Swami Sivananda Saraswati
Minden szóban van sakti (energia). Ha valaki hirtelen elkiáltja magát, hogy „Kígyó, kígyó!”, ijedtünkben rögtön ugrunk egyet. Ha valaki szamárnak nevez minket, bosszankodunk, és dühösek leszünk. Ha forró szamószára és csatnira (indiai ételek) gondolunk, elindul a nyálelválasztásunk. Ha a világ közönséges dolgainak nevei ilyen erővel bírnak, micsoda hatalmas erő lehet Isten neveiben!
A mantra ismételgetését dzsapának nevezik. A dzsapa a jóga fontos része. Szellemi táplálék az éhes lélek számára. Bot a vak kezében. A Kali juga korszakában a dzsapa a legkönnyebb, leggyorsabb, legbiztonságosabb és legbiztosabb módja Isten elérésének, a halhatatlanság és az örök boldogság megszerzésének. A dzsapa megtisztítja a szívet, és stabilizálja az elmét. Elégeti a szamszkárákat, és kialakítja a vairágját, a nem-ragaszkodást. A dzsapa kiirtja a vágyakat, és félelem nélkülivé tesz. Eloszlatja a káprázatot, és páratlan békét ad. A dzsapa egészséget, jólétet, erőt és hosszú életet biztosít. Élénkítő, frissítő fürdőt nyújt, és csodálatosan átmossa a finom vagy asztrális testet.
A gurunktól legjobb megkapni a mantrát. Ennek óriási hatása van a tanítványra. A guru saját saktiját adja át a mantrával. A mantrában rejtőző erő könnyen felébreszthető. Tartsuk titokban a guru mantrát, és ne áruljuk el senkinek. Ha nem tudunk gurut találni, mi is választhatunk mantrát saját kedvünk és ízlésünk szerint, és ezt ismételgessük naponta hittel és átéléssel. Ennek is nagy tisztító hatása van. A legjobb, ha egy mantrához ragaszkodunk.
Gyakorlati segítség
A rendszeresség a legfontosabb a dzsapa szádhanában. Üljünk ugyanott és ugyanakkor. A dzsapa szokássá kell, hogy váljon. A dzsapához a legalkalmasabb idő a kora hajnal vagy az alkony, mikor a szattva a domináns. Arccal északnak vagy keletnek üljünk. Ez finom hatást gyakorol, és növeli a mantra hatékonyságát. Legyen stabil, állandó a tartásunk. Ez segít megszilárdítani az elmét és az összpontosítást.
Ejtsük a mantra minden betűjét helyesen és érthetően, ne túl gyorsan vagy túl lassan. Csak akkor növeljük a sebességet, mikor az elme elkalandozik. Ne végezzük a dzsapát kapkodva. Nem a dzsapák száma, hanem a tisztaság, a koncentrálás, az átélés és az egy-hegyűség az, ami segíti a törekvőt.
Végezzük a dzsapát átéléssel. Mála használata segíti az éberséget, és ösztönzőként hat. A dzsapában szükséges a változatosság, hogy fenntartsuk az érdeklődést, elkerüljük a kifáradást, és ellensúlyozzuk az egyhangúságot. Ismételjük a mantrát egy darabig hangosan, aztán zárt ajkakkal magunk elé énekelgetve, és néha csak mentálisan ismételve. Ne kérjünk világi dolgokat, míg dzsapázunk. Érezzük, ahogy a mantra erejétől, Isten kegyelmével megtisztul a szív, és szilárddá válik az elme.
Folytassuk a dzsapát mentálisan máskor is, bármilyen munkával is foglalatoskodunk éppen. Dzsapát bárhol gyakorolhatunk. Nincs semmilyen korlátozás a mantra dzsapában azok számára, akik niskama bháva-val, azaz indíték nélkül, csupán a moksha eléréséért végzik. Gondoljunk a mantrára minden be- és kilélegzésnél. Fejlesszük határozott szokásunkká Isten nevének ismételgetését.
Likhit dzsapa
A likhit dzsapa a mantra írása. A mantra értelemmel és szívből (bháva) való ismétlését szóban és írásban is kell gyakorolni. A szóbeli dzsapához mála vagy rózsafüzér segítsége kívánatos. A likhit dzsapához jegyzetfüzetet és tollat használunk. A mantrát bármilyen nyelven le lehet írni. Naponta fél órán keresztül írjuk mantránkat egy jegyzetfüzetbe. Mikor a mantrát írjuk, tartsunk mounát (csendet). Jól kivehetően írjuk a mantrát tintával. Vasárnaponként és ünnepnapokon (szabadság alatt) egy óra hosszat írjuk. A likhit dzsapa fejleszti a koncentrációs erőt, és felbecsülhetetlen előnyökkel jár. Ismételjük mentálisan a mantrát, miközben írjuk a jegyzetfüzetbe.
Az összpontosítás elősegítéséhez egy egységes írási rendszert kell fenntartanunk fentről lefelé vagy balról jobbra, miközben egy konkrét módon ülünk. A teljes mantrát egyben, folytonosan kell leírnunk. Ne szakítsuk meg a mantrát középen, mikor a sor végére érünk. Mikor kiválasztunk egy mantrát, próbáljunk meg ragaszkodni hozzá.
Folyamatos gyakorlással felébresztjük a mantrában lakozó belső erőt, mely megtölti igazi lényegünket a mantra isteniségével. A szív megtisztítása és az elme összpontosítása mellett, a likhit dzsapa lehetővé teszi a felvett ászana, az ülőhelyzet ellenőrzését, az érzékek, különösen a látás és a nyelv uralását, és kitartással tölt meg bennünket.
Forrás: Yoga Magazin 2006. március