Felkészülés a beavatásra

Swami Niranjanananda

Sok ember kér dzsigjaszu szannjásza beavatást anélkül, hogy tudná mi az. Egy kérdésre őszintén kell válaszolnotok. Ha elmennétek egy keresztény kolostorba, elfogadnátok a köntösüket anélkül, hogy bármit is tudnátok a hagyományról vagy a fegyelemről? Sok ember, aki beavatást kér, még soha sem volt ásramban. Semmit sem tudnak a szannjásza hagyományáról vagy a fegyelemről. Csak azért, mert valami ingyen elérhető, akarják. A szannjásza hagyomány semmilyen formájába nem akarok ilyen embereket beavatni. Ti talán készen álltok, de a döntés, hogy megadjam, az enyém és nem a tiétek. Bizonyosnak kell lennetek, mert ennek van negatív aspektusa is. Ha nem tartotok ki a szannjásza hagyomány fegyelme mellett, akkor pszichikusan nagyon sokat fogtok szenvedni. Én nem leszek felelős a szenvedésetekért.

Hozd létre egy jóga szádhána (jóga gyakorlat) szilárd alapját

 A szannjásza létnek két tapasztalása van. Egy pozitív, amelyet megvalósíthatsz, miután hosszú ideig gyakoroltad a mantrádat. Például sok ember, aki mantrát kapott tegnap, dzsigjaszu akar lenni holnap. Ez nem lehetséges. Minimum egy évig kell gyakorolnod a mantrádat, és aztán kérheted a dzsigjaszu avatást. Nem úgy, hogy mantra ma, dzsigjaszu holnap, karma szannjásza rákövetkező nap, púrna szannjásza utána, és aztán visszatérsz a régi életmódodhoz az összes csalódásoddal, félelmeddel és bizonytalanságoddal. Ha nem így cselekszel, akkor a szannjásza lét semmiféle változást nem fog hozni az életedben.

Az egy éven keresztül történő mantra gyakorlás segít, hogy megtisztítsd természeted és elmédet. Aztán megkérdezheted tőlem: „Kész vagyok a dzsigjaszura?” Ha azt érzem, hogy kész vagy, akkor megadom a beavatást. Ha azt érzem, hogy nem vagy kész, akkor szükséges lesz még egy évig gyakorolni a mantrádat. Ez az az eljárás, amit követned kell, hogy a legtöbb hasznot, jótéteményt megkapd. Csak ekkor szabadulnak fel az energiáid pozitív, harmonikus módon. Van egy negatív aspektusa is a szannjásza létnek. Ha nincs meg a szadhána alapja és az elme megalapozott fegyelme, valamint az elköteleződés érzése a hagyomány iránt és az igazság felé – amelyet megértve értékessé válsz önmagad számára –, akkor pszichikusan sok szenvedést fogsz tapasztalni. Talán az egész világod darabokra hullik. Talán depressziós leszel, vagy meg is őrülhetsz. Az egész világod összedőlhet azért, mert nem vagy kész. Megpróbálsz 11000 volt feszültséget egy 220 voltos konnektorba dugni. Mi történik? A vezeték elolvad, elég, és ha egyszer az élet vezetéke elégett, elolvadt nincs arra mód, hogy kicseréljük. Egy másik életre lesz majd szükséged, és csak imádkozhatsz, hogy megmentsenek, máskülönben örök kárhozat vár rád. Ez nem vicc.

Nyersen mondom el nektek, mi történhet, és csak a jó ítélőképességetekben bízom, hogy elfogadjátok azt, ami számotokra jó. Ha felveszitek a szannjásza életmódot, akkor annak boldognak, örömtelinek kell lennie, és nem szenvedés telinek, depressziósnak és feszültnek. Ezért mielőtt dzsigjaszu avatást kértek, gyakoroljátok a mantrátokat minimum egy évig, a megfelelő jóga szadhánával együtt; ászanákat, hogy harmonizáljátok a test energiáit; pránajámát, hogy megváltoztassátok és felébresszétek a pránát; relaxációt, hogy elengedjétek az idegi, érzelmi és mentális állapotok feszültségeit; meditációt és koncentrációt, hogy közelebb kerüljetek a belső valótokhoz. Tanulmányoznotok kell a jógikus hagyományt. Tanulmányoznotok kell a szannjásza hagyományát is, mi a célja, vajon képesek vagytok-e teljesíteni a szannjásza élet alapvető elvárásait vagy sem. Csak akkor, ha már megértettétek és kifejlesztettétek a hagyomány tiszteletét, jöhettek és kérhettek tőlem beavatást. Akkor örömmel és megtisztelve avatlak be benneteket a szannjászin életmódba, de előbb nem.

Hozd létre a kapcsolatot a guruval

 Egy másik fontos pont, ha fel akarod venni a szannjászát bármilyen formában is, a kapcsolat, kapcsolódás, amelyet a tanítvány és a guru közt kell megalapozni. E kapcsolat nélkül senki sem haladhat. Ez nem egy racionális, intellektuális kapcsolat; ez pszichikus. És ha egyszer ez a kapcsolat létrejött, akkor mindig az a bölcsesség, erő, hatalom és inspiráció vezet majd, amelyről a guru gondoskodik számodra. Tehát először hozz létre egy szilárd alapot a saját spirituális és jóga gyakorlataiddal. Másodszor próbáld megteremteni a kapcsolatot, kapcsolódást a guruval, elsősorban a nem manifesztált guruval – nem-manifesztált azt jelenti, hogy Isten –, mert a valóságban a guru benne van. A külső személy egyszerűen csak katalizátorként működik.

A Szat Csandi Mahá Jagja alatt úgy gyújtjuk meg a szertartási tüzet, hogy összedörzsölünk két fadarabot. A tűz benne van a fában, bár nem látható. A dörzsölés súrlódást okoz, a súrlódás meleget, és a meleg füstöt és tüzet. Ugyanígy az igazi guru belül van, de jelenleg mindannyian tompák vagytok, nedves fa. Nem számít, mennyire dörzsölöd össze a két nedves fadarabot, nincs szikra, nincs füst, ami emelkedik. Tehát szárítsd ki magad és fejleszd ki azt a kapcsolatot. Így hát beavatás csak akkor lehetséges, ha minimum egy éven keresztül rendszeresen gyakoroltad a mantrádat, de addig is van egy jóga szádhana alapod, amelyben gyakorlottá válhatsz, és amelyhez nem kell akkora erőfeszítés. Majd ha odabent már szilárdnak érzed magad, majd ha érzed az inspirációt, hogy dzsigjaszu szeretnél lenni és nem azért, mert a barátod már kérte vagy csak azért, mert nem jössz Indiába sokáig, vagy nem is tudod, mikor térsz ide vissza. Nem lehet ez a hozzáállás, a megközelítés, mert az emberek érzelmileg sérülhetnek, vagy a hétköznapi életük sérülhet. Nem tudják majd rendbe hozni: a férj és a feleség elkezd küzdeni, a gyerekeket elhanyagolják, és a család szétesik.

Ezek megtörtént estek, mert külsőleg a beavatás nagyon egyszerűnek tűnhet, és talán örömmel hordod a feltűnő díszruhát és azonosulsz valakivel vagy valamilyen hagyománnyal. De ha nem vagy kész, akkor a pszichikus átalakulás negatív is lehet. Ez megtörténhet a jóga minden folyamatában. Például Gópi Krisna azért gyakorolta a jógát, hogy felébressze a kundalinít, de a kundaliní a rossz ösvényen emelkedett, és ő majdnem meghalt. Szerencsére képes volt kontrollálni a folyamatot, de te is hasonló formátumú vagy? Nem vagyunk képesek ellenőrizni félelmeinket, aggályainkat, az érzelmek és az elme nyugtalanságát, nem is beszélve a pszichikus eseményekről. Ez túl van a képességeinken.

Az igazság, a meggyőződés és a hit vizsgálata

 Tehát legyetek szívesek alaposan gondoljátok meg. Mindannyian jöhettek beavatásra, de csak a megfelelő időben. Ne rohanjatok. Először készítsétek fel magatokat. Még az sem baj, ha nem jöttök beavatásra. Sok embert láttam, akik beavatást kaptak, és nem voltak rá készen. Például nem alkalmazkodtak saját guru testvéreikhez, nem támogatták, segítették egymást, tudatos cél nélkül különböző irányokba mentek, féltékenyek és dühösek voltak egymásra. Miközben megpróbáltok egy kiegyensúlyozott, harmonikus utat mutatni az embereknek, hogy azon menjenek, nem tudtok alkalmazkodni más beavatottakhoz, nem tudtok erkölcsi támaszt nyújtani egymásnak. Mi haszna az ilyenfajta szannjászának? Ez senkinek sem használ. A szannjászinnak képesnek kell lennie teljes szívből rábíznia magát a másikra, bármit is tesz az. A teljes szívből nem azt jelenti, hogy a nap 24 órájában, azt jelenti, hogy bármikor, amikor jógázol vagy a spirituális gyakorlatodat végzed, még akkor is, ha az egy fél óra, egy óra, csináld azt teljes szívből.

Van egy tendencia: az emberek prófétákká akarnak válni egy éjszaka alatt a pénz miatt. Amikor Isten eljön az ítélet napján, a hamis szádhaka (gyakorló) címkét rakja majd ránk. Te is egy ilyen hamis gyakorló akarsz lenni? Én nem szeretnék. Legalább megpróbálok az Istenemhez őszinte lenni, ha már másokhoz nem is. És ha megpróbálok Istenhez őszinte lenni, akkor meg kellene próbálnom önmagamhoz is őszintének lenni. Vagyis ez az igazság, a meggyőződés és a hit vizsgálata, amivel szembe kell nézned a szannjásza lét alatt. Ha elbuksz, ne aggódj, jönnek, más lehetőségek. Ha átmész, az jó és rendben van.

Yoga Magazine, 1997. július