Isten akarata

Swami Niranjanananda Saraswati

Mangrove Mountain, Ausztrália,1994.5.20.

Mi Isten akarata és mi Isten? Isten egy erő, egy energia, amely se nem férfias és se nem nőies. Isten se nem férfi, se nem nő, se nem fehér, se nem fekete. “Ő” egy tiszta energia, és ez az energia olyan összetevőkkel rendelkezik, mint a teremtés, szervezés, rombolás és átalakítás. Ez a tényleges jelentése annak a szónak, hogy Isten. Az angol nyelvben a teremtőerő (Generation), a szervezőerő (Organisation), a fenntartás és megtartás, valamint a rombolás (Destruction) és átalakítás szavak kezdőbetűi összeolvasva kiadják Isten (GOD) nevét.

Az élet erőinek ezen három minősége spontán módon, természetesen jelenik meg, és mi is tapasztaljuk ezeket. Megtapasztalhatjuk a táplálás, megtartás és fenntartás erejét. Megtapasztalhatjuk a rombolás erejét. Megtapasztalhatjuk a teremtés, a létrehozás erejét. A saját módunkon állandóan tapasztaljuk Isten eme három aspektusát.

A kozmikus dimenzióban Isten hatalmas formában jelenik meg, amit úgy ismerünk, mint a mindent tudó, mindenható és mindenütt jelenlévő forma. Ez az isteni energia irányítja az evolúció folyamatát, és ezt a folyamatot senki nem tudja befolyásolni.

Állandó fejlődésben, állandó mozgásban vagyunk, és ha azt gondoljuk, hogy életünk nyolcvan éves időtartama igazán számít a végtelen szempontjából, akkor tévedünk. Életünk nyolcvan vagy száz éve semmi a végtelen szempontjából; még egy szempillantásnyi sem. Életünk időtartama alatt, amely egy szempillantásnak sem felel meg, hihetetlenül sok drámán megyünk keresztül. Kis istenekké válunk a saját módunkon az életünkkel kapcsolatban, mivel úgy érezzük, hogy mi irányítjuk azt, miközben igazándiból ez az az idő, amikor ez a kozmikus energia kinevet minket, amikor Isten energiája nevet és mosolyog. Hányszor nevet Isten? Először akkor nevet, amikor az orvos azt mondja a páciensnek “Ne aggódjon, én megmentem”. Másodszor pedig akkor nevet, amikor elmondod Neki az összes jövőbeni terveidet és céljaidat.

Isten meghatározta azt is, hogy milyen struktúrák alapján kell az emberi lénynek kifejeznie önmagát és élnie. A védikus hagyományban ennek a struktúrának nevet adtak. Ez az ártha, káma, dharma és móksa négy területét tartalmazza. Az ártha a külső biztonságot, megelégedettséget és boldogságot jelenti. A káma az egyén vágyainak és céljainak a teljesülését jelenti. A dharma a Természet és az Isteni törvények szerinti életet jelenti. A móksa az evolúció útján járást jelenti, amelynek célja a mukti, móksa vagy szabadság elérése. Ez a struktúra négy alkotórésze, melyek az élet minden formáját irányítják, akár amőbáról, növényi életről, rovar életről, állati vagy emberi életről van szó. Bárhol, ahol élet van, ezt a struktúrát találjuk. Természetesen ennek a struktúrának az értelmezése és tapasztalata különbözik az élet különböző formái esetében, de a struktúra minden esetben létezik.

A jógában ezt úgy is hívják, hogy Isten akarata. Aki harmóniában tud élni az ártha, káma, dharma és móksa struktúráján belül, aki megelégedettséget és boldogságot önzetlen hozzáállással kíván elérni, az követi az egyik utasítást. Aki az összes célját és vágyát pozitív, építő és kreatív módon kívánja megvalósítani, egy másik parancsot teljesít. Aki a dharma elvei szerint él, egy másik parancsot teljesít, és aki ismeri az élet evolúciójának folyamatát, és nem küzd ezzel a folyamattal, teljesíti az utolsó parancsot. Ez Isten akarata. Ez az akarat, az Isteni Akarat négy összetevője.

A védikus hagyomány teljesen világosan kijelenti, hogy az élet egyik formája sem különbözik Istentől, hogy az élet összes formájának Isten a forrása. Van egy csodálatos szukta (himnusz) a Rig Védában, amit Purusha Szuktam-nak hívnak, és ez kimondja, hogy Isten ezer fejjel, ezer szemmel, ezer karral, ezer lábbal rendelkezik, ami azt jelenti, hogy az energia, amit Istennek nevezünk, egy mindent átható valóság. Az élet szikrája mindenben megtalálható.

Természetesen, hogy elősegítsük az isteni megértését, színt, formát és nevet adtunk neki. Azért, hogy azonosítani tudjuk valamivel, formát, nevet és alakot kell adnunk neki. Nem tudunk azonosulni egy elvont ideával, és nem tudunk azonosulni az univerzális elképzeléssel sem. Egyének vagyunk, akik egyéniségünket fejezzük ki, és csak olyan elképzeléssel tudunk azonosulni, amely névvel és formával rendelkezik. Név és forma nélkül nem tudunk semmit megérteni. Ha nem ismernéd a “nap” szót, hogyan írnád le azt a tűzgolyót az égen? Szükséges, hogy valamilyen szót használjunk, és azt összekössük valamivel, azért, hogy azonosulni tudjunk valamivel, hogy megismerjünk valamit. Ezt úgy hívják, hogy szakara, vagy Isten megjelenési aspektusa. A nirakára aspektus, a nem manifesztálódott aspektus Isten kozmikus természete. A jóga hisz a kozmikus természetben és életünk ehhez történő igazításában, hogy teljesen megértsük azt a kozmikus valóságot, ami túlmutat a néven, formán és elképzelésen. Ez Isten jógikus koncepciója.

A legjobb módja Isten megtapasztalásának a mindennapi életünkben, ha a dharma elvei szerint élünk, a mukti a célunk, ha tudatában vagyunk a kámá-nak és elégedettek vagyunk az árthá-ban. Ha teljesíteni tudod ezt a négy feltételt, akkor nem kell nagyon keményen dolgoznod.

Forrás: Yoga Magazin 1994. november