A pránajáma: az energiák egyensúlyba hozása

Szatszang Swami Satyanandával

Mi a pránajáma? A pránajáma légzésmódszer, mellyel az agyra fejtünk ki hatást.  Az agy két féltekéből áll. A két félteke kapcsolatban van a két orrnyílással. Amikor belélegzünk a bal orrnyíláson át, a jobb agyféltekére hatunk. Ugyanígy, ha belélegzünk a jobb orrnyíláson keresztül, a bal féltekére hatunk. A két félteke a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszerhez kötődik. Amikor pránajámát gyakorlunk, hatással vagyunk a két agyféltekére, ezáltal egyensúlyt teremtünk a szimpatikus és a paraszimpatikus idegrendszer között. Amikor harmónia van az idegrendszer működésében és az agyban, az elme elválik az érzékektől.

A pránajáma tudománya nagyon fontos tudomány, ezért bővebben beszélek róla. Fontos tudnunk, hogy a pránajámával nem jutunk azonnal a meditáció élményéhez, de segít abban, hogy leválasszuk az elmét az észlelés és érzékelés folyamatáról.

A pránajáma gyakorlásához először is egy stabil ülő tartást kell felvennünk. A gerincnek függőleges helyzetben kell lennie, a szemeknek csukva. Behunyt szemmel összpontosítanunk kell az orrhegyre, vagy a két szemöldökünk közötti pontra.

A pránajáma gyakorlatoknak számos változata ismert. Van, amelyiket azok gyakorolhatják, akiknek nyughatatlan az elméjük, és olyan is, amelyet azok, akik nyugodt, csöndes elmével rendelkeznek. Az egyik pránajáma módszert bhasztrikának nevezik, ezt nagyon gyorsan kell végrehajtani.  Elkezdünk gyorsan lélegezni (az orron keresztül), majd tíz perc után behunyjuk szemünket és elkezdjük a meditációt. Ez azoknak megfelelő módszer, akiknek az elméje nagyon aktív, nyugtalan. Különféle típusú embereket ismerünk, olyanokat, akik természetüknél fogva befelé fordulóak, és olyanokat, akik extrovertáltak. E személyiségbeli különbség miatt a pránajámát is helyesen kell megválasztanunk. A nyughatatlan emberek elméje egyetlen pillanatig sem marad egy ponton. Ha megpróbálnak egy pontra összpontosítani, néhány másodperc elteltével gondolataik már máson járnak, és még csak nem is tudják. Ezeknek az embereknek nagyon hasznos és hatásos gyakorlat a bhasztrika pránajáma.

A többiek számára is ismert egy nagyon fontos pránajáma gyakorlat. Először belélegzel a bal orrnyíláson keresztül, majd néhány másodpercig visszatartod a lélegzetet, ezután kilélegzel a jobb orrnyíláson át, ismét visszatartod a lélegzetet, belélegzel a jobbon keresztül, visszatartod a lélegzetet, kilélegzel a balon át, visszatartod a lélegzetet. Ez egy teljes kör.  A nyugodt, csöndes elméjű emberek meditáció előtt öt kört hajtsanak végre ebből.  Fontos tudnunk, hogy a be-, és kilégzés a lélegzet visszatartásával nem egyszerű. Van egy rendszer, egy tantárgy, a be- és a kilégzés módszere. Tartsuk észben, hogy a pránajáma nem légzőgyakorlat. A be- és a kilégzés arányának egy a kettőhöz kell lennie.  Ha öt másodperc alatt lélegzel be, tíz alatt kell kilélegezned. Ezt az arányt szigorúan be kell tartani, mert csak ebben az esetben fejt ki hatást az agyra.

Hogyan lélegezzünk, és milyen arányt tartsunk, azt személyesen a jógatanártól kell megtanulnod.

1984. április 25.