Hajlékonyság és állóképesség

Swami Niranjanananda Saraswati

Pár évvel ezelőtt újoncokat tréningeztünk a hadsereg egyik egységénél. Két csoport volt. Az egyik csoport a hadsereg szokásos rendje szerint tréningezett, fekvőtámaszok, súlyzók és kemény gyakorlatok. A másik volt a jóga-csoport, akik pavanmuktászanát gyakoroltak.

A jóga-csoport, természetesen, ki volt téve a másik csoport gúnyolódásának: amíg ők a fekvőtámaszokat és a kemény edzést végezték, a jóga-csoport pavanmuktászanát gyakorolt. Azonban ez alatt a tréning alatt minden ászanát 30-40-50-szer kellett ismételni. A gyakornokok 40-50-szer nyitották és zárták a tenyerüket. Az izmok elfáradtak, mivel használták és mozgatták őket. Az újoncok a hajlékonyság és az állóképesség fejlesztésének egy folyamatát végezték.

Amikor a hajlékonyság és állóképesség utolsó tesztjére sor került a két csoportnál, a jóga-csoport egyértelműen vezetett. A csoportban, amely a hadsereg szokásos edzési rendjét követte, tizenhárom újonc bukott meg, a jóga-csoportban csak három újonc.

A jóga-csoport végül is meg tudta nyerni az állóképesség versenyét annak a képességnek köszönhetően, hogy a gyakorlást, nem öt, nem tíz, hanem ötven körön keresztül végezte. Minden gyakorlat ötvenszer ismétlődött minden nap. Ezáltal az újoncok minden nap egy kicsit több állóképességet és egy kicsit több hajlékonyságot biztosítottak a testüknek.

Az állóképesség növekedése háború idején további bizonyítást nyert. A jóga-csoportot kiküldték a frontra, és megfigyelők monitorozták a teljesítményüket. Azt találták, hogy míg az egység más tagjainak, a nem-jóga csoportnak egy órát kellett pihennie, addig a jóga-csoport képes volt talpra állni húsz perc alatt. Nekitámaszkodtak egy fának, légzésszabályozást végeztek, jóga nidrát, irányították a pulzusukat, a szívverésüket, és készen álltak a folytatásra. Az autonóm funkciók fizikai irányítása volt látható ebben a jóga-csoportban, mivel képesek voltak rövidebb idő alatt kezelni a stressz-szintjüket, a fizikai fáradtságot és kimerülést, mint a hagyományos katonai személyzet.

Nem kellene három-négy-öt órán át jógát gyakorolnod csak azért, hogy jól érezd magad a testben, hanem fenn kellene tartani minden egyes gyakorlatot legalább tíz körön át. Rendszeres gyakorlással a test ténylegesen erősebbé és erősebbé válik. Nem izmot és tömeget fejlesztesz, mégis bármi, ami a testben van élővé és aktívvá válik, így a kimerülés és a fáradtság csökken.

Forrás: 2015. október 22., Ganga Darshan, Munger