Mantra – egy önismereti eszköz

Swami Satyananda

Több ezer évig Te és az őseid is megpróbálták megszerezni a tudat feletti irányítást, de ez legtöbbször vagy nem sikerült nektek, vagy hipnotikus állapotba csúsztatok tőle. A szellem működése nem akaratlagos folyamat és nem tudod bárhol keresztülvágni, ahol szeretnéd. Még akkor is, ha képes vagy megállítani a gondolatokat, nem tudod megállítani a folyamatot. Az értelem, a gondolat és a tudat fenntartják a szintjüket. Legfeljebb elégedett lehetsz, ha felismered, hogy ürességet képeztél a tudatodban – súnját, űrt, egy gondolatmentes területet. De mindez káprázat; az ember sohasem szabadulhat meg a gondolkodás folyamatától.

Nem csak tudatos szinten gondolkodsz – akkor is gondolkodsz, ha tudattalan vagy. Amikor extrovertált vagy, és belemerülsz a gondolataidba, akkor a gondolatok egy láthatatlan, örökös, megszakítatlan és elnyújtott folyamatban áramlanak a mentális függöny mögött. Te nem látsz ebből semmit, de állandó mozgás van.

A tudat nem egy homogén anyag – a tudat az ősanyag mása, egyetemes tudat. Te a tudat irányításáról beszélsz, de mit is értesz ez alatt? Képes lehetsz az érzelmeidet, a gondolkodásmódodat és az ambíciódat – a szociális tudatot – akadálytalanul áramoltatni és megfelelő csatornába terelni. De az igazi szellem legyőzhetetlen és teljességgel megszelídíthetetlen. Éppen ezért az intelligens embereknek fel kell ismerniük azt, hogy a gondolkodás folyamatának megértéséhez és irányításához a tudat mélyebb területeire kell hatolni. Ez a mantra tudománya.

 A folyamat

 A mantra nem egy Isten vagy Istennő vagy egy ember neve. Nem egy szent szó vagy egy himnusz része. A mantra se nem szent, se nem a koncentráció eszköze. Egy eszköz a tudat kiterjesztésére és az energia felszabadítására.

A hangok, amelyeket befogadsz és a hangok, amelyeket képzelsz, rezonáns hullámokat hoznak létre a tudat mélyén és felszínén. Ezeknek a hanghullámoknak számos formája van, amelyeket mandalaként ismernek, amelyek mélyre hatolnak és elérik a tudat mélységeit. Ha felveszel egy kavicsot és beledobod egy medencébe, akkor körök, hullámok vagy fodrozódás keletkezik. Hirtelen fagyaszd le az egész medencét és nézz rá ekkor – kövesd a fodrozódásokat és találd meg azt a pontot, ahol a kavics beleesett a vízbe.

A mantra folyamata nagyon hasonló. Először is összpontosítsd az elmédet az orrhegyre vagy az egyik központra. Ez nagyon fontos, mert amikor a szemgolyó mozog, az befolyásolja az agy ritmusát, és árnyak mozognak – a tudatosság szintje nem lesz szilárd. Emiatt a szemnek teljesen mozdulatlannak kell lennie. Annak érdekében, hogy mozdulatlanságot érjünk el, kell találnod egy központot, az orrhegyet. Hunyd be a szemed és összpontosítsd a tudatodat ott. Ez az első teendő. Másodsorban az orr közvetlen kapcsolatban van a gáttal, amely a testben a legfontosabb központ helye – a múládhára csakráé. Amikor az orr hegyére koncentrálsz, akkor impulzusok áramlanak az orr hegyétől egészen a gátig.

Miután az orrhegyére koncentráltál, tudatosítsd a légzésedet, a természetes légzést, amely percenként 15 kör sebességű. A lélegzetet érezni kell az orrhegyen, amint keresztüláramlik mindkét orrnyíláson.

Azután hangold össze a mantrádat a természetes lélegzet áramlásával, vagy egy mantra a belégzéssel és egy mantra a kilégzéssel, vagy több mantra a belégzéssel. Mindez a mantrád hosszúságától és személyes választásodtól függ.

 Pandora szelencéjének kinyitása

 Mi történik akkor, amikor mantrát gyakorolsz? Egyre több gondolat jelentkezik. Az elme vaddá válik. Amíg különféle dolgokkal vagy elfoglalva, addig csendes vagy, az elméd békés. De amikor elkezdesz a mantrára koncentrálni, akkor minden előjön a mélységekből. Ez vajon azt jelenti, hogy nem fejlődsz? Ez egy negatív tünet? Nem – a mantra gyakorlása közben minél vadabbá válik az elme, annál jobb számodra. Nem az elme világossága, nyugodtsága vagy passzivitása a cél. A legfontosabb dolog az, hogy szembesüljünk az elmével – hogy lássuk a teljes folyamatot.

A gondolkodás nem egy folyamat – az egy (a lelki szemek előtt elsuhanó) eseménysorozat. Az elme nem mozog, az elme nem sétál, az elme nem rohan. Az csak egy dolog. De te az elme alkotórészeit látod, ezért azt gondolod, hogy mozog, éppen úgy, ahogy a Napot látod mozogni, de a Földet nem. Ez az egyik legfontosabb dolog, amit mindnyájunknak meg kell értenie. Ez a gondolat nagyon fontos a jógában. Ez befolyásolja az egész mentális állapotot, a létezés állapotát. Azt érzed, hogy a gondolatok áramlanak, az érzelmek szertelenül csaponganak, szenvedélyek rohamoznak meg. De ez a te tapasztalatod, a te érzésed – ez nem a valóság. Részletről részletre látod az egészet, és ezért azt érzed, hogy az elme a múltból a jelenbe és a jelenből a jövőbe, valamint a jövőből a múltba és a múltból a jövőbe mozog. De ez nem így van. Az univerzális elme homogén; nem lehet különválasztani időben és térben. Az idő és a tér a méhében van.

Ezért, amikor mantrát gyakorolsz, akkor örülnöd kellene, amikor az elméd fejleszti a múltat, a jelent és a jövőt érintő területeket. Amikor ördögi és bűnös gondolatok jelennek meg a tudatodban, vagy amikor Istenről és az együttérzésről vannak gondolataid – ez mind azonos. Ha meg akarod semmisíteni az ördögi gondolatot, akkor a jó gondolatot is meg kell semmisítened. Ez nagyon fontos kérdés, és ez az a pont, ahol az egész élet, a fejlődés folyamata megreked. Azok az emberek, akik képesek meghaladni az élet határait, csak azután tudják megtenni, miután erre ráébredtek.

Elvárod, hogy az elméd olyan nyugodt legyen, mint egy holdvilágos éj, felhőktől és mennydörgéstől mentes. Ez egy olyan elvárás, amelyet nem lehet teljesíteni. Amikor a mantrádat gyakorlod, kérlek, emlékezz arra, hogy nem azért gyakorolsz, hogy megállítsd ezt a végtelen folyamatot: megsemmisítsd a képességeid alapját, a tudásodat, a megvilágosodásodat. Az elme megsemmisítése egyenlő az élet megölésével. Egy érzelem elnyomása azt jelenti, hogy lerombolod az ambíciód és a vágyad valódi legmélyebb alapját. Az emberből nem lehet semmi, hacsak nem az egész elméjét használja. A történelemben a legnagyobb felfedezések, a legnagyobb győzelmek, a legnagyszerűbb festmények, zeneművek és ráébredések – mik azok, ha nem az elme termékei.

Ezért, amikor mantrát gyakorolsz, kérlek légy tudatában mindannak, ami megjelenik az elmédben. Ne tegyél dolgokat kategóriákba és rekeszekbe: „Ma nagyon szép gondolataim voltak, köszönöm Istenem.” Vagy „Ma nagyon rossz volt a meditációm; a gyakorlás alatt szörnyű gondolataim voltak.” Nem, ez az, amikor a legnagyobb hibát elkövetjük. Amikor az elmédet az orrod hegyére, a lélegzetre, a mantrára összpontosítod – minél mélyebbre mész, annál inkább az egész tudatod fog megnyilvánulni.

 Felejtsd el az irányítást

Az elmének végtelen tapasztalatai, képei, ráébredései és gondolatai vannak. Ezért nem tudok egyetérteni azokkal az emberekkel, akik azt mondják, hogy: “ Csukd be a szemedet, kontroláld az elmédet és gyakorold a mantrát. Meg fogsz világosodni.” Nem egy és nem két évig, hanem egy egész életen keresztül gyakoroltam és tudom, hogy nem ez a módja.

Ha megpróbálod irányítani az elmédet, akkor egy repedést hozol létre a személyiségedben. Ki vagy és kit akarsz irányítani? Mantra gyakorlása közben valahányszor jön egy rossz gondolat, azt félretolod. Ki csinálja ezt és kivel? Ki az irányító, kit irányít, és ki irányítja az irányítás folyamatát? Ez mind te vagy – egy tudat, önmagam és két észlelés. Ellentmondást hozol létre a benned felmerülő kétféle észlelés között. Ezért van az, hogy az egész civilizáció skizofrénné és neurotikussá válik. Ezért felelős vagy; a vallásod, a spirituális életed szintén felelős.

Az ember nem vallás vagy hit által él. Az ember az által él, hogy az érzékeivel felfedez, és ebből nagy dolgok jöttek létre. A vallásnak és hitnek megvannak a korlátjai, de a felfedezésnek nincsenek határai. Lehetőséged van feltárni az örökkévalóságot, a végtelent, és addig menni ameddig akarsz. Ez a felfedezés, ez a kaland. De ha egyszer megállsz, és azt mondod, hogy „megtaláltam”, az vallás és hit és az korlátokat szab a képességeidnek és a lehetőségeidnek.

Tehát, amikor mantrát gyakorolsz, minél mélyebbre mész, a tudatod annál nagyobb területeit fedezed fel. Nem csak a szenvedélyeket, az ambíciókat, az álmokat és az együttérzéseket fogod látni; hanem olyan szörnyű félelmeket, gondolatokat is, amelyeket a szellemi, pszichés vagy parapszichológiai szinten el sem tudtál képzelni. A gyakorló életében nincs egyetlen egy pillanat sem, amikor az elméje teljesen üres.

Emberek jönnek hozzám minden nap és azt mondják, „Szvámidzsí, az elmém nagyon nyughatatlan és nem vagyok képes koncentrálni. Szépen kérlek, adjál nekem egy mantrát.” Azt kell mondanom nekik, hogy „Ez nem lehetséges. Nem tanítok mantrát erre a célra. De ha szeretnéd, hogy a tudattalanod kirobbanjon, ha azt akarod, hogy a nagy kincs megmutatkozzék, akkor tudok adni egy mantrát.”

A mantra tudománya nem a hatha jóga egyik ága; hanem a tantra része. A tantrában az áll, hogy a mantrák képesek befolyásolni az ember tudatának és sorsának teljességét. Tehát, amikor elhatározzuk, hogy mantrát gyakorlunk, akkor egy dolgot el kell felejtenünk, az elme irányítását.

Mantrát lehet gyakorolni a test bármely részén, nemcsak az orr hegyén. Gyakorolhatod a mantra tudatosságot a köldöknél, a szív központban, a szemöldök központban, sőt a szahaszrára csakrában – a fej tetején lévő korona lótuszban is.

Négyféleképpen lehet mantrát gyakorolni: (i) baikhari – hangosan, a szájjal; (ii) upanshu – suttogással, az ajkak mozgásával; (iii) manaszik – csöndben az elmében, az ajkak vagy a nyelv mozgása nélkül, a torokban mozgás nélkül; (iv) adzsapa dzsapa – spontán a lélegzettel.

Amikor a hangot létrehozzuk ebben a négy különböző formában, annak különböző típusú hullámai vannak. Amikor az Om-ot hangosan vagy suttogva kántálod, az egy állóhullámot hoz létre. Amikor csöndben az elmében ismétled, visszhangzó hullámot hoz létre. A lélegzettel szinkronizált spontán mantra egy folyamatos, ritmikus hullámot hoz létre, amelynek hosszú rezgéstartománya van. Amikor a mantrát a száddal vagy az ajkaiddal kántálod, annak rövid rezgéstartománya van, egy nagyon gyors nyugalmi fázissal.

Ez nem azt jelenti, hogy nem kellene hangosan kántálnod, de ez az alacsonyabb forma. Magasabb forma az, amikor a mantrát spontán érezzük. A legjobb eredmény érdekében a mantrát a következő sorrendben kellene gyakorolni: először kántálj hangosan, a száddal képezve a hangot. Pár hónappal később csak suttogd az ajkaiddal, anélkül hogy hangrezgést hoznál létre. Később, körülbelül egy év múlva, összpontosíts a szemöldök központba, vagy az orr hegyére vagy a szívbe és ismételd a mantrádat ott csendben, szinkronizáld a pulzus ütemével. Végül gyakorold a mantra spontán tudatosítását a lélegezet ütemére. Ez a legfontosabb forma. Ha a mantra célja, hogy behatoljon a belső tudatosságba, hogy elérje azt a pontot, ahonnan a gondolatok származnak, ahonnan a tudatosság ered és ahol a fejlődés elkezdődik, akkor a spontán mantra tudatosság ezen utolsó formáját, az adzsapa dzsapát kell gyakorolni.

Az elme elfogadása egy nagyon fontos hozzáállás, különösen a mantra gyakorlása alatt. A saját gondolatainkkal és érzéseinkkel együtt élni nagyon nehéz. Az emberek a saját elméjük, a saját szellemi hozzáállásuk miatt szenvednek a gyarlóságaiktól és a bűntudattól. Ha ebből ki tudsz jönni megértve és elfogadva az elmét, akkor nagyon sok ember fog útmutatást kérni tőled. Az nem számít, hogy milyen hosszú ideig vagy képes lótuszülésben ülni. Akár tizenöt éven keresztül is számolhatod a máládat, és az elméddel még mindig viaskodsz. Az számít, hogy megtanulj az elmével együtt élni, hogy megértsd az elmét, és hogy hasznosítsd azokat az észleléseket, amelyeket eléd vetít. Bármikor, amikor az elme zavart, ki kell találnod, hogy mi az oka a zavartságnak – a hang, a személy, a helyzet. Próbálj a szemtanúja lenni mindannak, ami történik – ez az a hozzáállás amit ki kell fejleszteni a mantra gyakorlással. Végül, amikor befejezted a gyakorlást, tedd le a málát és fejezd be a mantrát. Öt percig összpontosítsd az elmédet egy pontra, például az orrod hegyére vagy a szemöldök központra és képzeld oda a mantrád szimbólumát.

Ha rendszeresen elvégzed ezt a gyakorlatot, akkor saját magad fogod a mentális problémáidat orvosolni és rendbe hozod rendellenes mentális viselkedésedet. Te leszel a saját elmeorvosod. Ugyanakkor bizalmas barátságot alakítasz ki az elmével, és annak minden fantasztikus képessége meg fog nyílni előtted. Ez az elme telepatikus, látnoki, és pszicho-telekinetikus. Ennek az elmének végtelen képességei vannak – képes verset létrehozni és Miltont farag belőled. Meg tudja határozni a jövődet és harcossá, katonává, államférfivá vagy szentté tesz. De tudnunk kell, hogy hogyan használjuk ezt az elmét.

Nincs szükség nyugalomra akkor, amikor a mantrát gyakorlod, és nem is ez a cél. Ha magas vérnyomástól vagy koszorúér betegségtől akarsz megszabadulni, és próbálod az elmét megnyugtatni, akkor számíthatsz egy következő szívinfarktusra. A nyugalom képzeletbeli tökéletesség. Az embernek meg kell tanulnia a valósággal élni. Az a természetes, hogy a stresszel együtt kell élni. Az univerzum stresszel él együtt. Milyen hosszú ideig akarsz olyan lenni, mint a puha vaj? Tanulj meg a stresszel együtt élni. Ez a végső cél. A stressz küzdelem; a küzdelem élet, és az élet fejlődés.

 A tantrikus megközelítés

Miért adta a tantrikus hagyomány nekünk a mantrát? A tantrikus szövegekben azt írják, hogy még az az ember is, aki nem tud menni, beszélni, látni vagy hallani, aki teljesen elhagyatott, mindenki ellene van, az is képes a mantrát gyakorolni és megvilágosodni.

A mantra megszünteti a betegséget és az őrültséget, de nem azáltal, hogy kényszeríti az elmét, hanem inkább hagyja, hogy az elme kinyíljon. Minél többet gyakorolod a mantrát, annál több szebb dolgot látsz meg az előtted lévő televízió-képernyőn. Végtelen gondolataid, álmaid és látomásaid lesznek. A mantra gyakorlása kiengedi az összes vadállatot a ketrecből. Lehet, hogy úgy gondolod, hogy erre egyáltalán nincs szükség, de én arra jutottam, hogy mielőtt eléred a lelki nyugalmat, mielőtt meghaladod az elme határait, előtte tudnod kell szembenézni minden elmét zavaró tényezővel.

Ha problémám van, és nem tudok aludni három napig, nem érdekel, hogy az elmém zaklatott. Hiszek abban, hogy az elmének őszintén szembe kell néznie az igazsággal. Ha a halál kínjától tartok, akkor szembesülnöm kell vele, és meg kell tapasztalnom. Ha a szenvedély zűrzavarát érzem, akkor szembesülnöm kell vele és meg kell tapasztalnom.

A mantra célja nem az, hogy az elmét közömbössé tegye ezen dolgok felé, hanem hogy növelje érzékenységét és tudatosságát. Ez a tantrikus rendszer megtanít, hogy nyitott szemmel szembesülj a tényekkel. Nem akarunk olyan embereket, akik olyanok, mint a struccok. Készen állsz arra, hogy kinyisd az elméd és szembesülj a megnyilvánulásaival, vagy még mindig le akarod takarni őket? Ha le akarod takarni őket, akkor a mantra meditációnak a hipnotikus megjelenését éled meg. De ha kész vagy szembesülni velük és meg akarod érteni őket, akkor a tantrikus aspektust éled meg, és a mantra lesz az út.

 

Szatszang a Mantráról

Sok mantrát megpróbáltam és összezavarodtam. Honnan tudom, hogy melyik mellett kellene kitartanom?

Nos, a kérdést más módon is fel lehet tenni, “annyiszor megházasodtam, és egyik sem sikerült.” Látod, az első dolog az, hogy kitartasz egy mantra mellett, és azt folytatod. Ne változtasd meg mindig a mantrát. Ne ugrálj egyik gurutól a másikig. A siker titka az, hogy kitartasz valami mellett. Még akkor is, ha megrekedsz egy rendkívül hiábavaló rendszerben, nem számít. Lehet, hogy egy kicsit később éred el a célt, de mégis eléred. Ne csömörödj meg a gyakorlástól. Ha az én módszeremet követed, akkor tarts ki mellette, ha egy másikat, akkor amellett tarts ki. Egy Guru, egy mantra – ezt nevezik lelki tisztaságnak.

Ne feledd el ezeket a szavakat: “lelki tisztaság”. Ne folytasd régi flörtölési szokásaidat, vagy legalábbis ne vetítsd ki azokat a lelki életedre. Az anyagi életben lehet, hogy egyik férjtől mész a másikhoz, vagy egyik feleségtől a másikhoz, egyik munkából a másikba, ebből a lakásból a másik lakásba, ebből az országból a másikba, és lehet, hogy minden jól sül el. De a lelki életben csak egy dolog fog működni- egy spirituális cél egyfókuszú tisztasága.
Mi a különbség a személyes mantra és az általános mantra között?

A beavatásig bármely általános mantrát gyakorolhatsz, de ha egyszer már beavattak egy mantrába, akkor onnantól kezdve ez lesz a személyes mantrád és nem szabad megváltoztatni.

Léteznek speciális mantrák, amelyeket fel lehet használni meghatározott célokra, mint például befolyásolni a sorsodat, vagy leküzdeni egy adott problémát. Ezeket a mantrákat abba kell hagyni, miután teljesítették a céljukat, és azután az általános mantrákhoz lesznek besorolva.
Ha már van egy gurud, lehetséges az, hogy egy másik gurutól kapj egy mantrát?

Tudomásom szerint a gurut megfelelően kell meghatározni. Ha jógát tanultál valakitől, akkor Ő a jóga gurud. Ha a Gitá-t vagy a Bibliát tanultad tőle, akkor Ő a Gita, vagy Biblia gurud. Ha már hosszú ideje jársz hozzá és a lelki életről tanulsz tőle, akkor Ő a spirituális (lelki) gurud.

Ha Ő egy lelkileg megvilágosodott személy, és nagy tisztelettel vagy felé, akkor Ő is a gurud. Ennek megfelelően sok gurud lehet, de az a személy, aki mantrát ad neked, az a mantra gurud. Tehát, ha van egy spirituális mestered, aki lehet Biblia, Gita, rádzsa jóga vagy tantra jóga mester, még akkor is lehet egy mantra mestered. A Gurunak két jellemzője van: (i) ő tanít téged (ii) ő segít fényt gyújtani az elmédben. Szóval, ezt a két tulajdonságot megtalálhatod egy személyben vagy akár többen is.

 Mi az előnye annak, ha közvetlenül a gurutól kapjuk a mantrát?

Amikor a mantrát a gurutól hallod, akkor az bevésődik az átmanodba. Mag lesz, amely növekszik, ahogy gyakorlod a szádhanádat.
Mi a különbség a tantrikus mantra és a védikus mantra között?

A tantrikus mantrák azok, amelyek befolyásolják az univerzum mélyebb természetét. Ezek szándékoznak bizonyos emberi vágyakat is kielégíteni. A tantrikus mantrák nagyon erőteljesek, és amikor gyakorlod őket, akkor nagy erőt hoznak létre a légkörben.

A védikus mantrák isteni imádatra és önmegvalósításra valók. Ezek megváltoztatják az ember természetét és áhítatosabbá teszik.

A mantrát helyesen kell kiejteni?

Ha hibát vétesz a védikus mantrák kimondásakor, abból nem származik baj. Például, ha az Óm Namah Sivája mantrát ismétled és azt mondod, hogy Om Nomoh Shivája, akkor az nem nagy különbség. De a tantrikus mantrákat teljesen pontosan és helyesen kell kiejteni.

Úgy találtam, hogy bárki, aki figyelmesen hallgatja, az képes a mantra megfelelő hangját előidézni. Eleinte előfordulhat, hogy nem vagy képes hangosan megismételni a helyes hangot, de meg tudod érezni. Ha egy dallamot többször hallottál, akkor a fejedben le tudod képezni, noha lehet, hogy nem tudod kiénekelni. Ugyanígy, ha egy mantrának a kiejtését hallod, még akkor is, ha nem ismételed meg hangosan, a megfelelő hangot fogod az elmédben felfogni és ez elég.

Fontos a mantra intellektuális jelentése?

A mantra erőteljes hanghullámok kombinációja vagy összetömörülése. Éppen ezért a mantra intellektuális jelentése egyáltalán nem fontos. Nem a jelentés, hanem a mantra által létrehozott hanghullámok azok, amelyek befolyásolják a világmindenséget az agyban és azon kívül. Vannak olyan mantrák is, amelyeknek még jelentése sincs.

A mantrának két alapvető eleme van: hang és forma. Például, ha az Óm-ot énekled, az egy hang; ha az Óm-ot leírod egy szövegben, akkor az egy forma. Szóval minden mantrának van egy hangja és egy formája, de a legerősebb jellemző a hang. Minden művelt embernek van elképzelése arról, hogy mi az írás. Ha nem vagy képzett és nincs fogalmad az írásról, akkor az Óm csak egy hang lesz. A probléma az, ha nem vagy képes szétválasztani a hangot a szövegtől. Ha az Óm hangot ismételed, az nem csak a hang, hanem írás is, amely követi azt. Amikor a mantrát gyakorlod, fokozatosan próbáld elhagyni az írás gondolatát és kövesd a hangot.

Hogyan kell a mantra gyakorlását a mindennapi rutinba beépíteni?

Gyakorolj tíz percet kora reggel mielőtt mindenki felkel és este újra lefekvés előtt. Próbálj emlékezni a mantrára, és ismételd meg gondolatban a nap folyamán, amikor dolgozol, vagy csak ülsz.

Mennyire fontos a rendszeresség?

A mantra olyan hatékony, hogy képes megváltoztatni a sorsodat, a gazdasági helyzetedet, a fizikai felépítésedet, stb. Ha azt szeretnéd, hogy a mantra megváltoztassa az egész életedet, akkor rendszeresen kell gyakorolnod, minden reggel és este.

Miért ajánlatos a mantrát eleinte hangosan énekelni?

Ha az elméd nem stabil és fókuszált, a mantra fejben való ismétlése lehet, hogy még nagyobb szórakozottságot okoz.

Mi a célja az Om csoportosan történő kántálásának?

Az Ómot azért kántálják csoportban, hogy mindenki ugyanabban az időben emelkedjen fel. Kétféle Óm kántálást használnak erre a célra. Az egyik gyakorlat az, ahol mindenki hangosan együtt kántálja, hogy Ó-ó-m-m-m-m. A másik az, ahol mindenki csöndben kántálja, hogy Óm, Óm, Óm. Az utóbbi egy kellemes módja a kántálásnak, amit csakra munkára használnak. Ez lehetővé teszi azt, hogy független legyél. Amikor a csoport az Óm-ot hangosan együtt kántálja, akkor egymásra kell figyelni, de amikor csendben gyakorolsz, akkor szabadon énekelhetsz a saját ritmusodban. Az Óm három hang kombinációja az “A”, az “U” és az “M” hangoké. Ezt a három hangot a nyelvtani szabályoknak megfelelően különböző módon lehet kiejteni. Általában azonban az “A” és az “U” kombinációja “O” lesz. Így a kiejtés ténylegesen „Ó-ó-m-m-m-m” lesz.

Mi a mantra hatásának tudományos magyarázata?

Minden hangnak és formának van egy elkülönülő archetípusa az agyon belül. A megismerés folyamata ezeken az archetípusokon keresztül történik. Ahogy beszélek hozzád, az ismeret egyidejűleg jelenik meg benned, de ez a folyamat ténylegesen nem azokon a hangokon alapul, amit kiejtek. Amint a hang az agyba jut, megváltoztatja a hullámait, és különböző geometrikus mintákká alakul át. Ezek a minták az archetípusok. Jelenleg a tudomány elképzelése szerint a belső észlelés és a megismerés a közbenső archetípusok közvetítésével történik, és amit mi észlelünk az nem pontosan az, ami kint volt.

Végtelen archetipikus minta van. A jógában ezeket mandalákként és jantrákként ismerik. A tudósok úgy találták, hogy bizonyos hangok képzésével bizonyos virág-alakú formák jönnek létre. Amikor bizonyos mantrákat kántáltak, úgy találták, hogy azok a lótuszvirág archetípusát hozták létre. Ezért van az, hogy a lótusz olyan gyakori a spirituális irodalomban. Ugyanilyen módon különböző formák hozhatók létre különböző mantrákkal.

A hang egy erő, és ez az erő a világegyetem egy bizonyos részére hat, és hullámokat hoz létre a kozmosz hatalmas óceánjában éppúgy, mint ahogy az elektromágnesség vagy a rádióhullámok nem hallhatók, ámbár áthaladnak a légkörön. Azonos módon a mantrának is megvan a saját területe, amelyen át terjed. Ebben az univerzumban, amelyet magunk körül látunk, több ezer hullámcsatorna van. Rétegeknek vagy övezeteknek nevezzük őket. Az egyik rétegben a radioaktivitás terjed, egy másik rétegben az elektromágneses hullámok, a harmadik rétegben a gondolat hullámok.

Amikor létrehozol egy hangot, akkor az elér egy adott frekvenciát. Ha az elméd szétszórt, akkor a frekvencia alacsony. Ha az elméd fókuszált, akkor a frekvencia magas. Az elméd a kozmikus tudat egy része. Amikor koncentrálsz, akkor a kozmikus elme része vagy, de amikor az elméd nem koncentrált, akkor nem vagy összeköttetésben a kozmikus tudattal.

A védikus isteneket a mantra archetípusok hozzák létre?

Igen, valójában az istenek és istennők, akikről a vallásban hallunk csak archetípusok. Az istenek és istennők, mint Síva és Párvati isteni archetípusok. A szanszkritban ezek a védikus istenségek úgy ismertek, mint déva, vagyis megvilágosodás. Amikor az elméd megvilágosodik, akkor nagyon sok mindent fogsz látni belül. Ebben a világegyetemben végtelen sok forma létezik. Az emberi agy egy miniatűr világegyetem, és bármi megtalálható a belsejében, amit az egész világegyetemen látsz. Ha belül megvilágosodsz, akkor mindent tudhatsz arról, ami kint van.

Mi az anusthana és hogyan gyakorolják?

Az anusthana egy hagyományos gyakorlat, amelynek során egy adott mantrát kántálnak. Sok fajta anusthana létezik, de a két legfontosabb a szádhárana anusthana és a purascsarana anusthana. A szádhárana anusthanát a Navaratri mind a kilenc napján elvégzik. Ez idő alatt egyszerű, fűszerezetlen ételt esznek és nem végeznek munkát. A purascharana egy hosszú anusthana, ahol a mantrát annyiszor százezer alkalommal megismétlik, ahány mátrát vagy betűt tartalmaz. Például, ha a mantra az Óm Namah Shivája, akkor azt 500.000 alkalommal kell megismételni – ez 5.000 málát jelent. Ezt rövid idő alatt, vagy hosszú idő alatt is elvégezheted, amelyik neked megfelel. Ha nem akarod az egészet elvégezni, akkor elvégezheted csupán a felét vagy a negyedét. Az anusthanát egy kedvező napon célszerű elkezdeni, például holdfogyatkozáskor, amikor a mantrák száma és talán az időtartam is rögzített, általában ilyenkor egy szankalpát vagy fogadalmat is tesznek a teljesítésükért. Sok év gyakorlat után a hanghullámok felébresztik a kauzális testet. Ezt a mantrát sziddhinek nevezzük, a mantra erejének a tökéletessége.

Swami Satyananda Saraswati beszéde az 1979. szeptember 22-i dublini gyűlésen