A jóga és a teljes egészség

Swami Niranjanananda Saraswati

Az egészség egy olyan téma, amely nem csak a fizikai testtel és azzal foglalkozik, ahogyan azt mi érzékeljük, hanem egészen a spirituális természetünkig ér. Az egészség mindig is életünk középpontja volt. Ha az emberiség történetét nézzük, akkor azt látjuk, hogy a nagy áttörések és a haladás az egészséghez és a jól-léthez kapcsolódott, de ez csak a fizikai, anyagi részét érintette az emberi testnek, és nem a teljes emberi képet.

A kósák, a stressz és a relaxáció

A jógának más a nézőpontja. A jóga az embert öt különböző test kompozíciójaként látja: a fizikai test, az energia test, az elme test, az intelligencia test és a lélek test. Ezeket a különböző testeket kósáknak nevezik. A fizikai test az anamája kósa, a pránikus test a pránámája kósa, a mentális test a manomája kósa, az intelligencia test a vigjánamája kósa és a lélek test az ánandamája kósa. Az emberi testnek ez az az öt alkotóeleme, amelyet tekintetbe kell vennünk, amikor az egészség aspektusát vizsgáljuk.

Ugyanakkor, ha az emberi megnyilvánulásra gondolunk, az életben történő kapcsolódásokra, a világgal, más lényekkel, a környezettel, a társadalommal és önmagunkkal való kapcsolódásokra, akkor látjuk, hogy megnyilvánulásaink két világos és elkülöníthető formát öltenek. Az egyik a hozzáállásunk, a megnyilvánulásunk és viselkedésünk kifejezése stresszes, feszültformában. A másik egy relaxált kifejezésmód. Tehát egyszerűen szólva egy emberi lény a kifejezés és tapasztalás öt különböző rétegéből áll össze. Ez az információ, megértés és tudatosság vagy feszült vagy relaxált módon kerül kifejezésre.

A stressz a leghibásabban használt szó az emberi társadalomban, és a relaxáció is egy nagyon tévesen használt szó. Azt gondoljuk, hogy a stressz fizikai, érzelmi és mentális. Azt gondoljuk, hogy a relaxáció azoknak a feszültségeknek és a figyelemnek az elengedési folyamata, amelyet jelenleg a külvilág felé fordítunk, és hogy a relaxációval visszahúzódunk, és elmegyünk aludni. Azonban a jóga és más filozófiák, mint a tantra és a számkja szerint nem ez a stressz, és a relaxáció sem ez. Ahhoz, hogy megértsük, hogyan tudjuk irányítani, elvezetni és csatornázni az energiáinkat, röviden át kell tekintenünk ezeket a filozófiákat.

Az öt test harmonizálása

Patanjali Jóga Szútráiban ez a második vers: ‘Jóga csitta vritti niródha’, amely meghatároz egy elvet, amely szerint képesek vagyunk mentális képességeink szétszóródását, csapongásait megállítani. Amikor a mentális nyugtalanság és szétszóródás megáll, akkor képesek vagyunk elérni a relaxáció és harmónia állapotát.

Az első szútra meghatározza a folyamatot, amellyel ezt a harmóniát el lehet érni: ’Atha jóga anusászanam’. Anusászan a képességet jelenti, hogy képesek vagyunk irányítani saját, belső, finom kifejezésmódjainkat és megnyilvánulásainkat. Ha megvan a képességed, hogy irányítsd a személyiséged, a természeted és elméd belső, finom kifejeződéseit és megnyilvánulásait, akkor lehetségessé válik, hogy megállítsd az elme szétszórtságát, és hogy megtapasztald a harmóniát. A jóga itt kezdődik. A Jóga Szútrák itt a manomája kósával, az elme testével foglalkozik.

A Gerandha Samhita, egy másik jógikus szöveg kijelenti, hogy először harmonizálni kell a testet, hogy megtapasztaljuk az elme és a szellem harmóniáját. A Gerandaa Samhita a jógát ghatasta jógaként határozza meg, mint az anamája kósa, a fizikai burok kezelését és fenntartását. Tehát a jógának ezen aspektusa szerint a feszültség és a stressz eltüntetése a testből a növekedés alapjává válik a mentális és spirituális életben.

A számkhja filozófia azt mondja, hogy amikor egy egyensúlytalanság az elemek szintjén lép fel, amikor az elemek összeférhetetlenek, akkor ez hatással van a testre, az elme kifejeződésére, az emberi természetre, a teljesítményre, a hozzáállásra és a viselkedésre. A tantra pedig azt állítja, hogy az energia szerkezetében, a minden csakrán belüli pránikus dimenzióban lévő egyensúlytalanság az oka a stressznek. Ezért a jóga tulajdonképpen személyiségünk mind az öt szintjével megpróbál foglalkozni, hogy stimulálja az érzékelés öt területét, hogy eltüntesse a feszültséget, stresszt, és hogy bepillantást adjon az abszolút harmóniába.

Szamszkárák

Nos, ez az abszolút harmónia hogyan függ össze a mi hétköznapi életünkkel? Mit tapasztalunk diszharmóniaként? Fizikális betegségeket és gyengeségeket. Mentális szorongást, depressziót és frusztrációt. Tapasztaljuk a pszichikus blokkokat, blokkokat az elme képességeiben, blokkokat az energia mozgásában. Tapasztaljuk a nehézségeket abban, hogy megértsük saját ideáinkat és hiedelmeinket. Ezek a tényezők szülik az egyensúlytalanságot, amely nem teszi lehetővé, hogy a fejlődés ereje és energiája irányítson minket az életben tett utazásunk során. Ez a stagnálás. Hanyatlás van szamszkárák szempontjából.

A szamszkárák benyomások vagy programok, amelyek életünk minden szakaszát és minden körülményét irányítják. A számítógépek programokkal dolgoznak, szoftverekkel, ezek nélkül viszont haszontalanok. Ehhez hasonlóan mi is azért működünk, mert vannak szamszkáráink. Ezek a szamszkárák programok, amelyek motiválnak minket, amelyek ráveszik a testet, hogy mozduljon, amelyek vágyakoztatnak minket, ezek által törekszünk valamire, hogy elérjünk valamit. A szamszkárákat illetően van egy hanyatlás, amikor a testben, pránában, elmében és intelligenciában növekszik a betegség. Tehát ezeknek a betegségeknek a kezelése – a ’betegség’ szót itt most nagyon széles értelemben értjük -, a jóga célja. Amikor megtanuljuk ezeknek a betegségeknek a kezelését, akkor egészségessé válunk, és ez az egészség egyaránt fizikális és spirituális.

A jóga elveinek alkalmazása

Ezért, amikor egészségre és terápiára gondolunk, akkor a teljes emberi lényt kell figyelembe vennünk, nem csak a fizikai, anyagi emberi testet. Alkalmaznunk kell a jóga bizonyos elveit, hogy megértést szerezzünk az egészségről. A jógában különféle folyamatok léteznek: karma jóga, bhakti jóga, gjána jóga, hatha jóga és rádzsa jóga. Ha saját gyakorlásunkban képesek vagyunk ezt az öt jógát kombinálni, testünk, energiánk és az elemek megértésével együtt, akkor egy nagyon erőteljes eszközünk lesz, hogy az egészséget elérjük.

Azonban a gyakorlás az, ami igazán fontos. Mindig is azt képviseltem, hogy nem fontos minden alkalommal új dolgokat tanulni egy szemináriumon vagy egy workshopon, hanem az a fontos, hogy megtanuljuk, hogyan alkalmazzuk azt, amit már tudunk. Ez a mi jógikus képzésünk alapja, mert a jógának a gyakorlás a legfontosabb része. Nagypapa gurunk Swami Sivananda ezt mondta: „Egy gramm gyakorlás többet ér, mint több tonna elmélet.” A gyakorlást éberséggel, tudatossággal és megértéssel kell kombinálni, hogy minden jótékony hatást elérjünk. A Jóga Szútrákban szerepel az az állítás, miszerint a gyakorlás hozza létre az alapot, meggyőződéssel, elhatározottsággal és rendszerességgel kell végezni, nem pedig pillanatnyi érdeklődés szerint.

Ahhoz, hogy azzá válj, ami ma vagy – mérnök, orvos, tudós, stb. -, keményen kellett dolgoznod. A kemény munka során tapasztalatot nyertél, és ez a munka biztosította számodra a lehetőséget, hogy gyakorold azt, amit tudsz. Minden lehetséges módon próbálod ezt gyakorolni, és hozzáértővé válsz abban, amit csinálsz. A jógában ez a gyakorlás a fontos.

A test hat alapvető mozdulata

Ma a tudósok azt mondják nekünk, hogy nem használjuk a test teljes mozgás kapacitását a mindennapi tevékenységeink során. Különböző mozdulatok vannak, amelyeket a test képes elvégezni, hogy az egészség fennmaradjon. Az egyik ilyen mozdulat az izom-összehúzódás, a nyújtás. A második mozdulat a csavarodás, préselés. A harmadik az oldalsó nyújtás. A negyedik mozdulat az előre hajlás. Az ötödik mozdulat a hátrahajlás, és a hatodik a fordított testhelyzet. Ez a hat főbb mozdulat, amelyeket a testeddel meg tudsz csinálni, de hányan próbáljátok meg gyakorolni ezt minden nap?

Képzeld el az életmódunkat. Felkelünk reggel, elvégezzük a reggeli dolgainkat, aztán leülünk. Ágyra, szófára, kocsiba, vagy az irodába megyünk, és az irodai széken ülünk, a testünk pedig egy előregörnyedt pozícióban van. Előrehajtott pozícióban. Most is, ahogyan itt ülünk, előregörnyedt.

Mi a hétköznapi háztartási torna? Kinyitni a konyhaszekrényt, elérni valamit, kivenni a teát, kávét, cukrot vagy mézet. Ha valami a polc tetején van, lehetséges, hogy kicsit tovább nyújtózkodunk. Ha a gyerek megrángatja a nadrágunk szárát, akkor lehet, hogy hátra is fordulunk, hogy megnézzük. Ha valami kiesik a kezünkből, akkor előrehajolunk, hogy felvegyük. A hétköznapi normál helyzetekben a fizikai mozdulataink eddig terjednek ki. Blokkok kell, hogy kialakuljanak, amelyek természetüket tekintve fizikaiak, izomban, idegi szinten vannak, és amelyek az energia birodalmába is tartoznak. Ha blokkok jönnek létre, annak a vége szenvedés lesz: fájás, fájdalom, kemény izmok, merev ízületek.

A test megmozgatása egyszerű ászanákkal

A test alapvető egészségének fenntartásához egy jó jóga program alapvető. Egy ilyen program nem sok, különféle gyakorlatot tartalmaz, hanem egy pár egyszerű technikát, amelyek segítenek átmozgatni a testet, amely segít stimulálni az alvó területeket, idegközpontokat és a test energia központjait. Ha ezeket a gyakorlatokat rendszeresen végzed, akkor szabaddá válsz a fizikai feszültségektől.

Van néhány gyakorlat, amely segít lazítani a testet. Az első a tadászana, a pálmafa póz, amely nyújtást és összehúzódást használ. Az egész testet felfelé nyújtod, és minden ízület nyúlik a lábujjaktól az ujjak hegyéig. A második gyakorlat a tirjaka tadászana, a hajladozó pálmafa póz, amely oldal nyújtás. Ez a test kevésbé használt izmait stimulálja az oldalsó izmok nyújtásával. Egy teljes nyújtás van jelen a lábaktól fel a karokig.

A harmadik gyakorlat a kati csakrászana, a derékcsavaró póz. Ez egy csavarodó gyakorlat, amely megmozgatja a pangó vért a test különböző területein, és segíti a friss vér áramlását.

Egy másik gyakorlat, amely előre és hátrahajlást kombinál a szúrja namaszkára, a napüdvözlet. Egy fordított testhelyzetű gyakorlat a sirsászana, a fejenállás, de nem javasolnám mindenkinek. Azonban biztos, hogy megpróbálhatod a szarvangászanát, a válltartást, vagy a viparita karani ászanát, a fél-válltartást, egy hozzáértő jóga tanár irányítása és alapossága mellett.

Ez öt vagy hat egyszerű, alap ászana a test számára, amely eltávolítja a blokkokat az izmokból, javítja a keringést, az energia mozgását és rugalmassá tesz.

Pránájáma és meditáció

A prána sakti felszabadításához és mozgatásához vannak a pránájáma gyakorlatok. Vannak légzés technikák, prána nigraha technikák, amelyek stimulálják a prána erejét a testben, és ezektől könnyűnek, dinamikusnak, életerővel telinek érezzük magunkat.

A vrittik, az elme nyugtalanságának és szétszórtságának lenyugtatására vannak a prátjáhára gyakorlatok: relaxáció, jóga nidra, antar mouna, trataka és adzsapa dzsapa. Hogy tudatába kerülj személyiséged pszichikus dimenzióinak, tanulj meg meditálni. Kezd el felfedezni saját természetedet meditációval, és fogadd el bármilyen tapasztalásod is lesz. Nem értek egyet azokkal az emberekkel, akik azt mondják: „Ez a meditáció nem jó nekem, mert nincsenek jó élményeim”. A meditáció nem azért van, hogy örömteli tapasztalatokat biztosítson neked. A meditáció arra való, hogy harmonizálja az elmédet, mert az elme tele van a három gúnával, a szattvával, radzsasszal és tamasszal.

A három gúna elfogadása

Nem tagadhatod meg elméd tamaszikus aspektusát, a letargiát és a negatív természetet. Nem tagadhatod meg elméd radzsaszikus természetét, amely sóvárog a hatalom, elismerés és stimuláció után. El kell fogadnod az elmének ezt a három állapotát: a szattvikus, pozitív, kreatív aspektust, a radzsaszikus aspektust, amely a dominálás aspektusa, és a tompaság tamaszikus állapotát. Ezért a meditáció egy olyan folyamat kell, hogy legyen, amiben harmonizálod természetednek e három aspektusát. Ebben a folyamatban nem szükséges, hogy mindig izgató vagy rémisztő  tapasztalásaid legyenek, nem szükséges, hogy állandóan angyalokat és fényeket láss. Ha ezt várod a meditációtól, akkor rejtőzöl saját magad elől.

Az emberi természet ennek a három gúnának a kombinációja. Pszichikus dimenziónk felfedezése szattvikus természetünk, radzsaszikus természetünk és tamaszikus természetünk megértésével kezdődik. Amikor harmóniában vannak, az a pszichikus növekedés. A gúnák harmóniája jelzi pszichikus természetünk fejlődését.

Az egészség ENSZ általi megfogalmazása

Pár évvel ezelőtt az ENSZ úgy határozta meg az egészséget, mint morális, fizikai, mentális és spirituális jól-létet. Mikor így határozták meg az egészséget, akkor nem jöttek rá, hogy valójában elfogadták az ástánga jógát, a nyolcrétű ösvényt, amelyben a jamák és nijamák foglalkoznak a morális részekkel, az ászának és pránájámák a fizikai aspektussal, a prátjáhára és dhárána a mentális aspektussal, a dhnyána és szamádhi pedig a spirituális aspektussal. Ezeknek a jógikus elveknek az elfogadása kell, hogy legyen a mi hozzáállásunk is az egészséghez, mert az egészség nem szükségszerűen a betegség hiánya, inkább testünk jelenlegi állapotához való alkalmazkodás.

Egy fizikai probléma miatt neurotikusokká és szorongóvá válunk. Frusztráltakká válunk, és nem tudunk megbirkózni fiziológiai és pszichológiai állapotunkkal és körülményeinkkel. Ez az, amikor nem tudjuk, hogyan kezeljük a személyiségünket. Az a képesség, hogy alkalmazkodunk egy betegséghez, anélkül, hogy neurotikussá válnánk miatta, a kulcs az egészséghez.

Születés, betegség, öregség és halál

Az életnek négy fázisa van, amely megváltoztathatatlan: a születés, a betegség, az öregedés és a halál. Ha már egyszer megszülettél, akkor meg vagy születve, akár tetszik, akár nem. Ha már egyszer megszerezted ezt a testet, akkor biztos, hogy valamikor beteg is leszel. Meg fogod tapasztalni az öregkort is. A halál pedig egy olyan valóság, amelyet nem lehet elkerülni. Mégis módszereket próbálunk meg felfedezni arra, hogy elkerüljük ezeket a fázisokat, amelyek életünk alapjai. Ezért a jógikus nézőpont az, hogy az egészség és a jól-lét azt jelenti, hogy alkalmazkodunk a jelenhez, győzedelmeskedünk az élet körülményei felett, és nem a betegség hiányát.

Ez az egész folyamat a jóga alapgyakorlataival kezdődik, legyen az új gyakorló vagy régi. Az anamája kósától haladsz, megtanulod, hogyan kezeld a stresszt, a betegséget, az elme szétszórtságát, egészen fel a vigjánamája kósáig, a psziché birodalmáig. Amikor ezeket kezelted, akkor semmi sem marad, csak az áldás, a harmónia és az egyensúly. Ezért kezdj el úgy gondolkodni magadról, mint egy egészről, és ne csak a fizikai, anyagi testet lásd. Ha már egyszer ezt meg tudod tenni, akkor megtetted az első lépést a jógikus dimenzió felé, és még sok mérföldet kell megtenned majd, mielőtt pihenni térsz.

Jóga Világkonferencia, Ausztrália, 1996

Forrás: Yoga Magazine, 1999. január