A stressz kezelése

Swami Niranjanananda Saraswati

Mielőtt áttérnénk arra a témára, hogy miként kezeljük a stresszt a mindennapi életünkben, van még egy dolog, amit szeretnék megosztani veletek az Óm mantráról. A hagyomány és a jógikus írások úgy tartják, hogy az Óm volt az eredendő hang, és az Óm felelős a teremtésért. Az Óm kántálása a belső természetünkhöz való közelség érzését teremti meg.

Néhány éve egy mantrával kapcsolatos kutatást végeztek a spanyolországi Barcelona egyik kórházában, és a mi ásramunkból utazott oda egy szannjászin. A kutatók egy EEG műszer elektródáit csatolták a fejéhez, és mialatt az Óm mantrát ismételte, rögzítették agyhullámainak frekvenciáját. A szvámi tíz percen át kántálta a mantrát, nem tovább, és azalatt a tíz perc alatt agyhullámainak frekvenciája hatalmas változáson ment keresztül.

Négy fő agyhullám létezik: a béta, az alfa, a delta és a théta. Amikor a béta hullámok uralják az agyunkat, akkor személyiségünkben a külső (fizikai, izomzati, idegrendszeri, érzelmi és intellektuális) aktivitásért felelős terület hatása domináns. Az ilyen tevékenységet az ébrenlét állapotával hozhatjuk összefüggésbe. Ahogy a szvámi kántálta az Óm mantrát, a béta agyhullámok frekvenciája fokozatosan eltűnt, és lassanként az alfa hullámok léptek a helyébe. Az alfa hullámok jelzik a fizikai és lelki ellazulás állapotát. Ha valaki rögzítené agyhullámainkat az Óm kántálása vagy meditáció gyakorlása után, az alfa hullámok megjelenését tapasztalná, mert abban az állapotban nem szembesülünk a külső világ zavaró tényezőivel. Nincsenek autók, nincsenek utak, nagyon kevés a zaj és az érzékszerveket érintő zavaró hatás.

Ha elérjük a szellemi koncentráció állapotát, az alfa hullámok delta hullámokká alakulnak, amelyek az összpontosítás, egyhegyűség, tudatosság, fogékonyság állapotát és az elme tisztaságát mutatják. Jellemzően ez az uralkodó állapot az agyunkban közvetlenül elalvás előtt. Amikor átcsúszunk az ébrenlét állapotából a tudattalan állapotba, van egy pillanat, még ha múlandó is, amikor az elme teljes összpontosításra képes, és ekkor tökéletes ellazulás és nyugalom jön létre, amely nyugalomban ott rejlik az életerő.

Ha teljesen belefeledkezünk egy tevékenységbe vagy gondolatba, olyannyira, hogy elfelejtjük a környezetünket, sőt még arról is megfelejtkezünk, hogy valójában egy test vagyunk, amely ül valahol, s végül összpontosításunk annyira élessé válik, hogy eltűnik az idő és tér képzete is, akkor a théta hullámok lépnek működésbe.

Életem több mint felét nyugati országokban töltöttem, és sok tudományos kutatást volt alkalmam folytatni számos kiváló tudóssal, doktorral, kutatóval és más személyiséggel. Arra jutottunk, hogy azoknak az embereknek, akik szeretnék kreatív intelligenciájukat fejleszteni, keresztül kell menniük egy önértékelési folyamaton, amelynek számos jellemzője van. Az egyik a bio-feedback technikája, ami más szóval elektronikus relaxáció. A bio-feedback során különböző eszközöket használunk a fiziológiai és pszichológiai állapot, a nyugtalanság, a stressz és a feszültség (izomzati, idegi és érzelmi) szintjeinek megfigyelésére.

A modern pszichológia szerint három fajta feszültség befolyásol minket. Az egyik az izomfeszültség, amely tisztán fiziológiai, bár lélektani vagy érzelmi eredetű is lehet. Például, ha túl nagy a munka nyomása és teljesen bevonódunk a munkába, az éhségünk gyakran megszűnik. Sok diák jár így a vizsgák idején, amikor rengeteget tanul, és ettől – úgy tűnik – elveszti az étvágyát.

Ez a feszültség bizonyos változásokat idéz elő belső rendszereink működésében. Az éhség hiánya egy példa, emellett számos más tünet is jelentkezik: székrekedés, savtúltengés, emésztőrendszeri és alhasi problémák. Így, ha ez a fajta feszültség hosszú időn keresztül fennáll, bizonyos izomfeszültség jelenhet meg, és számos betegség jöhet létre testünkben és elménkben, mivel az idegfeszültség az elme kiegyensúlyozatlanságához is vezethet.

A bio-feedback során az izomfeszültség az első dolog, amit a kutatók ellenőriznek. Egy nagyon hatásos eszközt alkalmaznak, amelynek két kicsi elektródája az ujjakhoz van csatlakoztatva. Amikor bekapcsolod a gépet, egy magas, sípoló hangot hallat. Ekkor koncentrálnod kell, és meg kell próbálnod a sípolás hangmagasságát csökkenteni, amíg az teljesen meg nem szűnik. A gép neve EMG, elektromiográf, és arra szolgál, hogy az izomzatban megjelenő feszültség szintjét regisztrálja.

Még amikor ülünk, akkor is, így vagy úgy, a test egy részét stressz éri. A szerkezet használatával nem szüntetjük meg a stresszt vagy a feszültséget, de módosíthatjuk a testtartásunkat, hogy kisebb feszültség legyen jelen az izomzatunkban. Sokféle testtartást veszünk fel a nap során ülés közben, néha hátradőlünk a székben, néha az asztal fölé hajolunk, és bár adottnak tekintjük, hogy a testünk egy tökéletes gép, kis változások is nagy hatással lehetnek rá. Ha úgy ülök, hogy az feszültséget okoz, majd egyszerűen kihúzom a hátamat, a gép hangja gyakorlatilag elhallgat, mert az észlelt feszültség elmúlik.

Egy másik gép, amelyet használnak az EEG, elektroencefalogram. Az agyhullámok mérése az EEG-vel – akkor, amikor az elme zavarodott, a szellemi képességek csapongóak, a gondolatok özönlenek (akár racionálisak, irracionálisak, hasznosak vagy haszontalanok) – megmutatja, hogy bizonyos típusú agyi tevékenységek bizonyos változásokat idéznek elő a fiziológiai rendszerünkben is. Pozitív tartalmakra gondolva, vagy az idegrendszerünk ellazításával úgyszintén befolyásolhatjuk agyhullámainkat.

A jógában sok különféle ászana létezik, számos különböző tartás – néhányuk könnyű, mások bonyolultak – s ezek a testben rejlő életenergia megváltoztatása által a nagyon mély ellazulás állapotát idézik elő. Manapság az embereknek természetesen sokféle elképzelésük van az ászana használatáról és hasznáról. Egyesek a test egészségének megőrzésére használják, mások bizonyos fiziológiai megbetegedések kezelésére, mint amilyen az asztma, a cukorbetegség, a reuma, a köszvény, az emésztési probléma vagy akár a rák, néhányan pedig megelőzés céljával gyakorolják az ászanákat.

Ha gyakorlati szempontból nézzük a jógát, még ha egészséges ember gyakorolja is, és nem valamiféle szellemi vagy spirituális haszon érdekében, hanem csak kizárólag fiziológiai előnyei miatt, akkor is kiegyenlítik a gyakorlatok az idegrendszert, a belső elválasztású mirigy-rendszert, az izomrendszert, a keringési rendszert, a légző rendszert stb. Olyan, mint az egész test szervizelése. Éppen úgy, ahogy néhány ezer kilométerenként elvisszük az autót a szervizbe, ugyanígy szervizeljük a testünket az ászana segítségével. Itt kaphat szerepet az ászana testben rejlő feszültségi szintet kezelő aspektusa, ami hatással van, a környezetben és a világban megjelenő feszültségek kezelésére is.

Létezik néhány pránájáma fajta, amely fokozatosan képes csökkenteni az idegfeszültséget. A bhasztriká pránájáma egy revitalizáló pránájáma, kiváló a depresszióban szenvedők számára, akik különösen befelé fordulóak és én-központúak. Ha nagyon álmosnak érzed magad, úgyszintén gyakorolj bhasztrikát, és olyan frissnek fogod érezni magad, mintha akkor ébredtél volna fel. De ha túlságosan aktívnak érzed magad, gyakorolj sítalit, amely egy nyugtató pránájáma.

Most nézzük meg az érzelmi feszültséget. Paramahamszadzsí a következőket mondja az elméről: „Az elme egy nagyon érzékeny műszer, az elme vezérli az összes gondolatot és tettet.” Az elmének számos különböző működési területe van, a két legfontosabb: az intellektus és az érzelem. A pszichológia tudománya négy kategóriába sorolja az emberi személyiséget: a dinamikus, az érzelmes, az intellektuális és a misztikus. Vannak emberek, akik különösen intellektuálisak, vannak, akik rendkívül érzelmesek, vannak, akik dinamikusak, míg mások nagyon spirituálisak, misztikusak vagy nevezzük őket bárhogy is. Amikor megsérülünk, még ha csak egy kis vágásról is van szó, azonnal ellátjuk a sebet, kötést teszünk rá; ez gyakorlatilag mindenkivel megtörténik. De amikor érzelmileg sérülünk, képtelenek vagyunk kezelni az állapotunkat.

Napközben az irodában dolgozunk, majd amikor hazaérünk, magunkkal visszük az irodát az elménkben. Paramahamszadzsí egy nagyon egyszerű tételt fektetett le: „Amikor az irodában vagy, dolgozz; amikor otthon vagy, felejtsd el az irodát.” Az egészséges életmódhoz elengedhetetlen ennek az elvnek a követése. Amikor hazaviszed az irodai problémákat, képtelen leszel élvezni és kiterjeszteni a jóllét és teljesség érzetét. Ez mély frusztráció állapotát hozhatja létre, amely pedig neurózishoz vezet, mély depresszióhoz és teljes idegösszeomláshoz. Az agy az elhúzódó feszültségnek és nyomásnak köszönhetően végképp felmondja a szolgálatot. Ilyenkor néhány pillanatig azt sem tudod, mit tegyél, csak egy ideig távol szeretnél lenni mindentől, vagy segítséget, irányítást szeretnél kapni valaki mástól, aki majd megmondja neked, mit tegyél a problémáid leküzdéséért.

Az agy és az elme tevékenységének megszűnése éppen olyan, mint egy szívinfarktus, csak ez egy szellemi infarktus. A szívinfarktust tudjuk kezelni, hiszen az egy fizikai dolog. Az elme infarktusa azonban kezelhetetlen, mivel nem tudjuk mi az, vagy milyen kezelést igényel, és nem igazán vagyunk tudatában annak, hogy milyen károkat tud okozni nekünk. De erre való a Yoga Nidra gyakorlata, amely nem csak lélektani és fiziológiai ellazulást eredményez, hanem kiváltja és újraépíti a szellemi, érzelmi és intellektuális erőt és jóllétet is.

Eredményeink szerint ahhoz, hogy fejlődő és kreatív elmével rendelkezzünk, szükség van bizonyos fokú stresszre és feszültségre is az életben, mert amikor konfliktushelyzetbe kerülünk, meg fogunk próbálni megoldást találni rá. Ha nem lenne konfliktus, nem lenne semmi, aminek meghaladására kreatív megoldást kellene találni. Szükség van a stresszre és a feszültségre, de az intenzitását csökkenteni tudjuk, ha tudatában vagyunk annak, miként befolyásolja személyiségünket és elménket, s milyen módon tudunk úgy megbirkózni vele, hogy közben fejünk olyan tiszta, érzékelésünk olyan világos maradjon, amilyen állapotban még képesek leszünk szellemi képességeink és jó tulajdonságaink teljes kihasználására.

Végül, utolsó mentsvárként, amikor úgy érezzük, hogy a feszültség már agyonnyom bennünket, és nincs módunk megszabadulni tőle, nem tudunk aludni, és az egész helyzet következtében csökken a hatékonyságunk, használjuk a vizualizációt, a képzeletet és a fantáziát. Tudod, hogyan fantáziálnak a gyerekek, mielőtt aludni térnek: elutaznak valamilyen ismeretlen helyre, és hősök lesznek, a mindenség középpontjai. Képzeletükben a gyermekek teljesen eltérítik az elméjüket, majd álomba zuhannak.

Nekünk, felnőtteknek is van fantáziánk, de másképpen. Ahhoz, hogy a mindennapok eseményeitől, a napi problémáktól, amelyeket az ágyba is magunkkal viszünk, eltérítsük az elménket, a jógában a képzeletet hasznosítjuk. A képzelet teljes folyamatán végigmegyünk, amelynek során létrehozzuk saját vizualizációs tárgyainkat, saját terünket. Látunk egy hófödte hegycsúcsot, egy hömpölygő folyót, aranyhomokos tengerpartot; az elménket állandóan mozgatjuk egyik szimbólumról a másikra. A képzeletnek nincs határa, ha az elmédet alkalmazod. A mentális képzelet segítségedre lesz a sokféle feszültség és nyugtalanság leküzdésében. Egyszerűen ezzel az eltérítési taktikával képes leszel teljesen és mélyen megpihenni és felfrissülni.

Így, röviden, megvizsgáltuk a jóga négy területét: az ászana, a pránájáma, a Yoga Nidra, és végül a mentális képzelet gyakorlását, amelyek mindegyike alkalmazható a stressz elleni küzdelemben, és felruház bennünket a teljesebb és gazdagabb élet megélésének képességével.

Yoga Magazine, 1993. 11.