Barion Pixel

Mások megsegítésének jógája

Swami Niranjanananda Saraswati

Paramahamszadzsí (Swami Satyananda) vezetése mellett és a Sivananda Math (szociális és jótékonysági intézmény) támogatásával erőfeszítések történnek a rikhiai emberek minden területre kiterjedő fejlődéséért, gyarapodásáért. Mi a jelentősége ezen erőfeszítéseknek és tevékenységeknek jóga mozgalmunk számára?

Először is, meg kell értenetek azt, hogy a jóga mozgalom nem a ti saját személyes önző növekedésetekért van, habár a jóga egy nagyon önző hozzáállással kezdődik. Ha valaki beteg, azért jön el jógázni, hogy meggyógyuljon, hogy ez segítse, hogy túljusson a betegségen. Ha valaki mentálisan zavart állapotban van, eljön jógázni, hogy túljusson mentális zavarain, vagy azért, hogy megszabaduljon a feszültségtől, hogy békére leljen, vagy hogy egy bizonyos kivételes spirituális megvilágosodásra tegyen szert. Bármi is a cél: önző szükséglet, vágy és indíték miatt jövünk jógázni.

Az önző természet mondja azt, hogy „én”, és az önzetlen természet mondja, hogy „mások”. Tehát az önző természettel kell dolgoznunk, hogy harmonizáljuk azt és azon, hogy kezdjünk kapcsolatba kerülni személyiségünk széttöredezett aspektusaival és állítsuk össze ezeket eggyé. Ha egyszer eggyé váltak, akkor ez az életerőtől duzzadó, egészséges hozzáállás vetül ki a külvilágba. Akkor a jóga nem egy egyéni szádhana, hanem mások megsegítésének kifejeződésévé válik.

Két aspektusa van a jógának – a személyes szádhana aspektusa és a külső aspektus. A személyes szádhana aspektust Patandzsali Jóga Szútráiban határozták meg jáma-, nijáma-, ászana-, pránájáma-, prátjáhára-, dhárana-, dhjána- és szamádhiként. Ez a jóga nyolc fokozata – ahogyan Patandzsali meghatározta – az önfejlesztésre, a személyes fejlődés céljára.

Swami Sivananda meghatározta még egy másik nyolc fokozatát a jógának, ami túlmegy Patandzsali jógáján. Ő azt mondta, hogy Patandzsali jógája az egyéni tisztulást és az egyéni fejlődést célozza, a ráébredést saját (valódi) természetünkre. De miután ráébredtél a saját (valódi) természetedre, miután kiegyeztél önmagaddal, el kell indulj, hogy segíts másokat, követvén azt az egyszerű logikát, hogy egy fa, nem eszi a saját gyümölcsét és egy növény, nem szagolja saját virágai illatát. A fa gyümölcsei mások örömére szolgálnak, a virágok illata mások örömére szolgál. Bármi, ami szépséget sugároz és szépséget foglal magába, az nem a saját örömünkre szolgál, hanem mások örömére. Ezért, a jógában is, ha egyszer már megtapasztaltad a jóga szépségét, akkor ez a szépség már mások örömére szolgál. Ha eléred a szamádhit, akkor a viselkedésed, a hozzáállásod, a cselekedeteid és a gondolataid mások életét teszik széppé. Ez lehetővé teszi más embereknek, akik nincsenek kitéve a jóga hatásának vagy a spirituális életnek, hogy megkapják a szépség és nyugalom élményét, ami kifejeződik azok életében, akik megtapasztalták a jógát és megvalósították a jógát az életükben.

Swami Sivananda leírta a Patandzsalin túlmutató nyolcrétű jóga ösvényt, ekként: szolgálj, szeress, adj, tisztulj, légy jó, tedd a jót, meditálj, realizálj (ébredj rá). Ezek a jóga külső kifejeződései. Mi történik a szamádhi után természetes és spontán módon? Elkezdesz kapcsolatba kerülni más emberekkel és attól a pillanattól, hogy kapcsolatba kerülsz másokkal: elkezdődik a széva – a szeretet, az együttérzés és a kapcsolat miatt. Amikor széva történik, akkor elkezded kiterjeszteni és fejleszteni a szeretetet – amit eddig néhány emberre korlátoztál, azt mostantól kiterjeszted nagyobb területekre. Elkezded a világot egy családként, egy nemzetként érzékelni, nem pedig politikai és ideológiai hitrendszerek által megosztott nemzetek csoportjaként.

Ez a jóga társadalmi dimenziója, amit a Sivananda Math képvisel, Swami Satyananda példáján keresztül. Ha képesek vagyunk megérteni ezt, akkor látni fogjuk, hogy a jóga a testtel kezdődik, átutazik az elmén, átutazik az érzelmeken, átutazik a szellemen elérve kívül az emberiséget, a széles nyilvánosságot, és aztán túlmegy az emberiségen az Istenség dimenziójába. Ez a jóga képzése és rendszere, ahogyan gurunk, Swami Satyananda tanította nékünk.

Ganga Darshan, 2001. július 25.

Yoga magazin, 2002. július