. Az emberek mégsem tudják, hogyan hasznosítsák jól szabadidejüket. Idegborzoló szórakozással töltik idejüket, amely segítségével megpróbálnak megfeledkezni önmagukról. Nap mint nap egyre több lesz a mentális probléma: családi gondok, gazdasági problémák, a rossz egészségi állapottal kapcsolatos aggodalmak. Számos problémának vannak manapság kitéve az emberek: féltékenység, gyűlölet, bánat, félelmek és így tovább. Mindezek a hatások folyamatosan nyugtalanságban tartják az elmét.

A modern civilizáció mindenféle kényelmet és szórakozást nyújt az embernek, de a vágy ezek iránt sajnos elveszett. Az elme megakadályozza, hogy az ember pozitív, egészséges és problémamentes hozzáállással forduljon az élet felé. Az életet élvezni kellene, mégis valamiért az emberek képtelenek erre, pedig a modern tudomány rengeteg segítséget nyújt a boldogsághoz.

Volt egy idő az indiai történelemben, amikor a mostanihoz hasonló krízis keletkezett. Ez abban az időben történt, amikor az emberek elértek egy csúcsot az anyagi javak és az oktatás tekintetében. Ugyanabban a kátyúban találták magukat, amiben mi manapság. Ahogy nőtt a gazdagságuk, úgy nőtt a mentális feszültségük is. Ekkor a nagyszerű bölcs, Kapila, az általános helyzetet látva kifejlesztette rendszerét, a Számkhja Jógát. Kifejezetten azzal a céllal hozta létre, hogy boldogságot teremtsen a neurotikus és zavarodott emberek számára.

Később, Buddha idején Rishi Patanjali módosította Kapila rendszerét és a Jóga Szútrák formájában mutatta be. Ezekben a szútrákban a jóga a mentális kontroll, valamint a személyiség összes dimenziója és a különböző viselkedésminták feletti kontroll tudományaként szerepel. Habár Kapila és Patanjali idejében a civilizáció egészen más volt, mint a mai, az elme, ha egyáltalán változott valamit, nem sokat módosult. Vagyis a jóga sok-sok évvel ezelőtt lett kifejlesztve, de technikái mérhetetlenül hasznosak ma is az embereknek, hogy stabilitást találjanak ebben a zavarodott világban.

Mi a feszültség?

A jóga tökéletes gyakorlati rendszer a feszültségoldásra. A modern pszichológia három fajta feszültséget különböztet meg, amelyek kínozzák az emberiséget: izomzati, mentális és érzelmi feszültség. Ezek a feszültségek különböző gondokat okoznak, így például betegségeket, gátlásokat, komplexusokat és idegi bajokat. Feszültség nélkül az ember nem szenved, viszont feszültséggel telve nem tud mást tenni, mint szenvedni. A legtöbb ember a feszültség szót izomzati vagy mentális blokkokkal hozza összefüggésbe, ami részben igaz, de nem közvetíti a feszültség mélyebb jelentőségét.

Vegyük például egy ember történetét, aki mentális bajoktól szenvedett. Egy orvos tudósokból álló csoport tanulmányozta őt. Az elektroenkefalográffal (az agykéreg sejtjeinek elektromos potenciálváltozásait regisztráló készülék, EEG) végzett vizsgálatok feltárták, hogy az agyában nincs feszültség, az ember mégis azt bizonygatta, hogy nem tud éjszaka aludni, nincs étvágya és általános feszültséget érez. Ennek következtében nézeteltérés alakult ki a páciens és a szakértők között. Ő határozottan állította, hogy nehézséget érez, az orvosok pedig demonstrálták, hogy nincs semmi probléma.

Végül egy pszichológushoz került, aki a teljes személyiségét analizálta. Ezek a vizsgálatok kiderítették, hogy a feszültség egy csecsemőkori esetre vezethető vissza. Az akkori eset olyan mélyen gyökeret vert az elméjében, hogy harmincöt éves korára kezdett el szenvedni tőle, a korábban történtek megnyilvánulásaként. Mindez egy tudatalatti érzelmi feszültség, illetve rendellenesség. Hiába diagnosztizálta a pszichológus a problémát, meggyógyítani már nem tudta. Mit tehet ez az ember? Ismeri a problémáját, de nem tudja megszüntetni. Egy lépéssel közelebb van a gyógyuláshoz, mint azok az emberek, akik nem is ismerik a problémájuk okát, de természetesen meg is akarná szüntetni a feszültséget.

A megváltozott elme

Ezeket az érzelmi feszültségeket nagyon nehéz eltávolítani, és tény, hogy csak úgy szüntethetők meg, ha az ember irányváltáson megy keresztül. Tegyük fel, valaki kap egy táviratot arról, hogy a fiát megölték. Sokkot kap, és ez a sokk megjelenik testileg, fájdalom, étvágytalanság, stb. formájában. Ez csak egy esemény a személy életében. A jóga megpróbálja módosítani az egyén reakcióját az élet hullámhegyei és völgyei között, nem analitikus, vagy intellektuális értelemben, hanem a megváltoztatott elmén keresztül. Amikor megváltozott elmével értelmezel, az élet bonyodalmai nem lesznek rád hatással, a régi feszültségek eltűnnek és nem lép új a helyükbe.

Néhányan a hipnózist javasolják az érzelmi feszültség eltávolítására. Tény ugyanakkor, hogy a hipnózis csak átmeneti előnyöket ad. A hipnózis a mélyen gyökerező problémák eltávolításával nyugalmat adhat az elmének, de mi történik, ha újabb krízis történik az életedben? Eltávolítottad a múltbeli feszültséget, de újabb problémák fognak keletkezni az elmédben, mivel nem edzetted meg, hogy ellenálljon az élet további eseményeinek.

Hogyan távolítja el a jóga a feszültséget?

Hogyan birkózik meg tulajdonképpen a jóga ezzel feladattal? Először is, az ászanák gyakorlásával segít a feszültség eltávolításában. Tudományosan kimutatták, hogy ezek a gyakorlatok teljes fizikai és mentális nyugalmat adnak a szervezetnek. A tudósok csak most ismerték fel, hogy milyen hatalmas hatást gyakorolnak a fizikai és a mentális viselkedésre az endokrin (belső elválasztású) mirigyek. Ezek közé tartozik a pajzsmirigy, a hasnyálmirigy, az agyalapi mirigy, a tobozmirigy, a vese, és így tovább.

A tudósok arra jutottak, hogy ha ideges természetű vagy, valami nincs rendben a mirigyeiddel. Ha túl sokat gondolkozol, valamelyik mirigyed túlműködik. Ha túl sokat aggódsz, túl sokat alszol, feszélyezett vagy, akkor ezért is részben a mirigyek okolhatók. Természetesen az elmének is nagy hatása van, hiszen ez a két rendszer, az elme és az endokrin rendszer, szoros összefüggésben van egymással. Az ászanák rendszeres gyakorlása egyensúlyban tartja a mirigyeket és sok feszültséget eltávolít. Ez egy modern tudósok által ellenőrzött tény.

Az ászanák az izomzati feszültségeket is eloszlatják, ami a ma emberének lényeges, mivel ez okozza számára a legnagyobb nehézséget. A legtöbb ember ellazultnak tartja magát, az izmok mégis feszült állapotban vannak. Az ászanák eltávolítják ezeket a feszültségeket és igazi pihenést nyújtanak a gyakorló izmainak. Ha az ászanákat összpontosítással végezzük, gyorsan eltávolítják a mentális feszültséget, és előidézik az elme nyugalmát. A gyakorló fellelkesül és gondtalanná válik, magabiztosan és félelem nélkül tud szembenézni a napi problémákkal.

A jóga által ajánlott következő gyakorlat a pránájáma. Ez biztosítja az agy megfelelő oxigén ellátását, az üzemanyagot, ami a helyes működéshez kell. Ha nem tankolsz az autódba, nem fog menni. Hasonlóképpen, ha nem elegendő az agy oxigén ellátása, nem fog rendesen működni. Hidd el, sok ember nem táplálja az agyát megfelelően a helytelen légzés miatt. Így a mérgek is könnyen fölgyülemlenek az agyban. A pránájáma segít eltávolítani ezeket a mérgeket, ezzel hatékonyabbá téve az agyműködést, ami pedig segít eltávolítani a különböző feszültségeket.

Az elme figyelése

Most érkeztünk el ahhoz a jóga gyakorlathoz, ami eltávolítja a mély érzelmi feszültségeket és megerősíti az egyén képességét, hogy szembe tudjon nézni az élet hullámhegyeivel és hullámvölgyeivel, anélkül, hogy az új feszültségek a boldogtalanság ingoványába húznák vissza. A módszer a meditáció. A meditáció alapvető technikája olyan állapotba segít, ahol a személyiséged területeinek különböző feszültségei eltűnnek, és az elméd ellenállóbbá válik  a jövőbeli feszültségek kiváltó okaival szemben.

Modern pszichológusok arra próbálnak tanítani minket, hogy hozzuk felszínre félelmeinket. Ám ezt könnyebb mondani, mint megtenni. Mély félelmektől és fóbiáktól úgy tűnik, lehetetlen megszabadulni . Először is meg kell figyelnünk a kiváltó okokat, de ahhoz, hogy az elme saját magát tudja vizsgálni, nyugodt állapotba kell kerülnie. Hogyan tud az elme nyugodttá válni, amikor a tudatalatti területek feszültségben vannak? A meditáción keresztül, ez a megfelelő módszer.

Ha leülsz és csendben az elmédbe akarod zárni magad, az majdnem lehetetlen. Az elme elkezd majd maga ellen dolgozni. Hasonlóan, mint amikor egy ház tulajdonosa teljes biztonságban érzi magát. Nem tulajdonít jelentőséget inasa tevékenységének. Nem ismeri fel, hogy az inas arra készül, hogy kirabolja. Egy reggel fölkel és azt veszi észre, hogy a házat kirabolták. Ez azért eshetett meg, mert nem figyelt oda arra, mi történik.

Mi is hasonló módon hanyagoljuk el az elménket. Általában annyira extrovertáltak vagyunk, hogy nem szentelünk időt az elme folyamatainak megfigyelésére. Ennek köszönhetően a legtöbb ember lehetetlennek tartja, hogy megfigyelje az elme belső történéseit, és nem tudja eltávolítani a keletkező feszültségeket sem. Ha fejleszteni akarod belső érzéseid megfigyelésének képességét, nagyon óvatosan kell magadat vizsgálni.

Bizonyos dolgok már kezdetükkor leállíthatók. Ha az emberek csak figyelnék saját elméjüket, a feszültségek megállíthatóak lennének, mielőtt boldogtalanság formájában megjelennek. A modern világ hektikus tevékenységei közt az emberek nem hallgatnak az elméjükre. Nincs idejük meghallgatni az elme jó tanácsát. Ha gondosan figyeled az elméd, megmondja miért vagy boldogtalan, miért vagy feszült és pesszimista mindennel kapcsolatban.

Mindenkinek szentelnie kellene egy kis időt meditációra és persze egyéb jógikus technikákra. Éld a mindennapi életed, de szánj egy kis időt arra, hogy az elméd elmondhassa, miért boldogtalan. Fél óra reggel és este nem sok ahhoz képest, hogy mekkora mentális békét tud nyújtani. Csak ülj le egy csendes szobában és feledkezz meg tulajdonságaidról, hibáidról, személyiségedről, társadalmi helyzetedről, boldogságodról, vagy annak hiányáról. Értsd meg az elmét. Az idő előrehaladtával érteni fogod az elme nyelvét, nem a külső, hanem a belső elméét, az elme azon részét, ami sokkal nagyobb kontrollal bír életünk felett.

Az elme békéje

A jóga az egyetlen megbízható és maradandó tudomány, ami békét ad az ember elméjének. Korábbi időkben, a lassúbb élet és a másokkal való kevesebb érintkezés miatt, az ember elméje sokkal békésebb állapotban volt.. Ahogy a mentális betegek számának növekedése is mutatja, a modern világban nem könnyű fenntartani az elme békéjét. Az elme békéjének megőrzése megköveteli, hogy az egyén meghatározott lépéseket tegyen a feszültségek kitisztítására és az elért állapot fenntartására. A módszer, amit minden embernek magáévá kell tennie most és a jövőben, a jóga.

Yoga Magazine, 2006.05.