Az emésztőrendszer

Dr. Swami Sankardevananda Saraswati

Nyelés után az étel körülbelül három másodperc alatt jut el a szájból a gyomorba. Az első falat 1-5 perc alatt ér el a nyombélbe, és húsz perc múlva az elfogyasztott étel fele elhagyja a gyomrot. A nyombélből a vékonybél végéig négy és fél óra alatt halad keresztül. Öt és fél óra múlva az első falat eléri a vastagbél kezdetét, a vakbelet. A táplálék első falatja kilenc és fél óra alatt éri el a vastag bél végét, a szigma belet.

Az emésztés teljes folyamata a kezdettől a végéig 12-24 órát vesz igénybe.

Amikor legközelebb étkezel, próbáld meg a test tudatosságodat növelni úgy, hogy követed a testedben zajló emésztési folyamatot. Természetesen az egész nap folyamán észben kell majd tartanod, hogy a folyamat tart, de ez a gyakorlat növelni fogja éberségedet. Egy másik érdekes gyakorlat a székletürítéssel kapcsolatos bélcsatornák vizualizálása, amikor wc-re mész. Az éberség bármikor és bárhol kiterjeszthető. Az éberségednek nem kellene, hogy korlátai legyenek, a testi funkcióra vonatkozó pszichés blokkoknak vagy komplexusoknak sem kellene létezniük.

Emésztendő gondolatok

Naponta 1-2 liter nyál termelődik. Felbontja a keményítőt és lágyítja a gyomorsavat. Fontos az ennivalót jól megrágni, és hasznosítani a nyálat és az enzimeket, amelyeket tartalmaz. Ez az első lépés a jó emésztés és az egészség felé vezető úton. A táplálék, amit eszünk nem tud közvetlenül felszívódni a testbe, előbb egy teljes kémiai átalakulást igényel. Sok ember csak mohón nyeli az ennivalót, anélkül hogy elég hosszú ideig rágná ahhoz, hogy teljesen elkeveredjen a nyállal. Ha az emberek jobban megrágnák az ennivalót, kevesebb szódabikarbónára és emésztést segítő tablettára lenne szükségük.

Az emésztőrendszer nagyon érzékeny és bonyolult; egy gyenge rendszerben könnyen működési zavar áll be. Ezért ajánljuk a jógát az emésztő rendszer és a test többi részének megerősítésére is. Ez magában foglalja az idegrendszert, amely olyan folyamatokat irányít, mint az ennivaló látása és tudatos érzékelése, egészen az utolsó mozzanatig, amikor a székletürítés történik.

Az étel látványa és illata indítja meg az emésztőnedveinket, különösen, ha az valami olyan, amelyet tényleg nagyon szeretünk. Amikor éhesek vagyunk, jobban élvezzük az étkünket. Az éhséget a vércukorszint csökkenése határozza meg. Ez a gyomorfal összehúzódását eredményezi, amely egyenként kb. 30 mp-ig tart. Ezeket a hullámzásokat nevezzük éhségérzetnek.

Ha feszültek vagyunk vagy a rágás nem megfelelő, a nedvek nem áramlanak megfelelően. Tehát ne egyél, ha ideges vagy, vagy ha rohannod kell valahová. Ne engedd át magad az ételek túlzott élvezetének, ha a jóga és a jó egészség ösvényén akarsz haladni.

Az élelmiszer tápláló jellege nem csak a minőségén múlik, hanem azon a módon is, ahogyan azt elkészítik és az atmoszférán, amelyben elfogyasztják. Így az az étel, amelyet a törődés és szeretet fontos összetevőivel készítenek el nagy mennyiségű pránát és energiát tartalmaz, és életet ad a testnek. Az egyén ételhez való mentális hozzáállása is nagy jelentőséggel bír a jó emésztés szempontjából.

A gyomor

A gyomor körülbelül akkora méretű, mintha a két, csészét formázó tenyeredet egymás felé fordítod. Ahhoz, hogy megtöltsük nem szükséges ennél a mennyiségnél többet ennünk. Azonban a gyomor hatalmas méretűre tud tágulni, hogy befogadja a néha óriási mennyiségű ételt, amelyet betermelünk. Az optimális emésztéshez a gyomor egyharmadát étellel, egyharmadát folyadékkal és egyharmadát levegővel töltsd meg.

Az étel 2-6 órán keresztül marad a gyomorban az elfogyasztott étel típusától függően. A zsírokat és a húst nehezebb megemészteni, mint más szénhidrátokat és fehérjéket.

Ezért van az, hogy a vegetáriánus étel több energiát ad és nem okoz teltség vagy nehézség érzetet. Amikor nagy mennyiségű ételt fogyasztunk egyszerre, hosszabb időn keresztül több vér áramlik az agyból és más éltető szervekből a gyomor felé, mint egy könnyű, kis adag ételnél. Ezért érezhetjük álmosnak magunkat nagyobb étkezés után. Ezt a problémát könnyen kiküszöbölhetjük az olyan módszerekkel, mint a vjaghra krijá (a módszer leírását lásd a Bihar School of Yoga Ászana Pránájáma Mudrá Bandha c. könyvében).

A vékonybél

A vékonybél belső fala olyan, mint a bársony. A fal hajszálvékony, kesztyűujjszerű nyúlványok százezreit tartalmazza, amelyekben vérerek és nyirokerek találhatók a táplálék felszívására. Ezek a villusok a felszívási felület nagymértékű megnövelését szolgálják, 76 négyzetméterről 4500 négyzetméterre, ami 3 egymásmellé helyezett teniszpálya mérete. Így rengeteg hely van az étel tápanyagainak felszívására, de biztosnak kell lennünk abban, hogy az étel tápanyagai a felszívási folyamat rendelkezésére állnak. Ez azt jelenti, hogy tudatosan, jól meg kell rágnunk az ennivalót azért, hogy azt alkotó elemeire bontsuk. Ellazultnak is kellene lennünk, hogy az optimális emésztéshez szükséges savak, enzimek és hormonok helyes koncentrációja létrejöhessen.

A vastagbél

A vastagbél a baktériumok milliárdjait tartalmazza, amelyek legnagyobb része hasznos és szükséges bizonyos B vitaminok létrehozásához, amelyek nélkül nem tudnánk élni. Az erős hashajtók és antibiotikumok kisöprik ezeket a baktériumokat, és így a testet fontos termékektől fosztják meg. Csak akkor szabad használnunk ezeket, ha feltétlenül szükséges.

Sok ember szükségtelenül aggódik, ha túl hosszú ideig nincs széklete és fél, hogy mérgek kerülhetnek vissza a testébe. Ez tévedés, mivel nem létezik olyan mechanizmus, amely a vízen és són kívül mást felszívna. A széklet hosszú ideig is nyugodtan maradhat a bélben. Egy ember világrekordot ért el azzal, hogy több mint egy évig nem volt széklete, majd egy szép mennyiséget produkált bármilyen nyilvánvaló kedvezőtlen hatás jele nélkül. Természetesen a rendszeres székletürítés a legjobb, az átlag a napi három és a háromnaponta egy székelés között mozog.

Tápanyagok és a test

Az élelmiszereknek öt fő kategóriája van: szénhidrátok, zsírok, fehérjék, vitaminok és ásványi anyagok.

A szénhidrátok és zsírok adják testünknek az energiát. Energiánknak mintegy 75%-a a test hőmérsékletének fenntartását szolgálja az anyagcsere tüzének segítségével. Meleg időben kevesebb táplálékra van szükségünk, de télen az emésztési tüzünk olyan erőteljes, mint egy vulkán, és többet kell ennünk. Az energia többi részét az izmok, a mozgató rendszer, a szív, az agy és a belső szervek használják fel. A zsírok egy védőburkot is képeznek a szervek körül, hogy megvédjék őket a sérüléstől és energia raktárként szolgálnak a jövőre nézve. Ezeknek az ételeknek a túlzott fogyasztása azonban túlsúlyhoz vezet. A vaj és olajok többnyire tiszta zsírok, míg a cukor száz százalék szénhidrát. A burgonya, rizs, kenyér és gabona többnyire szénhidrátot tartalmaz vitaminokkal, ásványi anyagokkal és nagyon kevés zsírral.

A fehérjék jelentős anyagok, amelyekből a test szövetei épülnek fel. A fehérjék helyreállítják az elhasználódott szöveteket és ez a folyamat szünet nélkül zajlik. Szintén fontosak az olyan, immunoglobulinnak nevezett, nélkülözhetetlen, speciális anyagok termelésében, amelyek segítenek felépíteni a test betegségekkel szembeni ellenálló képességét. A fehérjéket többek között húsban, tejben, sajtban, halban, tojásban, gabonában, hüvelyesekben, lencsében, magvakban találjuk meg. Az ásványi sók elengedhetetlen összetevők, amelyek minimális mennyiségben vannak jelen. A foszfor és kalcium viszonylag nagy mennyiségben szükséges a csontok felépítéséhez, az izmok és az agy aktiválásához. A vasat a vérsejtek használják fel, és ez segíti a vér egész testben történő oxigén szállítását. Tojásban, mazsolában, spenótban, teljes kiőrlésű gabonában, barackban, burgonyában, húsban és májban található. A jódot a pajzsmirigy használja, hogy ellenőrizze az anyagcsere teljes folyamatát. Jódozott sóban, tengeri ételekben és zöldségekben található. A só, nátrium-klorid formájában nélkülözhetetlen a sav-bázis egyensúly fenntartásához. A túl sok só megemeli a vérnyomást, és megdagad a tőle láb, csak mérsékelt mennyiségben javasolt.

A vitaminok sok különböző, változatos funkciót látnak el. Az A vitamint a test minden szerve felhasználja, különösen a légzőrendszer, emésztőrendszer és a vizeletkiválasztó szervek. Az orr, a torok és a légcső nyálkahártyáját erősen és egészségesen tartja. Ily módon segít megelőzni a náthát és más fertőzéseket. A bőrt simává és hibátlanná teszi. Talán a látás fenntartásában játszott szerepéről a legismertebb, hiánya szürkületi vakságot okozhat. Legjobb forrásai a répa, gyümölcsök, zöldségek, tejszín, vaj, a teljes tej és a tojássárgája.

A B vitaminok csoportja több mint egy tucat különböző alkotóelemből áll. A B1 vitamin vagy thiamin nagy fontossággal bír, az idegekkel és izmokkal áll kapcsolatban. Úgy gondolják, hogy a thiamin hiánya alkoholisták esetében idegrendszeri elváltozásokat okoz. Thiamin nélkül a test folyamatosan fájdalom állapotában lenne. Főleg a májban, sörélesztőben, földi mogyoróban, teljes kiőrlésű gabonában, húsban és tojásban található. A riboflavin egy újabb fontos vitamin, amely szükséges a bőr, a szemek és az emésztés számára. A niacin szintén az emésztéshez szükséges. Mindezek az alkotóelemek a teljes kiőrlésű gabonákban, tejben, sajtban, tojásban és a májban megtalálhatók.

A C-vitamin a nagy gyógyító vitamin, alapvető fontosságú a csontok építésében, a kis vérereknél, a fogaknák és az ínynél. Hiánya skorbutot okoz. Friss gyümölcsökben található (főleg a citrusfélékben), leveles zöldségekben, burgonyában és paradicsomban.

A D vitamin az erős egészséges csontok fejlődéshez szükséges. Hiánya angolkórt okoz (csontok lágyulása), de ez ritka, mivel a test a napfény és friss levegő bőrrel történő találkozásából és a bőrolajok közreműködésével képes létrehozni ezt saját maga számára. A tejben, tojásban és zöldségek olajában is megtalálható.

Az E vitamin a misztikus vitamin, és működése még nem teljes körűen ismert (1977-ben). Azonban úgy vélik, hogy támogatja a sejtmagot és a szaporodó rendszert. Megtalálható a teljes kiőrlésű gabonákban, a zöld leveles zöldségekben, kókusz olajban és más zöldségolajakban.

A K vitamin fontos a véralvadásban, és megtalálható a zöld leveles zöldségekben, szójababban, paradicsomban és tojásban.

A vitaminok nagy változatosságban találhatóak a tápanyagokban, vagyis igazából nincs szükség külön vitamin kiegészítőket szedni, ha helyesen táplálkozol. Stresszes időszakban a B és C-vitamin talán nagyobb mennyiségben szükséges és a kiegészítő hasznos lehet.

Egy egészséges testnek megvan a képessége arra, hogy egyfajta tápanyagból egy másik fajtát állítson elő, igény szerint. Sok jóga gyakorlat, mint a napüdvözlet és a légzőgyakorlatok növelik ennek az átalakító folyamatnak és az emésztésnek a hatékonyságát. Egy jól kivitelezett reggeli ászana-sor, légzőgyakorlat és meditáció után a testnek valóban életerősnek, élettelinek és éhesnek kellene lennie, készen az új napra. Gyakorlással és a gyakorlatok tökéletes elsajátításával ellenőrzést nyerhetünk a test funkciók felett, és az elmével akaratlagosan befolyásolhatjuk azokat. Így tehát a jógi élhet egyszerű, de tiszta étrenden, mégis teljes egészséget biztosít magának.

Gyenge emésztés – gyenge egészség

Mindeddig az ideális emésztőrendszerről beszéltünk, olyanról, amely elég erős ahhoz, hogy elégesse a rendszerünkbe belépő mérgeket az anyagcsere tüzében. Egy erős emésztő rendszer bármit meg tud emészteni.

Sajnos ez az egészségi állapot koránt sem gyakori és ennek a rossz étkezési szokás az egyik oka.

A rossz étkezési szokás jelenti az ételt, amelyet megeszünk és azt a módot is, ahogyan megesszük. A rossz étkezési szokás rossz emésztéshez vagy emésztési zavarokhoz vezet, amely minden ember betegsége. Mindenkinek volt már emésztési zavara legalább egyszer az életében, és sok ember szenved krónikus emésztési zavarban, úgy mint a szorulás, hasmenés, puffadás, gyomorsavtúltengés, stb. Ez az oka annak, hogy elkezdünk egy cikk sorozatot az emésztő rendszer jóga terápiájáról, és a hatha jóga satkarmáiról (tisztítógyakorlatok), mint a nétí, kundzsal és a vjagra krijá, amelyek olyan jótékony hatású szerepet játszhatnak az emésztő rendszer betegségeinek megszüntetésében, még akkor is, ha szerepük nem csak erre korlátozódik.

Az emberek gyakran addig kínlódnak emésztési problémáikkal, amíg az krónikussá nem válik. Ez még inkább lehetővé teszi más betegségek megjelenését bennük, mert az energia hiánya miatt nem tudnak védekezni ellenük. Ha ezek az emberek ismernék az olyan jóga gyakorlatokat, mint a nétí és a kundzsal mielőtt betegségük súlyosabbá válik, megmenekülnének a betegség krónikus stádiumától. Azonban még akkor sem késő, ha a betegség már krónikussá vált, mivel a jóga gyakorlatok egy bizonyos idegi történő alkalmazásával a krónikus betegségek megszüntethetőek, és a múlt emlékévé válhatnak.

Szeretnénk elültetni benned azt a gondolatot, hogy a jó étkezési szokások és a jóga rendszeres gyakorlása távol tudja tartani a betegségeket, és egészséges test fenntartására képes. Amikor erős és egészséges vagy, élvezheted az életet, és hatékonyabban tudsz dolgozni. A betegségek miatti aggódástól mentesülve, lesz energiád olyan dolgokra, amelyekről korábban azt gondoltad, hogy meghaladják képességeidet. Ez a jóga működés módja.

Forrás: Yoga Magazine, 1977. május