A Brahman tapasztalás

Swami Niranjanananda Saraswati

Isten nem vágy nélküli: Ekóham bahusjám – „Egy vagyok, hadd legyek sok”.

Az egyetlen isten, aki vágy nélkül, az nirakára, a meg-nem-nyilvánult isten. Valamilyen idea, energia vagy gondolat megnyilvánulása mindig vágyat jelez.

Isten nem egy mozdulatlan energia. Isten egy kibontakozó energia, amely szanszkrit nyelven ’Brahma’-ként ismert. Teremtőként fordítják, de a szó gyökere a brhinna azt jelenti, hogy ’kibontakozó, terjedő természet’. A Brahma itt nem istent jelent, hanem egy kiterjedő, kibontakozó természetet.

Ez egy jelzés, hogy isten sohasem egy statikus tapasztalás, inkább egy folyamatos, fejlődő és növekedő tapasztalás. Ha ez egy növekedő tapasztalás, akkor kell, hogy legyen állapot, amelynek túl kell lépni a határait. Ha az állapotot nem lehet meghaladni, akkor az nem lehet növekedő tapasztalás. Statikus tapasztalássá válik, és isten nem statikus.
A fejlődés és evolúció folyamatában a változást, amit érzel, fájdalomként és szenvedésként észleled. Hozzá vagy szokva a kényelem és ellenőrzés egy állapotához, azonban a változás lebontja a komfortnak és ellenőrzésnek ezt a szintjét. Ha egy szakaszban túl sok a komfort és az ellenőrzés, akkor az statikus.

A változásnak ebben a folyamatában, amikor meghaladod az irányítást és komfortot, akkor szenvedsz a fájdalmadtól, és egy új gondolatot, egy új ideát fejlesztesz, hogy elérj valamit.

Két szinten dolgozol: tagadod azt, amid van, és ápolod-gyakorolod azt, amid nincs. Ezt az egész tapasztalást ’isten-tapasztalás’-ként ismerik, a változás tapasztalásának vagy Brahman tapasztalásnak.
2015. július 27., Páduka Darsha, Mungar

Forrás: Yoga Magazin, 2016. február