Swami Satyananda
“A Sita Kalyanam egy távoli múltban történt szakrális esemény felidézése; azt a napot ünnepli, amikor Rama és Sita összeházasodtak. Ez eredetileg korszakokkal ezelőtt történt, de a mai napig megemlékezünk róla az indiai holdnaptár szerinti szent Margasirsa hónap 5. napján. Ez nagyjából november, december környéke a Gergely naptár szerint. A Sita Kalyanam az adás ideje, és az osztozásé az örömben, a boldogságban és jólétben a rászoruló és segítséget igénylő embertársainkkal….
A jagja célja
Azért tartok jagjákat, hogy kedvező körülményeket, spirituális aurát és spirituális teret hozzak létre, mint amilyet egy templomban vagy szent helyen találhatsz. A jagja nem előadás. Nem is jóga szeminárium és a célja nem a szórakoztatás. A szórakoztatás soha nem volt az életmódom. Sok dolog létezik, amit arra találtak ki, hogy jól érezd magad. Hidegben jól érzed magad a központi fűtéses szobádban. Nagy melegben pedig a légkondicionált szobában. Nagy nyugalomban érzed magad egy ötcsillagos szállodában, amikor whiskyt kortyolgatsz. Oly sok dolog van, amitől jól érzed magad. Akkor ezért miért jönnél ide? Nem azért jössz ide, hogy jól érezd magad, hanem hogy jóvá válj. Az elmének békéssé kell válnia. Ha a gyereked beteg, meg kell gyógyulnia. Ha üzleti gondjaid vannak, meg kell oldódniuk. Ha bármilyen problémád van az életben, meg kell oldódniuk. A cél az, hogy segítsek neked megszabadulni a problémáidtól, hogy békében, jólétben és jó egészségben élj. A jó szerencséden múlik, hogy részt vehetsz ezen a jagján.”
Idézet Swami Satyananda szatszangjából a Sita Kalyanam alatt tartott jagja során, 1999-ben, a Paramahamsa Alakh Barában, Rikhiában.
* * *
A jagja nem csak egy szertartás. Tüzet gyújtani és mantrákat kántálni még nem jagja. Az sokkal több annál. Hogy a jagja hatékony legyen, és hogy minden jótékony hatását élvezzük, ahhoz bele kell tennünk szívünket, lelkünket. Ezért annyira erőteljesek a jagják, amelyeket risik, múnik és megvilágosodott szentek tartanak. Mert csak ők képesek arra a teljes én-kivetítésre, amelyet a jagja megkövetel. Olyan, mintha tökéletes jelenlétük által az életet öntenék a jagjába. A 21. században, amikor a világ rendjét felváltotta a világ rendetlensége, összevisszasága, a jagják megtartása fontos tetté válik a harmónia visszaállítása érdekében.
Ez nem vallás. Ez az élet tudása és azé, hogy hogyan éljünk. Ez nem vallási szertartás, hogy megidézzünk istenségeket és istennőket. Ez egy folyamat, amelyen keresztül megismerheted magad, és kapcsolatba léphetsz a belsőddel. Egy lehetőség az emberi élet beteljesítésére, ami Önmagad felismerése. A jagja végrehajtása az egyetemes szeretet és együttérzés tette. Egyetemes, mert nem korlátozott. Elér mindenhova, ami élő és élettelen, ami megtestesült, és ami nem. A szeretet tette, mert emlékeztet bennünket arra, ami az életet adta nekünk, és hálát adhatunk a lehetőségért, hogy élhetjük. A kölcsön visszafizetésének folyamata a Természetnek azért, hogy táplált és nevelt bennünket e gyönyörű földön. És ki nem mondott köszönet mindazért, amit kaptunk tőle. Ez az igazi könyörület; visszaadni, amit kaptál. Viszonzásul ez az emelkedett emlékezet újra táplál bennünket, és megadja a képességet, hogy könnyedén és ragyogóan elérjük céljainkat. Ekképpen a létezéssel való kapcsolatunk egyre mélyebbé válik, az elkötelezettségek erősödnek.
A jagjának három aspektusa van. Ha a háromból egy is hiányzik, a jagja nem teljes. Az első maga a szertartás, ami magába foglalja a jagja helyszínének feldíszítését, a magasabb erők megidézését a mantrák kántálásán keresztül, a tűz lángra lobbantását, és az áldozatok felajánlását neki. A második a szatszang, vagy találkozás szádhukkal és szentekkel. Az Igazság meghallgatása szatszang. Az Igazságban való jelenlét szatszang. Képesnek lenni az Igazság elviselésére szatszang. Ez lényeges része a jagjának. A harmadik a dán. A dán annyit jelent, odaadni, átadni, ami a hozzád tartozik. A jagja dán nélkül olyan, mint a menyasszony esküvői ruha nélkül. A dán folyamata megdicsőíti a jagját. Ez a hab a tortán. A jagján a felajánlások ezerszeres jutalmat hoznak ebben az életben és utána. A dán nem pusztán jótékonyságot és alamizsnát jelent. Amikor felajánlasz egy ajándékot valakinek, aki nincs rászorulva, az is dán. Olyasvalakinek adni, aki rászorul, az jótékonyság. Olyasvalakinek adni, aki nincs rászorulva, az ajándék. Királyok és uralkodók is bőségesen kaptak dánt a risiktől a jagják során. Nem csak a szegények, de mindenki kaphat dánt a jagján. Ez a jagja praszádja (ajándék).
A jagja folyamata azért olyan csábító, mert tiszta és egyszerű. Harmóniában van a Természettel és teremtményével. A tisztaság és egyszerűség alapvető elemei a jagjának. Hogy megőrizzék a tisztaságot és az egyszerűséget, a jagják nagyon szakmai tudománnyá fejlődtek. Ahogy a modern tudósok az anyagot fejlesztették, hogy rakétákat és műholdakat hozzanak létre, ugyanúgy a jagja kifinomult és csiszolt tudománya is létrehoz egy lézerirányítású rakétát, amelynek mozgása nem korlátozott ebben a birodalomban, hanem ezen messze túl halad. Az egyetlen különbség, hogy a jagja rakéta szeretetből és könyörületből készül, és nem gyűlöletből és pusztításból. Ez egy jóindulatú rakéta, nem rosszindulatú. Ez a rakéta nem hoz pusztítást. Ez újraéleszt, nem kiolt.
A jagja a bhakti, avagy tiszta önfeláldozás folyamata. A romlatlan erő, ami arról ismert, hogy csodákat tesz, megváltoztat eseményeket, megsemmisít balsorsokat, látóvá teszi a vakot, hallóvá a süketet, járóvá a bénát, beszélővé a némát. A bhaktiban nincs helye a kételkedésnek. Milyen nehéz a bhaktit érezni valami iránt, amit soha nem láttál. A bhakti a hiten alapul. A hit, hogy amit soha nem láttál, az ott van melletted, és gondodat viseli minden egyes lélegzetvétellel. A jagját, amit itt tartunk, a Kozmikus Anyának, Dévi Csandinak ajánljuk. Ő, akit Ádi Guru Sankaracsarja megénekelt egy versben, amit a szépségnek, Szaundarja Lahirínek dedikált. Akinek könyörületes pillantásáért még Brahma, Visnu és Mahes is esedezett. Kula Kundaliníként mindannyiunkban ott van. Őt idézzük meg a Sita Kalyanam fõ vendégeként, hogy elhalmozzon áldásaival Sita és Rama esküvői szertartása során.
A jagja 19-én éri el a csúcspontját, ami a Vivah Pancsamí napja. Az a nap, amikor Sita és Lord Rama egyesültek a nászban korszakokkal ezelőtt. Azt mondják, amikor összeházasodtak, még az Idő is megállt, és nézte a lenyűgöző eseményt. Ezt az időtlen eseményt elevenítjük fel itt, az Alakh Barában, Rikhiában, hogy mindannyian részesülhessünk az egyesülés pillanatának jótékony hatásaiból. A meghívás mindenkinek szól, ezért feltétlenül gyere el. Jó szerencsét jelent, ha valaki jelen lehet egy ilyen eseményen. Nyugodtan nevezhetjük az élet nagy lehetőségének. Értékes pillanatok, amelyek segíthetnek, hogy végighajózzunk az életen, és biztonságban átjussunk a túlpartra.
Találkozunk a Sita Kalyanam alatt.