Mauna – az elme böjtje

Swami Prabodhananda Saraswati

Megpróbáltad már valaha is leállítani a rengeteg ingerrel, ötlettel és tárggyal kapcsolatos gondolkodást, amelyek nap, mint nap érik az elménket? Gyönyörű szőnyegeket, könyveket gyűjtünk, még akár embereket is és aztán mentális emésztési zavartól szenvedünk. A jóga egy lehetőséget kínál arra, hogy kiürítsük az elméből mindazt a haszontalan dolgot, amelyet felhalmozott. A jóga gyakorlataival böjtöltetjük az elmét, ugyanúgy, ahogy böjtöltetjük a testet és a folyamatban tisztítjuk egész lényünket. Ez a jóga egyik legnagyszerűbb jótékony hatása.

A fizikai testben a mérgek és felhasználatlan anyagok folyamatos felhalmozása történik, amelyek az emésztés, anyagcsere és fertőzések mellékhatásaként jönnek létre. Amikor böjtölünk felszabadítjuk a testet az emésztés terhe alól, így az több energiát tud szentelni a tisztítási folyamatnak. Egy nagytakarítás következik, a test felhasználatlan, elpusztult sejtjei, szövetei mind lebomlanak és kiürülnek a mérgekkel együtt.

Ugyanez történik az elmével. Milliónyi benyomás halmozódik fel az elme különböző szintjein. Ezeket a mélyen gyökerező benyomásokat szamszkáráknak nevezzük. Egy mozdíthatatlan falat alkotnak saját önvalónk körül. A jóga gyakorlatok finoman elmállasztják ezt a falat, lebontják a kérges szamszkárákat, így azok feloldódhatnak és az igazi önvaló napvilágra kerülhet.

Az elme tisztítására az egyik legjobb gyakorlat a mauna vagy csend. A mauna alatt az elme koplal, nem kapja meg a beszélgetés, interakció és inger folytonos, megszokott nehéz étrendjét. Ily módon a mentális energia felszabadul és önvizsgálatra, belső kommunikációra fordítható. A mauna megtartása fegyelem is, szádhana (spirituális gyakorlat), amely növeli az önuralmat és az akaraterőt. A nyelv uralása egy óriási lépés az elme uralása felé.

A spirituális életben sok példája van a maunát gyakorló embereknek. A katolikus vallásban van egy szekta, a trappista szerzetesek, akik teljes csendet/némaságot tartanak. Indiában időtlen idők óta egy jól ismert gyakorlat a mauna, a szádhukat, akik gyakran éveken át gyakorolják, muniknak hívják.

A mauna fokozatainak különböző változatai vannak. A karna mauna esetében, vagyis a beszéd uralásában a kommunikáció más formái, olyanok, mint az üzenetírás, gesztusok, szemkontaktus még megengedett., A kastha mauna az, amikor minden külső kommunikáció teljes visszavonása történik. Végül minden kétség törlődik az elméből és a világ illuzórikus jellege az összes gúnáival (a világmindenséget alkotó energiák) felismerhetővé válik. Ezt az állapotot szusupti maunaként ismerik. A mauna legmagasabb formáját, amikor minden gondolat teljesen megsemmisül maha maunának hívják.

A mauna egy nagyon rugalmas módszer. Nem szükséges leülnöd, nincs szükséged egy külön helyre, hogy gyakorold, még a szokásos dolgaidat sem kell abbahagynod. Ez egy gyakorlat, amit kipróbálhatsz egyedül vagy mások jelenlétében is. Először lehetséges, hogy egy hétvégi napon szeretnéd kipróbálni, aztán folytathatod rendszeresen, egyszer egy héten vagy egyszer egy hónapban. A nap végén frissnek és kipihentnek kell érezned magad. A kipihent elméd képes lesz a hét feladatait pontosan és gyorsan teljesíteni természetes, spontán módon.

A maunát pozitív hozzáállással és a cél világos megértésével kell megközelíteni. Csak feszültség és frusztráció lesz az eredménye, ha erőből és kényszerből végezzük. Ha azonban némi izgatottság ébred benned a gyakorlat során, ne aggódj. Ez a tisztulás természetes folyamata, amely a mentális síkon történik.

Ahogyan a negatív szamszkárák kimerülnek bennünk, az elme felszínére kerülnek, pillanatnyi nyugtalanságot keltve. Amikor ez történik, öntudatosságunkat és fegyelmünket fenn kell tudnunk tartani azért, hogy elkerüljük, hogy ezek a zavarok kibillentsenek minket az egyensúlyunkból. Azonban a kezdetekben, ha nagyon mérgesek, idegesek vagy depressziósak leszünk a mauna alatt bölcs dolog egy fél napra csökkenteni a gyakorlást.

A mauna szintén nagyon hasznos eszköz arra, hogy a negatív kifejezéseket isteni minőségekké alakítsuk át. Egyszer volt egy ember az ásramban, akinek nagyon erőszakos természete volt. Szvámidzsi azt mondta neki, hogy gyakoroljon maunát. Miután néhány hónapot eltöltött a csendben, ragyogó, szeretetet sugárzó és nagyon keményen dolgozó személyiséggé vált. A mauna gyakorlatán keresztül képes volt a dühben elpazarolt energiát egy pozitívabb irányba átvezetni.

A mauna rendszeres gyakorlása megváltoztatja az egyén egész kommunikációs mintáját. A beszéde sokkal egyenesebbé, koncentráltabbá, tisztábbá válik. Ha úgy dönt, hogy beszél, tömör szavai óriási erőt és jelentést hordoznak. Képes uralni hallgatóságának teljes figyelmét és azok képesek lesznek meghallani a szavai mögött rejlő mélyebb igazságokat.

Ha kellemesnek találod a mauna gyakorlását, egyszer egy évben szervezhetsz egy sokkal különlegesebb pihenést az elmének és belefoghatsz egy tíz napos csendes elvonulásba. Egy ilyen hosszabb elvonulás haszna igazán rendkívüli. Azonban egy hosszú visszavonulás során fontos a fizikai munka, a meditáció, egy kis tanulás és a relaxáció helyes egyensúlyát megtartani. Természetesen a legjobb lenne egy ásramba menni egy időre. Ily módon lehetőséged van a karma jógát, az egyszerű életet gyakorolni, és az elmédet túlterhelő haszontalan mentális málha spontán módon fog lemorzsolódni.

Forrás: Yoga Magazine, 1981. május