Barion Pixel

Jóga a teljes egészségért

Swami Satyananda Saraswati megnyitóbeszéde

Nemzetközi Jóga és Egészség Fesztivál, Bogota, 1980 október

A jóga tudománya mindig is az emberiség fizikai, mentális és spirituális egészségét célozta. A technológiai korszak beköszönte óta sok nagy gondolkodó gyanítja, hogy az emberiség a betegség és a szenvedés egy másik dimenziójába lép, ami nem annyira a fizikai testet, mint inkább a mentális és pszichikus testet érinti. Az élet külső aspektusainak hangsúlyozása az elmúlt kétszáz évben akuttá vált. Ennek következtében a legtöbben elvesztették a képességüket önmaguk, elméjük és belső problémáik megértésére, elemzésére vagy az ezekről való gondolkodásra. Teljes mértékben materialistává vált szemléletük. A társadalom felépítése és a mindennapi létezés arra kényszerítette az embert, hogy

inkább arra gondoljon, ami kívül történik, mint arra, ami benne történik. Így az idők folyamán elhanyagolta a testi és lelki egészség alapvető szabályait és jeleit.
Az elmúlt százötven évben az ember annyira beteggé, gyengévé és erőtlenné vált, hogy észhez kellett térnie, mielőtt túl késő lenne. Az utóbbi ötven évben végre tudatosabbá vált arra, hogy mi és miért történik vele. Elkezdte keresni azt a tudományt, ami jó egészséget, nyugalmat és belső harmóniát hozhat számára létezésének minden szintjén.
A jóga nem újdonság az emberiség számára; velünk volt mindvégig, de volt idő, amikor teljes feledésbe merült ez a tudomány. Az emberek nem tudták integrálni az életükbe. Félreértették, és úgy gondolták, nem alkalmazható a mindennapi életükben. Emiatt volt a jóga nagyszerű tudományának egy hanyatló időszaka. Ebben a sötét korszakban az ember sokat szenvedett anélkül, hogy tudatában lett volna. Századunkban a jóga azért bukkant fel újra Indiából, hogy enyhítse ezt a szenvedést.

Egyetemes tudomány
Ez nem azt jelenti, hogy a jóga kifejezetten indiai tudomány. A jóga minden szempontból és minden meghatározás szerint egyetemes tudomány. Ugyanakkor a jógikus tudást a történelmi világválságok és krízisek sötét időszakában csak Indiában őrizték meg. Mindez annak köszönhető, hogy Indiában mindig is megvolt a szvámik és szannjászinok hagyománya. Ezek az emberek teljesen ennek az egészséget, nyugalmat és békét hozó spirituális tudománynak szentelték magukat. E nagyszerű hagyomány révén India képes volt megőrizni azt a tudást, amely a világ többi része számára elveszett az érdektelen hozzáállás miatt.
Ezt a hagyományt India odaadó és lelkes emberei töretlenül megőrizték. Ennek köszönhető, hogy a napjainkban uralkodó technológiai hipnózis ellenére Indiában még mindig jelen vannak a jóga kiemelkedő és nagyszerű képviselői. Tanításaik révén a jóga tudománya ismét terjed az egész világon, és ezt munkát az egész emberiség egészsége érdekében végzik, nem pedig egy adott vallásnak vagy nemzetnek szentelik.
A jógát az emberi létezés lehető legtágabb összefüggésében kell értelmeznünk. A jóga különböző ágai, mint a hatha jóga, rádzsa jóga, bhakti jóga, karma jóga, laja jóga és krijá jóga mind mély jelentőséggel bírnak, és mély hatást gyakorolnak az emberi testre, elmére és lélekre.

Hatha jóga: az idegrendszer harmonizálása
Vegyük például a hatha jógát, az egyik legcsodálatosabb tudományt, amit az emberiség az utóbbi években újjáélesztett. A „jóga” szó a harmónia állapotát jelenti, a „hatha” szó pedig a nap- és holdenergiát, az emberi testben lakozó két erőt. Az egyik a bioenergia, a prána, ami által élünk, a másik pedig a tudatosság, a csitta, ami által gondolkodunk és érzünk. Ez a két energiaforma irányítja az emberi test minden egyes funkcióját. Felelősek a mozgásunkért, a gondolkodásunkért és a teljes fizikai és mentális létezésünkért. Ha diszharmónia van közöttük, akkor betegség, nyugtalanság és zavartság jelentkezik; ha pedig harmónia van közöttük, akkor béke és jó egészség. A hatha jóga gyakorlatai révén ezek az energiák egyensúlyba kerülnek és rendeződnek, a csakrák és az egész test megtisztul, és létrejön az egység, a harmónia és a béke állapota.
A gerincoszlop vázán belül két csatorna van, amelyek alulról felfelé áramlanak, és négy csomópontban keresztezik egymást. A hatha jóga szövegeiben ezt a két csatornát, vagy nádit idá és pingalá néven ismerik. Az idá vezeti a mentális erőt, a pingalá pedig a pránikus erőt. Ez a két nádi a gerinc alján, a keresztcsonti fonatnál, a múládhára csakra néven ismert különleges pszichikus központban ered. A medencefonatnál a szvádhisthána csakrában, majd a napfonatnál a manipúra csakrában, a szívfonatnál az anáhata csakrában és a nyakfonatnál a visuddhi csakrában keresztezik egymást. Végül egyesülnek egymással a nyúltagyban az ágjá csakrában.

Pszichés és szomatikus betegségek
Az idá és pingalá nádikban lévő energia fizikai és pszichikus természetű, és ez az energia a csakrák csomópontjaiból eljut a test minden sejtjébe, szövetébe és szervébe. Ha az idá nádiban valamilyen gyengeség vagy energiahiány lép fel, akkor az idá nádihoz kapcsolódó szervek szenvednek. Hasonlóképpen, ha a pingalá nádi vagy az általa vezetett energia blokkolódik, akkor a pingalához kapcsolódó szervek érintettek. Pontosan így keletkezik minden pszichés és szomatikus betegség.
A betegségek lehetnek pszichés vagy szomatikus jellegűek. A szomatikus betegségek a pránikus energiához, a pszichés betegségek pedig a mentális energiához kapcsolódnak. Ezért az idá nádi felelős a pszichés betegségekért és egészségért, a pingalá nádi pedig a fizikai test betegségeiért és egészségéért. Nemcsak pszichoszomatikus betegségektől szenvedünk, hanem szomatopszichikus betegségektől is. Előfordul, hogy egy betegség a fizikai testben kezdődik, és átkerül a mentális testbe, és előfordul, hogy egy betegség a mentális testből ered, és átkerül a fizikai testbe. Ezért nagyon nehéz meghatározni, hogy egy betegség elsősorban pszichés, szomatikus vagy mindkettő.

Az ászanák és a pránájáma célja
A hatha jógában úgy tekintjük, hogy minden betegség egyszerre pszichés és szomatikus. Ezért a hatha jóga ászanáit nem szabad fizikai gyakorlatoknak tekinteni. Ezek olyan pózok vagy testhelyzetek, amelyek természetüknél, minőségüknél, folyamatuknál és hatásuknál fogva változást idéznek elő a nádik áramköreiben. Ahhoz, hogy az ászanákat nehézség nélkül gyakorolhassuk, először a satkarmákat, a fizikai tisztítás hat módszerét kell gyakorolnunk.
Ezután következik a pránájáma, a légzési folyamat tudománya. A pránájáma egy másik nagyon félreértett kifejezés. Légzőgyakorlatnak fordítják, de valójában ez egy olyan folyamat, ami felébreszti a szunnyadó pránát, a fizikai testben szunnyadó életenergiát, a különböző fizikai sejtek helyreállítása érdekében. Amikor a fizikai test megtisztult a satkarmák gyakorlásával, és tökéletesítetted az ászanákat, akkor kezdheted el a pránájámát. A pránájáma gyakorlásával a fizikai test energiája megújul, és ezt az energiát az idá és pingalá nádik elektromos impulzusok formájában továbbítják a test és az agy minden részébe.

Mantra, jantra és mandala: az elme tehermentesítése
A mantra, a jantra és a mandala tudománya még fontosabb a teljes egészség elérésében. A mantra tudománya a hang tudománya. A hanghullámok mind a fizikai, mind a mentális testre hatnak. A hang olyan erőteljes energiaforma, hogy még a modern tudomány is alkalmazza például a mikrohullámú sütőnél, ami másodpercek alatt megfőzi az ételt.
Sokan úgy vélik, hogy a betegségek csak gyógyszerekkel, injekciókkal, tablettákkal vagy gyógynövényekkel gyógyíthatók. Ez rendben is van, de kétségtelenül rendelkezésünkre áll egy sokkal erősebb és hatékonyabb formula: a hang princípiuma mantra formájában. A mantra jógában egy olyan hangot vagy szót ismételsz, ami illeszkedik a személyiségedhez és tulajdonságaidhoz. A mantra ezután egy tiszta energiamintázatú hanggá alakul át, ami felel a test elhalt sejtjeinek regenerálódásáért.
Az emberi agy milliárdnyi archetípusból áll, amik jelenlegi és előző inkarnációiból származó tapasztalataink szimbólumai. Minden tapasztalat, amit az érzékszerveinken keresztül szerzünk, a tudatban rögzül, de nem eredeti formájában, hanem egy archetípus szimbolikus formájában. Az emberi tudatban egyetlen tapasztalat sem vész el vagy marad regisztrálatlanul. Szünet nélkül történik a regisztráció, átalakítás és tárolás folyamata; semmi sem törlődik abból, amit a születésünktől a halálunkig az érzékszerveinken keresztül tapasztalunk. Még az alvás, az álom, a mély hipnózis és a teljes öntudatlanság során szerzett tapasztalatok is szimbolikus formát öltenek valahol a fizikai, mentális vagy kauzális testekben. Ezeket szamszkáráknak, az emberi karma különböző mintáinak nevezik. És e milliárdnyi szamszkára fájdalom és öröm, beteljesülés és kudarc, betegség és egészség formájában nyilvánul meg az élet során. A jantra a geometriai szimbólumok tudománya. A jantrák képesek felszabadítani a tudatba mélyen, látomások, pszichikus élmények, pszichikus érzések, isteni tapasztalatok, szétszóródás vagy az elme turbulenciája formájában beágyazott archetípusokat és szamszkárákat. Az elme és a lélek tehermentesítésével a mantra és a jantra gyakorlása felszabadítja az emberben rejlő potenciális energiát.

Jóga nidrá: a feszültség oldása
Életünk során mentális, izom- és érzelmi feszültségeket halmozunk fel, és ezek kihatnak az egészségünkre. A jógában e feszültségek feloldásának módja a relaxáció vagy a jóga nidrá gyakorlása. Ez a gyakorlat pratjáhárát eredményez, egy olyan állapotot, amiben az elme elszigetelődik, és az érzékek nem táplálják az agyat friss információkkal. Az érzékek beáramlásától való teljes elszigeteltségben a tudat, az elme és az agy metamorfózison, teljes átalakuláson megy keresztül. Olyan, mintha a régi agyból, elméből és tudatból egy új agy, elme és tudat jönne létre. Minden mentális, izom- és érzelmi feszültség azonnal ellazul.

Krijá jóga: a magasabb elme kifejlesztése
Vannak szattvikus emberek, akik teljes belső harmóniával rendelkeznek, de a legtöbb embernek radzsaszikus elméje és sok belső konfliktusa van. Mások tamaszikusak; ők nincsenek is tudatában, hogy konfliktusaik vannak. Ezért a jóga gyakorlatai az egyén szintje és minősége szerint vannak felosztva. A harmonikus, kevés konfliktussal rendelkező elmeállapotú gyakorlók számára szolgál a dhjána jóga, a meditáció gyakorlata. Ők képesek egy pontra koncentrálni, és amikor az elme elterelődik, vissza lehet hozni és újra összpontosítani.
Azok viszont nem tudnak egyetlen pontra koncentrálni, akiknek kiélezett konfliktusai vannak. Ha mégis koncentrálni kényszerülnek, pszichés nehézségek és mentális problémák alakulnak ki náluk. Ők az energia, a prána vagy a kundaliní, az emberben szunnyadó potenciál felébresztését a krijá jóga egyszerű gyakorlataival érhetik el leginkább. Ez az egyik legfontosabb módszer korunk embere számára, mert legtöbben nem képesek arra, hogy elméjüket állandóan egy ponton tartsák. Elméjüket annyira befolyásolják a radzsaszikus erők, és oly nagy mértékű a szétszóródás, hogy még akkor sem tudnak egy bizonyos ideig koncentrálni, ha szeretnének.
A tudatlanság miatt került az ember ebbe a szétszórt állapotba. Ez azonban nem a természet legvégső állapota. Az embernek sokkal tovább kell jutnia, hogy meghaladja jelenlegi elmeállapotát, és egy magasabb rendű elmét fejlesszen ki. Ez a sorsa; ezt kell tennie, ha nem most, akkor majd tízezer, húszezer vagy egymillió év múlva. A természet az ember tudatán keresztül fejlődik. A krijá jóga célja, hogy felgyorsítsa a természetes evolúciónak ezt a folyamatát, hogy az ember itt és most megtapasztalhassa a szuper elmét, a létezés magasabb állapotát.

Boldogság és egészség
Attól, hogy egy ember fizikailag nem beteg, nincs vérnyomásproblémája, reumája, migrénje vagy arcüreggyulladása, még nem tekinthető egészségesnek. Lehet, hogy nem tud aludni, lehet, hogy szorongásneurózisban szenved vagy állandóan veszekszik a családjával. A fizikai egészség nem az egészség végső meghatározása; ez a jóga egyik fontos alapelve.
Előfordulhat, hogy valaki a hatha jóga, az ászanák, a pránájáma, a helyes életmód és a helyes táplálkozás gyakorlatai révén kiváló egészséget ér el, mégis nagyon boldogtalan. Lehet-e egészségesnek nevezni egy boldogtalan embert? Nem betegség-e a boldogtalanság? Mi a helyzet az elmével? Hogyan fogod helyreállítani az elme egészségét? Hogyan fogod visszaszerezni a szíved boldogságát? Az elmének békésnek, nyugodtnak és ánandával telinek kell lennie. Ez a jóga másik központi elve.
Lehet, hogy van elég élelmed, jó házad és rengeteg pénzed, ám ugyanakkor tudatlanságban és sötétségben toporogsz, születés és halál örök körforgásában, a hatalmas avidjában. Vajon az avidjá nem az emberiség minden betegségének a gyökere? A jóga ezzel a kérdéssel is foglalkozik. Felismeri, hogy az ember egyszerre öt testben létezik, beleértve a fizikai, a pránikus, a mentális, a pszichikus és a kauzális (vagy spirituális) testet. A hatha jóga, a rádzsa jóga, a krija jóga és a jóga nidrá gyakorlatai révén egyszerre alakíthatjuk át magunkat e különböző szinteken.
Mit adott és mit fog adni a jóga az emberiségnek? Több százezer ember gyakorolja a jógát szerte a világon azzal a céllal, hogy megszabaduljon gyógyíthatatlan betegségeitől. Ők egy új elmeminőséget fejlesztenek ki azért, hogy ebben a társadalomban élhessenek. A jóga reménnyel és optimizmussal tölti el őket, és új távlatokat nyit az életükben.
Akik elvesztették boldogságukat valamilyen fizikai betegség miatt, most a legjobb egészségnek örvendenek. Ennek eredményeképpen ma már több ezer jógaközpont, jógatanár és jógatanuló van szerte a világon. Mit adott a jóga az emberiségnek? Egy vallást? Egy titkos szektát? Nem. Egy tudományt, az elme minőségi átalakulásának tapasztalatát? Igen. Ez a jóga gyakorlati hozzájárulása az emberiség számára a múltban és a jövőben egyaránt.