Nám Szankirtan – Repülőgép Istenhez

Swami Vibhooti Saraswati

A zenének akkora ereje van, hogy képes megtisztítani az ént. A kirtanon keresztül a spirituális élmény legmagasabb csúcsát tudod megtapasztalni. Nem a jógával, vagy más eszközzel, hanem egyedül a kirtan segítségével lehet részed isteni látomásban.

Swami Satyananda Saraswati

A nám szankirtan hagyománya nagyon ősi. A nám azt jelenti „név”, a szam azt jelenti „teljes”, a kirtan pedig az egyszerű mantrák megzenésítése és éneklése csoportosan, ritmussal, energiával és odaadással. A ’szam’ előképző arra utal, hogy a kirtant teljes átéléssel (bháva), szeretettel (prem) és hittel (sraddha) kell énekelni. A nám szankirtan a bhakti kilenc formájának egyike.

A káli júgában, a jelen korban, a béke és Isten elérésének a legegyszerűbb módja: a nám szankirtan. „Nincs más ösvény, csodaszer, vagy kiút a jelen korban” – mondja Srí Szvámidzsí. Isten nevének éneklése egy tudomány, amelyet Indiában több ezer éve tökéletesítenek. A hang jógájának, a náda jógának a része, amelyben hanghullámokat bocsátasz ki és tudatosan követed azokat. A ’nad’ azt jelenti ’hangrezgések áramlása’, a ’jóga’ azt jelenti ’egyesülni, eggyé válni’, tehát a náda jóga egyesülés vagy eggyé válás ezekkel a hangrezgésekkel, hogy megkíséreljük meghaladni az elmét.

A kirtan egy mantra vagy az örökké való hang. Amikor az elme eggyé válik a nádával vagy hanggal és a mantrával, akkor nincs különbség az elme és a mantra között. A mantrák nem tartoznak semmilyen valláshoz, kaszthoz vagy felekezethez. Meghaladnak minden határt, és a különböző vallásokhoz kapcsolódó mantrák éneklése megnyitja a szíveket az emberiség testvériségének elfogadása irányába. Annak nincs sok jelentősége, hogy Ráma, Krisna, Csandi, Durga, Allah vagy Jézus nevét éneklik, mivel mindegyik az Egy Legfőbb Létező elnevezései. A mantrák tiszta szívből való éneklése zenével kísérve, helyes kiejtéssel, ütemmel, ritmussal, hangszínnel és hangmagasságban, képessé tesz a testtől és a külső környezettől való visszavonódásra, elhagyva az elmét és a nyomában járó összes sérelmet. Swami Satyananda Saraswati ezt mondta: „A múltban azt gondoltam, hogy ha az emberek jógát akarnak tanulni, akkor jógát kellene tanítani nekik. De most azt mondom taníts nám szankirtant öregnek és fiatalnak. Az egész légkör meg fog tisztulni. Béke, boldogság és jólét lesz mindenhol, ahol kirtant énekelnek. A kirtan lesz a 21. század jógája. Ugyanúgy, ahogyan érdekelt a jóga, ugyanúgy érdekelni fog a kirtan is. Ez az álmom.”

Az érzelmek irányítása

Az érzelmek azok a szemek, amelyeken keresztül megtapasztalhatod a nagyobb szeretetet és tudatosságot. Ha meg akarod tapasztalni a békét és Istent, akkor fejlesztened kell a természeted érzelmi oldalát.

Swami Niranjanananda Saraswati

A kirtan az érzelmi személyiséget érinti. Teljesen megkerüli az elmét. Az érzelmek nagyon erőteljes eszközök a törekvő kezében. Az embernek az érzelmi energiát nagyon óvatosan kell fenntartania és irányítania. Az intellektuson keresztül nem tudsz nagyon mélyre jutni, nem tudod felismerni a tudatosságot. De az érzelmek üzemanyagát használva a kirtanon keresztül az elmén túlra szállhatsz, úgy ahogyan a repülő felemelkedik a tiszta éjszakai égbolton. Azonban a kirtan éneklés művészet és nem egyszerűen csak egy érzelmi kitörés. Nem csak egy dal, amelynek segítségével kontrollálatlan módon fejezzük ki érzelmeinket. Inkább eszköz, módszer, amelynek segítségével belemerülünk az érzelmeinkbe anélkül, hogy az elme bezavarna és megtapasztaljuk belső tágasságunkat, belső univerzumunkat. Isten nevének éneklése egy módja a bhakti fejlesztésének vagy az Istennek való teljes odaadásnak. Igazából Isten és követőjének kapcsolata a név éneklésével kell, hogy kezdődjön. A név vagy a mantra egy módszer, de ami fontos, az a te saját belső érzésed, a te érzelmed. Ezek az érzelmek, amelyek rendszerint rakoncátlanok, irányíthatatlanok és csapongók, fókuszálhatók és az odaadás tárgya, vagy Isten felé irányíthatók a nám szankirtan eszközén keresztül. Ha valaki egó nélkül énekel, teljesen éber figyelemmel és intenzitással, egyenesen az érzelmek lakhelyéből, az anáhata (szív) csakrából, akkor képes lángra lobbantani és egyesíteni a többiek szívét és segíteni nekik meghaladni határaikat az érzelmek egyesített erejével. Az érzelmek és a kirtan kapcsán Srí Szvámidzsí ezt mondja: „Amikor kirtant gyakorolsz, akkor az érzelmek repülőgépén utazol, és ezért egyáltalán nem találkozol szembe az elméddel. Ha az érzelmeid már csak Isten nevének a hallatán is feltöltődnek, akkor transzba kerülhetsz.”

Bháva szamádhi – transz

Isten neve éneklésének a lényege az isteni örömmámor, az isteni eksztázis. ’Harinaam kapyala peekar aur pilakar ban ja tu matavala’ – Te magad idd ki az Isten nevével töltött boros poharat, szolgáld fel másoknak és kerülj eksztázisba. Ha képes lennél a kirtannak csak egy sorát három-négy órán keresztül énekelni, akkor a bháva szamádhiba kerülnél.

Swami Satyananda Saraswati

Amikor a test, az elme és a prána (életerő) teljes harmóniája a mantrával együtt létrejön, az bháva szamádhiként vagy eksztázisként ismert, ahol cselekedet és érzelem egybeolvad, és a belső lélekről vagy atmanról való tudatosságot kifejlesztjük. Ha a kirtant helyesen éneklik, jó ritmusban és harmóniában, az átrendezi az egész pránikus (életerő) áramlást, mivel a test és az elme a zene és a mantra ritmusára mozog. Ha odaadással és ugyanazzal a ritmussal, lassan, szünet nélkül folytatod a kirtant, és nagyon lassan építed fel a csúcspontját, akkor transzba fogsz kerülni, a bháva szamádhiba. Csajtannya Maháprábu – és sok más szent – sokszor ebbe az állapotba került. Isten neve által mámorosan, a falusiak követték őt, eksztázisban énekleve és táncolva.

A kirtan hatásai

Isten neve olyan, mint a tisztítószer, amely megtisztítja a karmákat. Kitisztítja a lélek szennyeződéseit, amelyet mostani és sok előző élet során halmoztál fel. Folyamatosan emlékezve a névre az ember át tud kelni az élet óceánjának másik partjára. Az Úr neve megment minden fizikai, mentális és társadalmi betegségtől.

Swami Satyananda Saraswati

A kirtan megnyitja a szívet és megtisztítja a légkört. Ahogyan Sri Szvámidzsí (Swami Satyananda Saraswati) mondja: „Ez olyan, mint egy füstölő lengetése a levegőben.” Olyan tiszta és pozitív energiát hoz létre, hogy semmilyen gonosz szellem vagy negatív hatás nem tud belépni abba a környezetbe, ahol éneklik. Azt a házat, ahol rendszeresen kirtant énekelnek, mind a mentális, mind a fizikai betegségek elkerülik. A kirtan a relaxációnak és az energiaszint emelésének is a legjobb módja. Segít, hogy megszabadulj a feszültségtől, a magas vérnyomástól és más stressz okozta betegségektől, boldogságot és mentális békét hozva. Tehát, ha fáradtan és feszülten érsz haza egy stresszes irodai nap után, csak ülj le csendesen, hunyd be a szemed és énekelj néhány kirtant a barátaiddal vagy a családoddal és figyeld meg az eredményt. A kirtan eltünteti a félelmet, a gátlásokat, az elfojtásokat és a neurózisokat, amelyektől a 21. század embere oly hevesen szenved. Erre vonatkozóan Srí Szvámidzsí ezt mondja: „Amikor kirtant énekelsz, le kell jönnöd az egó szószékéről, és azt kell gondolnod: „Én semmi vagyok.” Akkor tudod átformálni a komplexusokat és blokkokat. Két dologgal kapcsolatban nem kell, hogy gátlásaid legyenek: az evés és Isten nevének éneklése.”

A kirtan nagy segítség a meditációhoz. Minél nagyobb a sebesség, annál kisebb a frekvencia és minél nagyobb a frekvencia annál kisebb a sebesség. A sebesség az elme jellemző tulajdonsága, amely nagyon aktív. Az elmének el kell veszítenie a sebességét, hogy frekvenciája legyen. Ez lehetséges a kirtan segítségével. Egy félórás, vagy egy órás kirtan éneklés után az agyhullámok lassan átalakulnak alfa hullámokká, vagyis a kirtan egy fontos eszköze a pratjáhára elérésének, az állapotnak, amelyben az elme visszahúzódik a külső érzékeléstől, és csendessé válik. Ilyen módon sok elme egy elmévé válik. Az agyhullámok a szívre és a vérkeringésre is hatással vannak. Valójában Isten neve a mentális és fizikai kémiát is befolyásolja. Egy kirtan óra után nagyon könnyű az elmét összpontosítani. Swami Satyananda szavaival: „Énekelj kirtant egy fél órán keresztül, aztán ülj le csendesen a meditációhoz. Ha teljesen átadtad magad a kirtannak, akkor, amikor leülsz meditálni, úgy találod majd, hogy a főútvonal üres. Nem lesz forgalmi dugó a mentális síkon.”

Swami Sivananda

Swami Sivananda nagyszerű szankirtanos volt. Kifejlesztette az egyszerű énekeken és kirtanokon keresztül történő tanítás egyedülálló módját is (angol és hindi nyelven egyaránt), amelyekbe beleszőtte alapvető tanításait. Swami Sivananda szerint: „Isten nevének éneklése a leggyorsabb, legbiztonságosabb, legolcsóbb, legbiztosabb és legjobb módja Isten elérésének.”

Oly nagy hite volt a névben, hogy szokása volt, hogy szertartások előtt korán reggel váratlanul megjelent barátainál, csak azért, hogy kirtanjaival megtisztítsa a légkört. Hadd fejezzük be egy üzenettel tőle, amely a nám szankirtan erejére utal: „Barátom, Isten nevének dicsőségét nem lehet megalapozni a gondolkodással. Teljesen biztosan meg lehet tapasztalni a hit, odaadás és a Név folyamatos ismétlésén keresztül. Tartsd tiszteletben és legyen hited a Névben. Minden Név határtalan erővel van tele. Végy menedéket a Névben és kelj át az élet és halál e hatalmas óceánján. A név és a námi (az, aki énekli a nevet) elválaszthatatlan. Dicsőség az Úrnak. Dicsőség a Nevének.”

Yoga Magazine, 2004. december