Az elme és a jóga

Swami Satyananda Saraswati

A Tokiói Egyetemen 1968-ban tartott beszéd

Egy világ-körüli turnén vagyok. A turné célja a jóga elterjesztése az egész világon, mert úgy tűnik, hogy jelenleg a jóga nagyon népszerűvé vált és az intellektuális beállítottságú emberek többet szeretnének tudni róla.

Felmerülhet a kérdés, hogy egy átlagembernek mi dolga van a jógával? Gyakran hallani, hogy a jóga tűzön és vízen való járást, szögeságyon történő alvást és órákig tartó föld alatt maradást jelent. Ez a jóga félreértése.
Mostanság fedezték fel az emberek, hogy a különböző országok által megvalósított jólét és technológiai előrehaladás ellenére, van valami, ami az utóbbi években zajlik; azt találták, hogy a mentális megbetegedések nagyban megnövekedtek és a modern orvostudomány ellenőrzésén kívülre kerültek.

Nem akarok apró részletekbe menni a jógát illetően, de elmondhatom, hogy a jóga csupán egy egyszerű dolgot jelent: teljes nyugalmat adni a testnek, az elmének, és az egész lényednek, hogy elegendő időt kapjon megpihenni és képessé válni újra dolgozni másnap és az elkövetkezendő hónapokban és években.

Az elem újratöltése

Az elme olyan, mint egy elem. Néha lemerül a túlzásba vitt cselekvés, a túlzott elfoglaltság miatt. Amikor nem töltöd fel az elmét megfelelő gyakorlatokkal, akkor megszűnik segítségedre lenni a mindennapi életedben. Mint ilyen, sok embert fogsz találni, akiknek az agya nem működik megfelelően és akiknek az elméje nem képes koncentrálni. Abban a pillanatban, amikor elkezdik a tanulmányaikat vagy a munkájukat, teljesen alkalmatlannak találják magukat, mert a mentális elemük lemerült.

Bizonyára láttál már sok olyan embert, akik végül kissé elmebajossá és abnormálissá váltak a sok naphosszat tartó mentális munkának köszönhetően. Az elméjük nem őriz meg túl sok erőt a hónapokig tartó, folytonos, pihenés nélküli munkát követően.

Ezért, szükségünk van valamilyen módszerre, ami által képesek vagyunk használni az agyunkban rejlő képességeket és mégis folytatni a munkánkat az egész életünkön keresztül, bármilyen zavar nélkül.

Amikor az elme koncentrálttá válik, erőt nyer, és amikor az elme különböző gondolatok felé szóródik szét, gyengévé válik. Ezért, a jóga elsődleges feltételezése egy pontra, egy tárgyra, egy gondolatra koncentrálni, irányítani az elmét, folyamatosan és olyan hosszan, amennyire csak lehetséges. Amikor ezt a koncentrációs erőt eléred, és az elméd képessé válik megtartani egy tárgyat vagy egy formát hosszú ideig, zavar nélkül, akkor erőssé válik.

Ellenkező esetben, ha az elméd képtelen megtartani egy gondolatot és folytonosan felaprózódik egyidejűleg sok száz gondolat között, és zsúfolva van a gondolatokkal, gyengévé válik. Tudod, hogy egy gyenge elme nem működhet túl jól, míg egy erős elme nagyon hatékonyan tud működni.

Pszichikai hibák

A modern pszichológia feltevése, hogy az emberi személyiség egy elnyomott, elfojtott állapotban van. Léteznek gátlások, komplexusok, rögeszmék, idegbetegségek és mind el vannak temetve a felszín alá, láthatatlanok és ismeretlenek. A pszichoanalízis módszerén keresztül, lehetséges megismerni a hibákat, melyek a felszín alatt rejtőznek.

Miután rendelkezünk egy alapvető tudással a személyiségünkbe mélyen beágyazódott pszichikai hibákról, ki tudjuk meríteni, racionalizálni tudjuk őket, ki tudjuk azokat fejezni megfelelő módon.

Így, megszabadulhatunk a komplexusoktól, gátlásoktól, fóbiáktól, és így tovább; egyedül ekkor kerülhet az elnyomott személyiségünk teljesen kifejeződésre. A személyiség ezen állapotát a pszichológiában integrált személyiségnek hívják.

Nos, mi a módszere ezen elnyomások felrobbantásának? Hogyan vegyük le a személyiségünk tetejéről a fedőt? Ez egy nagyon nehéz kérdés.
A modern pszichológiában, különböző módszereket írnak elő, de azok a módszerek az átlagember lehetőségein túl vannak. Tudjátok, nincs egyetlen személy sem, aki szabad lenne a pszichológiai komplexusoktól, azok mindenkinél vannak és ennek eredményeként, a memóriánk tompult. A mentális képességeink nem nyilvánulnak meg. Nincs önbizalmunk. Akaraterő-hiányunk van. Például, sok olyan fiú és lány létezik, akik nem tudnak szilárdan szembenézni a feljebbvalóikkal. Hebegnek, habognak, nem tudják a gondolataikat világosan kifejezni. Úgy vélik, hogy ez az artikulációs rendszer egyik hibája. De nem az.

Mi a helyzet a memóriával? Az emberek azt gondolják, hogy megtanulva egy könyv bizonyos számú szakaszát, jól tudnak emlékezni rá. Azonban a memória egy képesség. Az emlékezőképesség teljesen el van temetve az életünk oly sok komplexusa alá. Mint ilyen, ha azt akarjuk, hogy a képességeink megnyilvánuljanak, tennünk kell valami pozitívat, hogy megszüntessük ezeket a komplexusokat.

A meditációra való felkészülés

A jógában, van egy csodálatosan hatékony módszerünk. Ezt a meditáció jógájának, vagy dhjána jógának hívják. Ezt a módszert használva, mélyre megyünk magunkba. Ez az első pont. A második pont, hogy magunkba látunk. A harmadik pont, hogy képesek vagyunk megismerni és azonosítani a kényszerképzeteinket és bennünk lévő mentális rendellenességeket. A negyedik pont, hogy aztán képesek vagyunk az elme megfelelő koncentrációjának elérésére, hogy fejlesszük a bennünk rejlő képességeket.

A meditációt szükséges lenne megtanulni és legalább fél óráig gyakorolni reggel és tizenöt percig este. Ez egy erőteljes tisztító gyakorlat és egyidejűleg élesíti az elmét. A meditáció nem csak az úgynevezett mentális relaxációt adja számodra, hanem fokozatosan képessé fog tenni, hogy fejleszd a mentális képességeidet és az elméd erejét. Ez igaz mindenkire, legyen az diák, tanár, technikus vagy bármi. Segíteni fog, hogy gyorsan és helyesen hozz döntéseket.

Mielőtt elkezdesz meditálni, mindazonáltal, tudnod kell néhány további dolgot. Ez nem az első szakasz a jógában, hanem az utolsó. Mint ilyen, végre kell hajtanod néhány előkészítő gyakorlatot, amely mentális nyugalmat és relaxációt biztosít számodra. Ezek gyakorlati feladatok, melyek pihentetik nem csak az elmédet, hanem az érzékeidet és a testedet is. Ezek befejezése után kellene elkezdened a meditációt.

Különböző relaxációs gyakorlatok vannak, túl sok létezik ahhoz, hogy most megmagyarázzam azokat. Azonban, el fogok mondani egy fontos gyakorlatot, melyet elkezdhetsz ma éjjel gyakorolni. Ezt a gyakorlatot este és reggel a tisztálkoád után kellene végrehajtani. Ülj egy kényelmes pozícióba, egy sajátos ászanába, mint a vadzsrászana vagy padmászana, a lótusz póz, melyben Buddhát általában ábrázolják. Bizonyosodj meg arról, hogy a hátgerinced egyenes és aztán csukd be a szemeidet. Koncentrálj a légzésedre körülbelül tizenöt percig, nagyon figyelmesen számolva minden légzést. Ha koncentrációval hajtod végre, ez a gyakorlat figyelemreméltó fokú relaxációt fog létrehozni.

Vannak azonban bizonyos feszültségek, melyeket ez a relaxációs módszer nem tud megszüntetni. Azokat a feszültségeket az agyban található túlzott szén-dioxid okozza. Ez a szén-dioxid hatékonyan eltávolítható a pránájámának hívott jógamódszer gyakorlása által. Ez egy bizonyos módon való légzés módszere és általa újratöltődik az agy. Amikor az agy fáradt, meghibásodik és zavarossá válik. A pránájáma az agy ébredését hozza és így egy csodálatos módszer a feszültségek eltávolítására azon az emberek esetében, akik tompák és képtelenek világosan gondolkodni.

A mindennapi életbeni küzdelmek miatt

Mielőtt befejezem a beszédemet, szeretném kihangsúlyozni, hogy a jóga az ászanák, a fizikai gyakorlatok jógájának gyakorlásával kezdődik. Mindenkinek az ászanákkal kellene elkezdenie a jógikus karrierjét. Nem kellene meditációt gyakorolni kezdetben; mivel, ha a véred tisztátalan, ha a rendszered nem jó, akkor a meditáció nem fog tényleges eredményt hozni. Ezért, először az ászanákat kellene gyakorolni, hogy megtisztítsa a testedet, hogy helyrehozza a belsőelválasztású mirigyeid hibás kiválasztását, stb.

Néhány ászana megtanulása és végrehajtása után, pránájámát kellene gyakorolnod. Végül, miután néhány hónapig gyakoroltad a jógának e két szakasztát, el kellene kezdened a relaxáció vagy pratjáhára gyakorlását. Amikor elértél egy elfogadható jártasságot ebben a technikában, el kellene kezdened a meditációt. Ily módon, fokozatosan fogod fejleszteni a személyiségedet.

Emlékezz, hogy a jóga nem idős emberek számára való, hanem fiatalok számára; a jóga nem azoknak való, akik lemondtak az életről, hanem azoknak, akik aktívan részt vesznek az életben. Végezetül, tartsd észben, hogy a jóga nem azoknak való, akiknek nincs problémájuk, mint nekem, hanem azoknak, akiknek nehézségeik és konfliktusaik vannak és akik folyamatosan küzdenek az életben, ugyanakkor mégis megőrznék a mentális egyensúlyt.

Nyomtatásra került a Yogában, az 1972 szeptemberi és az 1973 novemberi számban.
Yoga Magazin 2016 február