Swami Niranjanananda Saraswati
Melyek a jóga tanár fontos tulajdonságai? Hogyan tudják a jóga tanárok a Satyananda jóga szellemét elsajátítani?
Először is meg kell ismernünk, hogy mi a jóga, és a tanár hogyan használja a jógát. Ma sok jóga tanár van világszerte. Bár ezeknek a tanároknak lehetséges, hogy megvannak a maguk személyes vagy anyagi okai arra, hogy jógát tanítsanak, de mindannyian egy bizonyos módszert használnak. Néhányan csak pózokat tanítanak, néhányan csak meditációt, néhányan a jógát, mint filozófiát vagy rituálét tanítják. Az az elképzelés, amit kifejlesztettek saját tréningjüket és megismerésüket tükrözi.
Azonban a jógának van egy másik dimenziója, ami az emberi természet megismerése. Ez az egész személyiséget érinti, a testet, az elmét, az érzelmeket és a szellemet, amelyekről a jóga gyakorlatain keresztül kell gondoskodni. Ha csak a test számára tanítod a jógát, akkor a jóga a fizikai tréning, a fizikai kultúra, a fizikai torna részévé válik, amely nem teljes. A test nincs elszigetelve az elmétől vagy az érzelmektől vagy a szellemtől. Ehhez hasonlóan, ha meditációt tanítasz, mert azt érzed, hogy fontosabb, mint az ászana, akkor megint meg kell értened azt, hogy az elme nem egyedül, önmagában létezik, hanem a test, az érzelmek és a szellem támogatja. Ezért a jóga gyakorlatoknak egy kiegyensúlyozott sora magába foglal valamit a testnek, valamit az elmének, valamit az érzelmeknek és valamit a szellemnek.
A világ sok tradíciója közül a Satyananda Yoga/Bihar Yoga tradíció azt célozza, hogy egy gyakorlatban egyesítse a jóga fizikai, a pszichológiai és spirituális dimenzióit. Ez az, amit ma Satyananda/Bihar jóga rendszernek neveznek.
A fizikai gyakorlatokat bárhol meg lehet tanulni. Manapság könyvek, hanganyagok és videók százai segítenek, amelyekből meg lehet tanulni meditálni, de mindeddig mi volt ennek a valódi haszna? Sok ember van, aki meditációt gyakorol, anélkül, hogy követné a prátjáhára, dhárána és dhnyána sorrendjét, ahogyan a rádzsa jóga meghatározza. Az emberek hajlamosak azt hinni, hogy a dhjána a fontos, és a prátjáhára és dhárána nem fontos. Amikor dhjánát, meditációt gyakorolnak, akkor elkerülik elméjük két másik aspektusát. Az elmének ezen aspektusai aktiválódnak, és megzavarják a koncentrációt. Később a gyakorló úgy érzi, hogy meditációja nem vezet sehová sem a zavarok, elterelődések és a túl sok konfrontáció miatt.
Tehát a jóga tanár első tulajdonsága kell, hogy legyen, hogy felismeri az emberi természet és személyiség szükségleteit, képes a másikra a fej, a szív és a kezek, avagy a test, az elme, érzelmek és szellem kombinációjaként ránézni. A jóga tanár második tulajdonsága, hogy egy folyamatot követ, és nem ugrik egyik technikából a másikba, azt gondolva, hogy a folyamat néhány része lényegtelen. Ez a két tulajdonság vagy megértés teremti meg a jó jóga tanárt, a többi pedig ebből nő ki.
Tanárként meg kell kísérelni megérteni a törekvő szükségleteit. Van néhány hétköznapi szükséglet. A fizikai egészség, mentális jól-lét, érzelmi harmónia, intellektuális tisztaság és spirituális fejlődés minden embernek szükséglet a világon. Nem mondhatod, hogy számodra a fizikai egészség nem kívánalom. Az emberek a jógára, mint valami fizikai dologra gondolnak, amikor szenvednek, de addigra már késő, mert a jóga nem terápia, bár terápiaként is használható. A jóga fő célja nem a gyógyítás, hanem a megelőzés. Az egészség segítésével, az egyensúlytalanságok és betegségek megelőzésével képesek leszünk jó egészséget, mentális békét, éles intellektust és érzelmi harmóniát elérni. Ma minden egyénnek ezek az aspektusok a szükségletei, tehát a jóga tanításának ezen szükségletek teljesítése körül kell forognia.
Más szavakkal szólva, azokat az árukat tartsd a boltodban, amelyekre szükség van, és ne azokat, amelyeket el szeretnél adni. Ha arra, amit el akarsz adni, nincs igény, az egyszerűen a szemétbe kerül. De, ha olyan dolgokat tárolsz, amelyekre igény van, ami lehet, hogy nem a te választásod lenne, de ami mindenki más választása, akkor gyorsan el fogod adni a készleted. Ez a tapasztalatunk a jógával kapcsolatban is. Azt látjuk, hogy egy kiegyensúlyozott gyakorlatsorral, amely a személyiség összes aspektusát lefedi, az emberek több jótékony hatásban részesülnek a jóga gyakorlása során, és jobban meg tudják érteni a jógát.
Ganga Darshan, December 22, 1999
Forrás: Yoga Magazin, 2001. május