Szatszang a csakrákról

Swami Satyananda Saraswati

Mi a kapcsolat a csakrákra való koncentráció és a kundalíni felébredése között?

A csakrákon való koncentráció a kundalíni jóga része. Azonban csupán a csakrákra való koncentrálás nem fogja felébreszteni a kundalíni shaktit. Mielőtt a kundalínit fel lehetne ébreszteni, a szusumna nádit kell megtisztítani és mozgásba hozni.

Hogyan kerülhetünk jobban tudatába a csakráknak?

A csakrák tudatossága függ az egyén spirituális fejlődésétől. Ha a tudatosságot spirituális erőfeszítések által tisztítottuk, akkor a csakra tudatossága nagyban javul.

Különböző inkarnációink alatt különböző csakrákat fejlesztettünk. Amikor a csakra koncentrációt gyakorolod, és egy csakrát jobban érzékelsz, mint másokat, az azt jelenti, hogy a fejlődésed attól a ponttól indul.

Tudna egy rövid leírást adni minden csakráról?

A múladhára csakra az emberi létezés szubtilis gyökere vagy kerete, váza. Múla azt jelenti ’gyökér’, az adhára pedig ’támogatás’. A férfi testben ez a csakra a végbélnyílás és a nemi szervek között helyezkedik el. A női testben a méhnyaknál, ahol a hüvely és a méh találkozik.

A következő a szvádistána csakra, amely a gerinc alján, a farok csontnál helyezkedik el. A szvádistána azt jelenti ’saját lakhely’, ez az az alap, amelyből minden ember kifejezi magát a világban.

A manipúra csakra a gerincben helyezkedik el, közvetlenül a köldök mögött. A mani azt jelenti ’drágakő’, a púra azt, hogy ’város’. Tehát a manipúra csakra jelentése ’drágakövek városa’. Ez az a központ, ahol a test életenergiája tárolódik.

Aztán az anaháta csakra következik a gerincben, a szív mögött. Anaháta azt jelenti, ’el-nem ütött vagy töretlen’, az el-nem ütött hang központja.

A vishuddhi csakra úgy ismert, mint tisztítóközpont, mivel tisztítja és harmonizálja az összes ellentétet és minden mérget. A vishuddhiban a méreg és a nektár szétválasztódik, és finomodik. A gerincvelőben helyezkedik el, a torok területén.

Az agjá csakra a parancsközpont, ahol a belső vagy a külső gurutól kapod az utasításokat. Az agjá szó valóban azt jelenti, hogy ’parancs’. Ez a csakra a szemöldök közötti pont mögött helyezkedik el a gerincvelő tetején, a fej közepében.

A bindu egy pont, pontosan ott, ahol a hindu brahminok egy hajtincset hordanak. A bindu szó szanszkrit gyökere a ’bind’, ami azt jelenti ’elválasztani’ vagy ’ketté osztani’. Ez az a pont, ahol az egység először osztja fel önmagát, és sokká válik. A bindu egy koponya pont, amely a teljes látó rendszert táplálja.

A szahaszrára az isteni ezerszirmú lótusz és természete a végtelen. Ennek a fizikai megfelelője az agyalapi mirigy, amely a testrendszer összes mirigyét irányítja.

Ezek a főbb csakrák, és mindegyiknek megvan a megfelelő pontja testfelszínén az ébresztéshez. A múladhára csakránál ez maga a csakra, a szvádistána csakránál ez szemérem csont, a manipúra csakránál a köldök, az anahátánál a szív, a vishuddhinál a torok, az agjánál a szemöldök középpont. A bindunak közvetlen kapcsolata van a szahaszrárával.
Azt is érdekes megjegyezni, hogy az agjá csakra a hinduk szimbóluma, a bindu a muszlimoké, az anaháta a keresztényeké, a manipúra pedig a buddhistáké.

Vannak más csakrák is az emberi testben?

A múladhára alatt vannak más csakrák is, amelyek az állatvilághoz kapcsolódnak. Ezek csak az érzékelés tudatosságához kapcsolódnak, de nem a mentális tudatossághoz. Ahogyan a tudatosságod a csakrákon keresztül fejlődött, eleinte az elméd csak az érzékelés tudatosságához kapcsolódott. Nem volt egyéni tudatosság, nem volt egó, az csak a múladhára csakránál kezdődik. Ezek az alacsonyabb központok nem működnek többé, mert meghaladtad ezeket, és többé már nem jelentenek számodra semmit sem.

Igazából hét magasabb és hét alacsonyabb csakra van, és ezek a tudatosság 14 síkját képviselik.

Miért van a különböző csakráknak különböző színük?

Épp úgy, ahogy a természetben a virágoknak is különböző színűk van típusuk és a hely szerint, ahol nőnek, ugyanígy az emberi lényekben is vannak virágok, amelyek az evolúció vagy a fejlődés különböző aspektusait képviselik. Ezek a belső lényt szimbolizálják, a belső ragyogást. Úgy is gondolhatsz magadra, mint többszínű virágok kompozíciójára.

Tudna egy kicsit többet mondani a szahaszrára csakráról?

A szahaszrára a legfőbb csakra, ez a kindalíni shakti végső betetőzése. A kindalíni eredeti helye a múladhára, míg Siva, purusha vagy a magasabb tudatosságé a szahaszrára. Siva és Sakti két örök létező. A szahaszrára a magasabb tudatosság helye, és ez csak tiszta tudatosság. Nem mozog, nem aktív, nem cselekszik, nem rezeg, teljesen és tökéletesen mozdulatlan. Másrészről Sakti dinamikus, kreatív, mozgékony és tele van vibrálással. Amikor a Sakti felemelkedik a szahaszrárába és egyesül Sivával, óriási ébredés tapasztalható, és ráismerünk a tudatosság egy új dimenziójára.

Létezik egy könnyű módja a csakrára való koncentrálásnak azok számára, akiknek nehéz beazonosítani ezeket?

Igen, van néhány főkulcs. Hogyan tudhatod a múladhára csakra pontos elhelyezkedését? Kitűzni biztos, hogy nem lehet ezt a pontot. Nézheted az orrod hegyét vagy végezhetsz naszikágra mudrát, így a tudatosságod pontosan a múladhára csakrára fog rögzülni. Ez egy példája a főkulcsnak.
Hogyan koncentrálsz az agjá csakrára? Nem tudod beazonosítani, csak el tudod képzelni. Először koncentrálj a szemöldök középpontra, és próbáld a koncentráció e területét egy pontra összezsugorítani. Ha nehézségeid vannak ezzel, tegyél higany tartalmú balzsamot erre a pontra, hunyd be a szemed, a bőr egy kicsit össze fog húzódni. Erőfeszítés nélkül fogod érezni, és ki tudod fejleszteni a pont tudatosságát olyannyira, hogy kicsi sugárzó napnak is lehet látni. Ha már egyszer megtapasztalod ezt, az elméd hátrafelé fog mozdulni, és rögzül ezen a nehezen beazonosítható helyen, az agjá csakrán.

Vannak ilyen módszerek, mint ezek, amelyek képessé tesznek arra, hogy felfedezd a pontos pontot anélkül, hogy elképzelnéd és erőlködnél vagy küszködnél.

Tud-e egy olyan technikát ajánlani, amellyel minden csakrára lehet koncentrálni?

Elmondok egy pár módszert. Ülj le csendesen és koncentrálj vagy az aktuális csakrára, vagy a hozzájuk kapcsolódó pontokra a testfelszínén. Egy hangszerszámmal játszd a skálát: szá, ré, gá, má, pá, dá, ní, szá, vagy szó, ré, mi, fá, szó, lá, ti, dó.

Azonosítsd ezeket a hangokat a csakrákkal, és ahogyan lefelé és felfelé mész a skálán, vidd a figyelmedet csakráról csakrára, a múladhárától a szahaszráráig.

Egy másik módszer a mantrák használta. Minden csakrának van bidzsa mantrája: lam, vam, ram, yam, ham és aum, a múladhárától az agjáig egyenként. Gyakorold a dzsapát, ismételd azt a bizonyos bidzsa mantrát, miközben a tudatosságodat azon a bizonyos területen tartod. Például tartsd az elmédet a múladhára csakrán, és ismételd újra és újra a lam mantrát. Aztán koncentrálj a szvádistánára, és ismételd a vam mantrát egy ideig. Folytasd a megfelelő mantra ismételgetését minden egyes csakránál.
Jantrákat és mandalákat is használhatsz, amelyek egy bizonyos csakrára vonatkoznak, vagy a csakrák tattwáit vagy elemeit. Azt is fogod látni, hogy a különböző vallásokban vannak technikák, amelyek az elemekre koncentrálnak, legyen az tűz, víz, föld, levegő vagy éter. Ez csak pár példa, de sok más technika is van.

Van annak valami jó hatása, ha sok helyett csak egy csakrára koncentrálunk?

Amikor egyetlen csakrára koncentrálsz csak, akkor egy ébredés történik meg, amely arra a csakrára vonatozik. Minden csakra bizonyos tapasztalásoknak a helye. Amikor a manipúra csakrára koncentrálsz, akkor egy jó adag energia ébredést tapasztalsz. Amikor az anaháta csakára koncentrálsz, békességet érzel. Ha az agjá csakrára koncentrálsz, akkor fényességet tapasztalsz, ha a szvádistánára, akkor áldást tapasztalsz, amelyet az orgazmusos áldáshoz lehet hasonlítani. Tehát lehetnek tapasztalásaid, amikor a különböző csakrákra koncentrálsz. A koncentrációd fejlődése befolyásolja a kapcsolódó elme-képességeket is. A csakrák kapcsolatban vannak az érzékszervek feletti érzékelésekkel is, mint telepátia, tisztánhallás, tisztánlátás, előérzet.

Ha valaki sokat drogozott a múltban, ez megakadályozza abban, hogy felébressze a csakrákat?

Nem, de amikor feladod a drogozást, akkor ki kell tisztítanod a tested hatha jógával és pránájámával. Az idegrendszer, az agy, a vér, a légző rendszer, a mirigyek, és tulajdonképpen az egész test meg kell, hogy szabaduljon a mérgektől, hogy a felébredés megtörténjen.

Egy gerinc műtét befolyásolja a csakrákat és nádikat az adott területen?

Személyesen ismerek egy fiatalembert, aki gerincvelő rákban szenvedett. Először akkor találkoztam vele, amikor Londonból jött vissza egy gerincműtét után. Akkor még mindig rákos volt, és elkezdtem jóga ászanákat, pránájámát, prána vidját és pár tantrikus gyakorlatot tanítani neki. Meggyógyult és a szádhana időtartama alatt gyönyörű spirituális tapasztalásai voltak. Mély meditációban látta Durgát, és érezte a múladhára csakrát, amikor az orrhegyére koncentrált. Láttam sok más embert is, akiknek műtétjük volt a gerincvelőnél és úgy láttam, hogy az autonóm idegrendszer, a szimpatikus, a paraszimpatikus idegrendszer továbbra is tökéletes egyensúlyban működött. Ezen tapasztalások alapján úgy hiszem, hogy még a nagyobb műtétek sem fogják zavarni a nádikat vagy a csakrákat. De természetesen ez nem bizonyító erejű, további kutatás szükséges ezen a területen.

Forrás: Yoga Magazin, 1980. október