Shavászana

Swami Satyananda

A shavászana vagy mély relaxáció egyszerű és hasznos módja annak, hogy lecsendesítsük a testet és az elmét. Ez egy kivételes módszere a teljes relaxációnak és segít abban is, hogy érzékeinket visszavonjuk. Sok személyes tragédiánk létrejötte kapcsolódik a psziché területéhez. Szenvedünk az önhipnózistól, amit véleményünk, öntudatosságunk, előítéleteink, hamis elképzeléseink szegénységről és gazdagságról, tévhiteink és így tovább hoznak létre. A shavászana egy dehipnotizáló folyamat, amely semlegesíti számos negatív önszuggesztiónkat.

Azoknak, akik őszintén akarják alakítani jellemüket, és fel akarják adni rossz szokásaikat, szintén nagyon hasznos lesz. Ha az a rossz szokásod, hogy bánts másokat (szóban, tettben, gondolatban), mintha egy láthatatlan erő kényszerítene erre, akkor rendszeresen gyakorolnod kell a shavászanát, és a mély relaxáció eredményeképpen az asztrális testeden egymásra halmozódó pozitív elhatározások visszafordítják bizonyos reflexszerű berögzült mintáidat. Végezd rendszeresen, 15 napon keresztül és meglátod, hogy az ösztönös szokás eltűnik a legkisebb erőlködés nélkül.

Orvosok, ügyvédek, tanárok és üzletemberek. Testi és mentális feszültség halmozódik fel bennük napi munkájuk során. Nagyon sok hasznuk származhat a shavászana gyakorlásából. Azoknak is jó pszichológiai kúra, akik álmatlanságban szenvednek és azoknak is, akik alvás zavarokkal küszködnek. Mi a különbség az alvás és a shavászana között? Este általában anélkül fekszünk le, hogy elcsendesítenénk az elménket. A vér, a feszültség áramlása és a vérbőség miatt nyugtalanság marad bennünk. Átlagos alvásnál napi tevékenységeink nyugtalanságot és befejezetlenség érzetet hagynak bennünk. A shavászana valójában akkor jön létre, amikor feszültségeink csökkennek, vérkeringésünk lecsendesedik és vérbőségünk is csendessé válik ezáltal a tudományos módszer által. A shavászana jó minőségű alvást eredményez. Aki a shavászanát gyakorolja, soha többé nem szenved álmatlanságban.

A shavászana gyakorlata

 Vegyünk le minden szoros ruházatot és készüljünk fel a shavászana gyakorlására. Feküdjünk hanyatt egyenes testtartással egy pléden. Fűzzük össze ujjainkat a fejünk felett, és kinyújtott karral nyújtózzunk, amennyire csak tudunk. Aztán helyezzük mindkét kezünket a test mellé tenyérrel felfelé. Győződjünk meg róla, hogy a testünk egyenes, majd csukjuk be szemünket. Amikor készen állunk, kezdjük el ellazítani magunkat testrészenként.

Kezdjük a jobb nagy lábujjal. Gondoljunk rá egy ideig. Aztán gondoljunk a második, harmadik, negyedik, majd az ötödik lábujjunkra. Talán nem fogjuk látni őket lelki szemeinkkel, de sorban gondolhatunk mindegyikre. Gyorsan kell tovább haladnunk testrészeinken, különben elalszunk. Most gondoljunk jobb talpunkra. Próbáljuk meg érezni a hideg, meleg vagy zsibbasztó érzeteket. Aztán haladjunk a jobb boka, majd a vádli felé. Legyünk tudatában az érzeteknek. Most gondoljunk a jobb térdünk ízületére. Érezzük a nyomást, ahogyan a térdünk nehezebbé válik. Aztán haladjunk a jobb combunk felé. Pihenjünk meg itt és tudatosítsuk valamennyi érzetünket.

Ezután vigyük figyelmünket a jobb medencére. A medencéről egyből vigyük a figyelmünket a jobb tenyérre. Tudatosítsuk tenyerünket, valamennyi érzetet a tenyérben, a vérkeringést is. Aztán menjünk át a jobb nagyujjra. Tudatosítsuk a jobb nagyujjunkat. Legyünk tudatában annak, ahogy egyre nehezebbé válik. Tapasztaljuk meg az érzetet. Azt fogjuk érezni, hogy a jobb nagy ujjunk nehezebbé és erővel telivé válik. Aztán lépjünk át a második, harmadik, negyedik és ötödik ujjunkra. Majd tudatosítsuk az egész kezünket, ujjainkkal egyetemben. Most figyeljünk a csuklónkra, könyökünkre és a jobb vállra. Ezek után ismételjük meg az egészet a bal oldalunkon. Majd vigyük a tudatosságunkat a szahaszrára pontra. Ezen a ponton képesek leszünk arra, hogy egy kis erőkoncentrációt érezzünk a korona csakrában. Ha érzel efféle koncentrált erőmozgást a szahaszrárában, az azt jelenti, hogy sikerült a shavászana gyakorlatod.

Most figyeljünk a homlokunkra. Tudatosítsuk az egész területet. Aztán jöjjünk le a két szemöldök közötti részre. Van itt egy pont, próbáljuk meg érzékelni. Aki ismeri ezt a pontot, ismeri a pszichikus alvást. Most ereszkedjünk a szemhéjjakra, aztán lejjebb az orr hegyére. Itt határozottan érezni fogunk egy különleges érzetet. Aztán menjünk lefelé a szívközpont felé, és tudatosan tapasztaljuk meg az érzeteket. Aztán még lejjebb a köldökközponthoz, és legyünk tudatában az itt tapasztalható érzeteinknek.

Ezek után lazítsuk el a test nagyobb részeit. Kezdjük a jobb lábbal a deréktól lefelé a lábujjakig, aztán a bal lábbal. Lazítsuk el mindkét lábat. Lazítsuk el a jobb kart a vállaktól az ujjak hegyéig, aztán a bal karunkat is. Majd lazítsuk el az egész testet a fejtől a lábujjakig. Legyünk tudatában ellazult testünk fizikai jelenlétének. Most, ahogyan csendesen fekszünk, vizualizáljuk lelki szemeink előtt az egész testünket egy pillanatra. Érezzük, mintha egy alvó testre néznénk, amely nyugodtan pihen. Így próbálod meg szétválasztani fizikális és mentális testedet és a tudatosságot a testeden kívülre viszed. Tisztán kell látnod, ahogy állsz a tested mellett és nézed azt. Alaposan nézegesd magad egy darabig. Tehát ki kell vetítened magad, aztán ahogy ezt megtetted, látnod kell magad a fejedtől a lábujjakig részletesen.

Végezetül, ebben a végsőkig befelé forduló állapotban asztrális testünkre halmozunk egészséges elhatározásokat, önszuggesztiót és reflex-szerűen rögzülő mintákat. Ezek az elhatározások olyan egyszerű kijelentések legyenek, amilyenek csak lehetnek, és harmincszor ismételjük meg ezeket. A jóga nidra, a pszichikus alvás magasabb és intenzívebb gyakorlását egy jógi vezetése mellett kell alaposabban tanulni, aki el tudja magyarázni a pszichikus folyamatok sokféleségét, ez a személyes tanítás meghaladja a beszéd és a toll hatalmát. Ha van mestered, aki vezetni tud a shavászanában, ő el tud vinni a legmagasabb meditatív állapotba ezen a gyakorlaton keresztül. Bár ez nem vezet szamádhihoz, de előkészítő gyakorlatként lehet alkalmazni.

Yoga Magazin, 2004. november