Az ászanák pszichoterápiás értéke

Sannyasi Atmatattwa

“Ember, ismerd meg önmagad, hogy Istenivé válj”
Felirat a Delfi Apolló Templom bejárata felett

Sokan gondolják, hogy a jóga ászanák hasonlóak a fitten tartó tornagyakorlatokhoz, és ekképpen végrehajtva őket csak a fizikai testet teszik hajlékonnyá, erőssé, tonizálttá vagy karcsúvá. Míg ezek valójában a számos mellékhatásaik közé tartoznak, emlékeznünk kell, hogy a jóga ászanák története és tudománya sok ezer évre nyúlik vissza, és először az emberiség legrégebbi irodalmi művében a Védákban tesznek róluk említést. Ezeket a rendszereket nem a testüket megszállottan építő fanatikusok vagy terapeuták fejlesztették ki, hanem az akkori kor spirituális alakjai, a nagy bölcsek, risik és jógik, akik egyszerű módon, elvonultan és önmegtartóztatásban éltek az erdőkben és hegyekben, és akik intenzív kísérletezésen és önmegfigyelésen keresztül kifejlesztettek egy olyan holisztikus rendszert, ami az elmével, az érzelmekkel, a testtel és a szellemmel foglalkozik. Vagyis úgy összegezhetjük, hogy a jóga ászanák valódi céljának mély értelme és értéke van nemcsak a fizikai, hanem a mentális, az érzelmi és a spirituális személyiség fejlesztésében.

Manapság hajlamosak vagyunk a test és az elme, illetve a stressz modernkori veszedelmének durvább szintjein elmerülni, és ezeket az egykor titkos módszereket gyakran terápiaként alkalmazzák. Bármely terápia egyik legfontosabb célja a változás szükségessége és annak elfogadása.

Ászana –út a magasabb tudatossághoz

Fontos megjegyezni, hogy az egészség definíciói egyaránt magukba foglalják a testet és a tudatot, és fel kell ismerni, hogy elválaszthatatlan kapcsolat van köztük. A kettő nem külön működik, hanem közvetlen kapcsolatban és kéz a kézben. ‘Azok vagyunk, amint gondolkodunk’. Ezért a gyógyítás magába foglalja az egészségessé válást vagy a test, az elme, az érzelmek vagy a szív és a szellem egyesülését. Ez önmagunk különböző részeinek összegyűjtése, különösen, amelyek szeparálva, letagadva, elfojtva és mellőzve vannak. Ez önmagunk egyesítésének vagy újra egyesítésének útja azzal, akik valójában vagyunk.

Az energiát, amelyre mindenki a “legfontosabb önvaló”-ként gondol, a fizikai test tartalmazza, ami önmagában egy energia tömeg többé-kevésbé szilárd formában tárolva. A lényünk a fizikai testben van megalapozva, ami a buddhista hagyomány és a jógik szerint minden megjelenési forma közül a legértékesebb, nem a hiúság szempontja miatt, hanem mert ez a hordozó, amelyen keresztül valóra tudjuk váltani a szabadságunkat. A jógik felismerték, hogy minden tapasztalat legbelsőbb lényege az életerő vagy szellem.

Ezért fejben kell tartanunk, hogy az ászanák legfőbb célja az, hogy segítenek kitaposni a magasabb tudatosság felé vezető ösvényt. Azonban a modern kor társadalmában még csak nem is vagyunk képesek erre gondolni, miközben mentális és fizikai kiegyensúlyozatlansággal, betegséggel és akadályokkal küzdünk, ezért azt mondhatjuk, hogy az ászanák kezdeti célja a fizikai és mentális szenvedések és nyugtalanságok eltávolítása és felszámolása.

Testtartások

A jógi észlel minden mentális és érzelmi blokkot és gátlást, függetlenül attól, hogy hogyan és mikor keletkeztek, melyek a testben találhatók. Minden tapasztalás keresztülmegy a testen. Amikor fiatal korban trauma ér vagy a testet elhanyagolod, a test védekezésül szó szerint összehúzza magát. Ezekben a hosszú ideig tartó összehúzódásokban az energia természetes áramlása akadályozott. Az izmok megfeszülnek, a vállak összegörnyednek, a gyomor háborog, a mellkas homorú lesz, a légzés visszafojtottá válik. A test pontos tükre a mentális és érzelmi állapotainknak akár állunk, sétálunk, ülünk vagy fekszünk, és a rossz testtartás gyakran egy tanult, szokássá vált létezési mód. Gondoljunk csak az összes tudatos és tudatalatti üzenetre, melyeket fogadunk és kibocsátunk, miközben azt figyeljük, hogy valaki hogyan lép be egy szobába – lehajtott fejjel vagy görnyedten sétál be, a vereség, a megalázkodás jelét, a jó-egészség és a magabiztosság hiányának üzenetét küldve, egy összehúzódott létállapotét; vagy valaki, aki magasra emelt fejjel, egyenes háttal lép be, az önbizalom, az életerő és a kiterjesztett létállapot jeleit sugározva. Számos modern terapeuta elfogadja, hogy a testtartás a pszichológiai állapotunk kifejeződése. Amit talán nem tudnak, hogy egy új testtartás felvétele egy új pszichológiai állapotot hozhat létre. A testtartások vagy jóga ászanák előidézhetik a befogadóképességet, az alázatosságot, a szilárdságot, a kiegyensúlyozottságot, az életerőt, a bátorságot, a kitartást, stb. Egy ászana ismételt végrehajtása nagyobb tudatossághoz és annak a kifejezésmódnak az integrációjához vezet a létezésünk különböző területein.

Lássunk most röviden néhány ászana fajtát, hogy megvilágítsuk ezt a nézőpontot.

Álló ászanák

A lábaink a gyökereink, a lábak és a lábfejek fejezik ki a stabilitásunkat, a csípők és a múládhára, az alap csakra jelentik a biztonságérzetünket (vagy sok esetben annak hiányát!). Az álló ászanák fejlesztik az erőt az alsó testrészben, tudatosítanak bennünket a gravitációs elrendeződésünkről, az egyensúly vagy stabilitásérzetünkről, az ég és a föld között elfoglalt helyünkről, ittlétünk jogosságáról, és fejlesztik az önbizalmunkat. Előhozhatják a belső erő vagy hatalom érzéseit is. A Tádászana megtanít, hogyan álljunk és sétáljunk egyenesen nemcsak a gerincet nyújtva és meghosszabbítva, hanem minden egyes testrészt a lábujjaktól az kézujjak hegyéig. Ez ennek megfelelően hat a tudatállapotunkra, a módra, ahogyan érzékeljük magunkat és ahogyan mások észlelnek bennünket. Energetikailag és metabolikusan kapcsolatban vagyunk a világ minden élőlényével. A bizalommal rendelkező embert vagy azt, aki hisz az életben arról lehet felismerni, hogy érzi ezt az összekapcsolt létállapotot, és ennek megfelelően cselekszik.

Hátrahajló ászanák

Ezek az ászanák a világ felé fordítják a testet. Lebontják az élet felé fordulástól való félelmeinket, melyek korai traumákból vagy kellemetlen élményekből eredhetnek. Lebontják a védekező testi páncélzatunkat, hatva a mentális és a lelki testekre, és segítik újraformázni és újjáalakítani a személyiséget.

A csigolyák sorát tartó izmok tudattalan ellenőrzés alatt vannak a testtartáson keresztül. A testtartásbeli hibákat a hanyag testtartáson, a puha ágyakon, a tévé előtt a kanapén való heverészésen, a rosszul elhelyezett számítógép előtti munkavégzésen, stb. kívül gyakran pszichológiai zavarok okozzák. A hátunkban tartjuk a gátlásainkat és tudatalatti félelmeinket; “a vállainkra vesszük a világ súlyát”, ‘szállj le rólam’ mondjuk, amikor valaki zavar bennünket. A merev gerinc gátolja az agyból a testbe és onnan vissza az agyba küldött idegi impulzusok áramlását, ezért a gerinc hajlítása tonizálja az idegeket, ami az agy és a test közötti jobb kommunikációhoz vezet. Érzelmi szinten a hátrahajló ászanák az anáhata csakrára a szív központra hatnak, és megnyitják a mellkast; például a matszjászana: hal póz; az ustrászana: teve póz; a dhanurászana: íj póz felhozhatnak és oldhatnak olyan erőteljes, szívhez kapcsolódó érzelmeket, mint a szomorúság, a bánat vagy az öröm.

Fordított ászanák

A fordított ászanák, mint a szarvangászana (gyertya) vagy a szirsászana (fejenállás) stimulálják, egyensúlyba hozzák és tonizálják az endokrin rendszert, különösen a pajzsmirigyet, amely befolyásolja az anyagcsere, illetve a fizikai, mentális és érzelmi állapotok valamennyi területét. Amikor megfelelő mennyiségű thyroxin termelődik, kiegyensúlyozott az anyagcserénk és bőséges energia áll rendelkezésünkre a szükségleteink kielégítésére, munkára és szórakozásra anélkül, hogy kimerülnénk. A túlzottan kevés thyroxin a pajzsmirigy csökkent működéséhez vezet, ilyenkor lomhaságot, álmosságot, intellektuális tompaságot érzünk, lassú az anyagcsere, hajlamosak vagyunk a székrekedésre és negativitásra. Ha túl sok a thyroxin gyorsak, túlzottan aktívak, nyughatatlanok leszünk, képtelenek a nyugodt alvásra és relaxációra, és hasmenést kapunk. A pajzsmirigyet az agyalapi mirigy irányítja, amelyet pedig az agy, ennél fogva közvetlenül hat rá a stressz. A fordított ászanák azonnal és hatékonyan csökkentik az érzelmi és mentális stresszt, és elősegítik az kiegyensúlyozott állapot létrejöttét. Próbálj csak bármin is aggódni fejenállás közben!

Relaxációs ászanák

A savászana gyakorlata közben és más, hason fekvő pózok, mint például az advászana közben, melyek hatékony ellenszerei számos gerincproblémának, a belső szervek fellélegezhetnek és minimális energiafelhasználás mellett megfelelően működhetnek, ami lehetővé teszi, hogy a finomszintű belső energiák vagy prána szabadon áramoljanak. Ez önmagában igen felszabadító lehet, és elősegítheti a mély és hosszú ideje meglévő mentális és érzelmi feszültségek oldását. A jóga relaxáció alapfokú gyakorlatait átvették a modern terápia viselkedés orientált iskolái, de a mélyebb szintű relaxáció mélyreható terápiás hatásai, amelyek olyan technikák alkalmazásával érhető el, mint a Jóga Nidrá, még ismeretlenek a modern pszichológia számára.

A határaink tágítása

A hosszú ideig tárolt feszültségek és energia blokkok oldhatók, néha katartikusan, az ászanák, mudrák és bandhák (pszico-neurológiai pózok és zárak), légzéskoordinációval és teljes figyelemmel végzett, hosszú időn át történő gyakorlásával. Egy jógapóz kitartása közben a fizikai érzésekre és a légzésre összpontosítva elkezdjük magunkban kifejleszteni a képességet, hogy a tanú vagy drasta közömbös hozzáállásával figyeljük az érzéseket és gondolatokat. Gyakran kell magunkat emlékeztetnünk “én nem a test vagyok“, “én nem a gondolatok vagyok“, “én nem ezek az (néha igen erőteljes) érzelmek vagyok“.

Az ászanák képessé tesznek, hogy feladjuk a védekezéseinket és a rögzült mozgásmintáinkat és lényünket. E dolgok feladása nem az ellenőrzés elvesztését jelenti, hanem azoknak a részeknek az elengedését, amelyek meggátolják és korlátozzák a teljességgel való kapcsolatunkat. A gyakorlatok kezdetben megtapasztaltathatják velünk a sebezhetőség érzését, ami, ha nem helyesen értelmezzük, konfrontáló és fenyegető lehet. Azonban, messze nem a gyengeség jeleként, ez egy jelzés, hogy a gyakorlatok hatnak, és a hagyma néhány rétege le lett hámozva, ami által felszínre kerülnek a gyakran merev testi páncél alatti puhább rétegek.

A jóga ászanák a kellő tudatossággal gyakorolva képessé tesznek, hogy meghaladjuk a korlátainkat. Belső változást hoznak és az érzelmek tisztulását eredményezik, amik új létállapotok és fokozatos, lépésről lépésre vezető módon a tágulás felé tolnak bennünket, engedve, hogy a kreativitás kibontakozzon és a fizikai és mentális határaink táguljanak. Emlékeztetnek, hogy a figyelmünket tartsuk a jelen pillanatra összpontosítva, tudatosítva és tanúként látva, hogy mi történik fizikai, mentális és érzelmi szinteken és a kölcsönös viszonyt e szintek között. Megtanuljuk, hogy “Légy itt és most!” Gyakorlással erősödik a fontos tanú tudat képessége, és megtanulunk kevésbé bevonódni és kitenni magunkat a gondolatok játékának és az érzelmek hullámzásának. Így a törekvő jógi elkezdhet önmaga pszichoterapeutájává válni.