Swami Satyananda Saraswati
A lélek az elmén és az érzékeken keresztül
tapasztalja meg e világ dolgait, amikor éber.
Ugyanez a lélek az elme közvetítésével
tapasztalja meg e világ szamszkáráit,
amikor alvásba merül.
Amikor a lélek szabaddá válik
a szattva, radzsasz és tamasz elegyéből születő tapasztalatok hatásaitól,
és amikor nem marad más, csak a tiszta szattva,
akkor saját önvalójában áll.
Ezért hát minden szádhanának kettős a célja:
a szattva kiművelése illetve a radzsasz és a tamasz megsemmisítése.
A vágy és kísérői alkotják a radzso gúna testét,
a tétlenség és tompaság a tamo gúna testét,
a derű és békés egyensúly pedig a szattva testét.
Amikor elmédet elborítja a vágy és a nyugtalanság,
biztosan legyőzött a radzso gúna.
Amikor csak aludni van kedved és tétlenül henyélni,
foglyul ejtett a tamo gúna.
Amikor pedig az elméd isteni gondolatokkal telített,
a szattva birodalmában vagy.
A tamo gúnát a radzso gúna semmisíti meg,
ezért javasolják a karma jógát.
A radzsasz testét jelképező vágyak
a vairágja jelenlétében elhalványulnak,
ez pedig a tamasz halálának eredménye.
Vairagjával egyrészt,
és örökké növekvő békességgel,
kiegyensúlyozottsággal és elégedettséggel másrészt,
a vágyak legyőzetnek és végre a szattva uralkodik.
Ám a szattvát is meg kell haladni.
Ez elérhető a magától felébredő paravairágjával,
ahogyan a fény spontán megjelenik a felkelő Nappal.
Yoga Magazine, 2008. 04.