A csakrák

Dr. Swami Satyamurti, PhD (Belfast)

A kundalíni energia egy ősi energia az emberben, egy alvó potenciál, a kihasználatlan energia, amelyet rendszerint egy kis alvó kígyóként rajzolnak meg a múladhára csakrában. A kundalíni alvó agysejtek millióit szimbolizálja, az agy kilenc tizedét, amelyet nem használunk. Amikor a kundalíni energia felébred, vagyis amikor az alvó ultrahangos és magas rezgésszámú agyi idegpályák lassan aktiválódnak az olyan jóga gyakorlatok által, mint a meditáció, dzsapa és szvára jóga, egy jó adag hő, fény és hang jön létre, ahogyan az energia egyik formából a másikba alakul. A kundalíni kígyó képletesen elkezd kitekeredni, és felfelé mozog a múladhárától magasabb csakrák felé.

A csakrák az ionplazmikus energia tárházai, ugyanolyan természetűek, mint a prána. Pszichikus központoknak is nevezik őket. A ’csakra’ szó jelentése: kerék vagy kör. A csakrák a szusumna nádi, a bioelektromos energia fő árama mentén helyezkednek el.

Minden csakrát egy lótuszhoz hasonlítanak, amelynek meghatározott számú szirma van. Meditációban látni lehet ezeket a szirmokat, világosan ragyognak, vízszintes és függőleges tengelyek mentén forognak. Fényrészecskéket bocsátanak ki, amelyek az adott testrész ionikus erősségét képviselik. Emiatt a szabályos, szirom alakú fénykilövellés miatt kapták a csakrák a költői lótusz szirom elnevezést.

Minden csakra megfelel egy bizonyos mirigynek a hormon rendszerben, és mindegyiknek van egy úgy nevezett stimuláló pontja a test felszínén, és az erre való koncentráció segít felébreszteni a megfelelő csakrát. Emlékezzünk rá, hogy a csakrák a gerincvelőben vannak, és különböző energia szinteket képviselnek egy jól meghatározott helyen, egy meghatározott áramlás mentén. A stimuláló pontok a testfelszínén vannak, mert könnyebb koncentrálni ezekre, mint a nekik megfelelő helyekre a gerincben. A stimuláló pont és csakrája között közvetlen összeköttetés van a főbb nádik által.

Minden csakra egy elemhez kapcsolódik. Ahogyan felfelé haladunk a szusumnán az agy felé, az elemek egyre finomabbá válnak.

A múladhára gyökérközpontként ismert, és a föld elem tartozik ide, mivel ez a testnek a leganyagibb része. A múladhára csakra stimuláló pontja a férfi testben a végbélnyílás és a nemi szervek közötti terület, a gát. A női testben a hüvely és a méh találkozási pontja. Négy szirma van, mély vörös színű. Kör alakú, és megfelelő szögben igazodik a szusumna nádihoz. Azt mondják, hogy ez az alvó kundalíni helye.

A szvádistánát hagyományosan a tudattalannal azonosítják. Karmazsinvörös színű, hat szirma van, amelyek szimmetrikusan helyezkednek el magház körül középen. A csakra eleme a víz. A stimuláló pontja a testfelszínén, a szemérem csont magasságában helyezkedik el.
A manipúra csakra a test hő központja, és sokak szerint ez a prána fő tárolója. A hőhöz, tűzhöz, az emésztés tüzéhez, energiához kapcsolódik. Az eleme a tűz. Világos sárga színű, és tíz szirma van. A stimuláló pontja a köldök.

Az anaháta az el-nem ütött hang helye. Kék színű és tizenkét szirma van. A spirituális szeretet központjaként ismert. Eleme a levegő. Stimuláló pontja a szív magasságában helyezkedik el a szegycsont mögött.
A vishuddhira mint a különböző kiválasztott anyagok tisztító központjára tekintenek. Egy lila színű lótuszként kell elképzelni tizenhat szirommal. Eleme az éter, még szubtilisebb, mint a levegő. A stimuláló pont a torok gödör, a kis mélyedés.

Az agját harmadik szemként ismerik, az intuíció központja ez, a guru csakra, vagy parancs központ. Azt mondják, hogy amikor felébred, a gyakorló teljes éberséggel képes látni az eseményeket a tudatosság különböző síkjain. Ezüstös kék színű, és két szirma van. A gerinc tetején helyezkedik el, azon a ponton, ahol az ida, pingala és szusumna találkozik. Az agjából ez a három nádi egyként emelkedik tovább a következő csakrába. Az agjá stimuláló pontját bhrumadjának hívják. A szemöldök középpontban helyezkedik el, ahol az indiai nők és sok brahmin egy piros pöttyöt hord. Az agjá eleme az éter, és néha ’szubtilis elmének’ is nevezik.

A bindut a legfontosabb csakrának tartják a kundalíni és krijá jógában. A belső hang ebben a csakrában jelenik meg a pránikus energia mozgásának eredményeként. Nincsenek szirmai, hanem egy apró félhold a tiszta égbolton a szimbóluma. Stimuláló pontja egy kicsi mélyedés a fej hátsó részén, ahol a hindu papok hagyományosan egy hajtincset viselnek. Eleme szintén az éter.

A szahaszrára a csakrák közül a legszubtilisebb. Ragyogó piros lótuszként vizualizálják meditációban, végtelen számú szirommal vagy ezer szirommal, ahogyan a neve is javasolja (szahaszrára jelentése: ezer). A fizikai testben a fejtetőn helyezkedik el. A szahaszrára eleme az éter. A szahaszrára az idő és tér fizikai valósága és az ezen túli transzcendentális valóság közötti küszöb. A térnek e birodalma a normális fizikai törvényeken túl van, a gyakorló, aki felébreszti ezt a csakrát olyan elme állapotot tapasztal, amely leírhatatlan az érzelmek, gondolatok vagy érzések szavaival.

Azt javasoljuk, hogy próbáld meg magad felfedezni a különböző csakrákat úgy, hogy dolgoztatod a koncentrációd erejét. Néhány hét múlva képes leszel valamiféle érzékelésre ezeken a területeken, ahol a csakrák elhelyezkednek, ezenkívül mentálisan és fizikálisan kipihentebbnek és összeszedettebbnek érezheted magad ennek eredményeképpen. Személyiségednek sok más aspektusa is fokozatosan ki fog bontakozni.

Bidzsa mantrák

Ezen a ponton szükséges megemlíteni, mit értünk ’mag’ vagy bidzsa mantrán. ’Man’ azt jelenti, alapvető meditáció, vagy ahogyan néhány szerző említi, elme, és a ’tra’ azt jelenti, felszabadítani, tehát a mantra azt jelenti, hogy a hang, amely meditációban vagy magasabb tudatállapotban jelent meg. A mantrának két minősége van szanszkrit nyelven, amit a ’varna’ és ’akshára’. Varna azt jelenti szín, forma és aksára azt jelenti, ami nem tűnik el, ami túl van idő és tér dimenzióján. Ez azt jelenti, hogy a mantra elmúlhatatlan az egyén tudatosságának mélyebb szintjein.

A bidzsa mantrák voltak az első szótagok, amelyek a mély meditációban megjelentek. Az ionikus kibocsátás miatt, amely a csakrák szirmait létrehozza, a szentek különböző belső hangokat hallottak, miközben a csakrákon meditáltak. A szirmok hangjai lettek a szanszkrit abc betűi, amely megmagyarázza, hogy miért nevezik a szanszkritot meditációs vagy a ráébredés nyelvének.

Minden bidzsa mantra tartalmazza a hozzá tartozó mantra lényegét. Néhány példa a bidzsa mantrára: ’hraum’ – Siva szimbolikus hangja, ’dum’ – Durga mantrája, ’kreem’ – Káli mantrája. Ezek a mantrák nem csak hangok, hanem gondolatformák, amelyek állandóan léteznek a tér szubtilisebb régióiban. Nincsen nyelvtani jelentésük és nem lehet intellektuálisan megérteni ezeket. A mantra megismerésére van egy meghatározott rendszer, ahol a gyakorló addig ismételgeti a mantrát, amíg az fel nem fedi magát a gyakorló tudatának minden dimenziójában, és amíg eggyé nem válik vele. A mantrát háromféleképpen lehet ismételni: hangosan, suttogva és mentálisan. A mantra ismétlése hasonló, de sokkal finomabb, mint a zen koan rendszere.

A bidzsa mantrák a tudattalan elme szimbólumai, a kauzális dimenzió, a szushupti szimbólumai.

A világ összes nagy okkult kultuszában minden betű és szó hatalommal és energiával van felruházva, amely megjelenik, ha a szót vagy betűt helyesen ejtik ki. Így óriási mennyiségű fizikális, mentális és pszichikus energia áramlik a személyen keresztül. A kabbalának például 22 betűje van, mindegyik az egyéni tudatosság különböző aspektusait jelképezi, ahogyan emelkedik a korona, a rejtett, a végső tudatosság, a szamádhi, a szatori vagy nirvána felé.

Minden mantrának, és különösen mindegyik bidzsa mantrának energiája van, zenei hangja, színe, drágaköve és asztrológiai jelentése.

A bidzsa mantrák, amelyek most minket érdekelnek, a csakrákhoz kapcsolódnak. A bidzsa mantra a főkulcs, amely kinyitja az ajtót e központok valódi és teljes jelentőségének felismeréséhez és megértéshez. A következő mantrákra gyakran utalnak a szvára jóga technikákban:

Csakra

Bidzsa mantra és kiejtése

Szirmok száma

múladhára

lam

4

szvádistána

vam

6

manipúra

ram

10

anaháta

yam

12

vishuddhi

ham

16

agjá

om

2

bindu

om

nincs; formája olyan, mint a félhold

szahaszrára

om

ezer

A csakrák bidzsa mantráin való meditáció és azok ismétlése mély pszicho-fiziológiai hatással van az elmére, a testre, az anyagcserére és az érzékekre. Ezek a hatások részletesen dokumentáltak Dr. Hiroshi Motoyama (Japán) kutatásaiban. Motoyama neve összekapcsolódik a prána és az akupunktúra tudományának kutatásával, ahol a pránát csinek is nevezik.

Forrás: Yoga Magazin, 1979. október