Agymetamorfózis

Swami Satyananda Saraswati

Kivonatok a Vivekananda College-ban tartott beszédből, Chennai, 1982. február 9.

Hari Óm mindenkinek.

Az elmúlt harminc évben, a jóga tudományos kutatások tárgya volt mind Indiában, mind külföldön. Mindenekelőtt, a jóga legismertebb területét, az úgynevezett jóga-ászanákat illetően végeztek tudományos kutatásokat.

Jóga és a mentális személyiség

Később tudósok kezdték el latolgatni a lehetőséget, vajon a jóga tudja-e befolyásolni az agy és a tudatosság tevékenységeit. Még ma is, zajlanak szerte a világon kutatások és az eredmények, melyeket idáig elértünk nagyon pozitívan jelzik, hogy a jóga egyéb, nem szükségszerűen ászana, gyakorlatai közül néhány meg tudja változtatni a viselkedést, a kémiát, az agyhullámokat. Megpróbálom a laikusok nyelvén elmondani, hogy érhető legyen mindenkinek.

Nem a jóga gyakorlataiddal foglalkozok most, az rád tartozik, nekem inkább az fontosabb, hogy elmagyarázzam neked, milyen mértékben értették meg a mai világ gondolkodói a jógát; nem szükségszerűen a hinduk vagy muszlimok, hanem a gnosztikusok, akiknek nincs semmilyen Isten, valóság, átma vagy élet utáni élet fogalmuk, akik csak az anyagban hisznek – az abszolút anyagban és semmi másban az anyagon túl. Arra a következtetésre jutottak, hogy a jóga gyakorlásán keresztül, az agy tartalmának a minősége megváltoztatható, befolyásolható, átalakítható vagy teljesen átalakítható, metamorfizálható.

Ha ez így van, hogyan alkalmazzuk a jóga tudományát a saját szakmánkban, a saját karrierünkben és élethelyzetünkben? Szannjászinok vagyunk, vannak köztünk üzletemberek, és ti tanulók vagytok. Mindenkinek van karrierje és szakmája. Ezért lehetséges, hogy alkalmazzuk a jóga tudományát oly módon, hogy az fejlessze a munkánk minőségét, a megtapasztalásunk minőségét, az általános tapasztalásokat, melyekkel találkozunk a mindennapokban az emberek keresztül, akikkel érintkezünk, beleértve a társadalmi és nemzeti problémákkal való kölcsönös egymásra hatás tapasztalatát. Ezt a mentális személyiséget kellene fejleszteni a jóga által. Hisszük, hogy lehetséges, de hogyan?

Archetípusok és a lángelme

Van egy általános vélemény, amely elterjedt a nyugati országokban, és bizonyos körökben Indiában is, hogy a pránájáma, dhjána, jóga nidrá és antar mauna gyakorlása által, a tanulók elméje fejleszthető. Svájcban, az oktatási szakemberek keményen dolgoznak ezen és az archetípusok viselkedésén az agyban. Milliárdnyi és milliárdnyi archetípus van az agyban és úgy tűnik, hogy akadályt jelentenek a mentális személyiségünk kifejezésében. Sokszor azt érzed, hogy jobban megértesz dolgokat, és valamikor, hogy nem érted meg. Időnként teljes világosságot tapasztalsz, akár földrajzot, matematikát vagy történelmet tanulsz, míg máskor minden zavarosnak tűnik és nem érted. Ezzel kapcsolatosan, tanulmányoznod kell annak a mechanizmusnak a viselkedését, amely a megértés székhelye, és ez az agy.

Az agyban található archetípusok a kifejezésünk útjában állnak. Ezek azok az magvak, melyek el vannak temetve az emberi elme mélységeiben, nem a külső elmében, ami az érzékekhez kapcsolódik – az a kívülre irányult elme. A szemeken, a füleken, és az érzékelés más közvetítőeszközein keresztül, ez az elme ismeretet szerez; én nem erről az elméről beszélek. Az az elme csak egy reflektor, de az elmének, a csittának vannak más területei, melyeket el kell tudjál érni, ha lángelmét akarsz kifejleszteni; ha kiemelkedő sikerű tanuló akarsz lenni. Nem kell sokat tenned ezzel az elmével, különösen azzal a résszel, amely az érzékek, indríják külső forrásaitól függ; sem azzal az elmével, amely az általad összegyűjtött tudás raktárától vagy alapjától függ. Van az elmének egy területe, melyet nem ismersz, melyet sose tapasztaltál, melynek elő kell jönnie. Az az elme csak akkor tud előjönni, ha rögzíteni tudod az archetípusokat.

A jantra és mandala tudománya

A svájci tudósok, kifejlesztettek az oktatási rendszerrel kapcsolatban egy tudományt, ami kapcsolatban áll a jantrával és mandalával. A legtöbben ismertek vagy már láttatok ilyet, de sohasem próbáltátok megérteni pontosan, mik ezek a dolgok. Sokszor látjátok a geometriai ábrákat, melyek úgy ismertek, mint Srí Jantra, Kálí Jantra vagy Tárá Jantra. Azt gondoltuk egy ideig, még ennek a kultúrának a forrásaként a saját hazánkban is, hogy ezek a jantrák misztikus dolgok. Az emberek nem értették őket, de most, a megértés minőségének fejlesztése érdekében az oktatás területén, és különösen mentálisan visszamaradott gyermekek esetén, jantrákat használnak. És mit mondanak, hogy mit csinálj? Koncentrálj a jantrára nyitott szemekkel, aztán csukd be a szemed és vizualizáld a jantrát olyan hosszan, amennyire tudod.

Amikor már nem vagy képes vizualizálni csukott szemekkel, akkor nyisd ki újra a szemeidet és nézd a jantrát. Folytasd a trátakának, a jantrán való dhjánának ezt a rendszerét, kétszer egy nap tíz-tizenöt percig. Mi fog történni? Azt mondják, hogy a jantrának megvan a képessége és ereje, hogy messzire behatoljon az elme mélységeibe, az elme azon területére, amelyről beszéltem, és megnyilvánítja vagy kifejezi azt az elmét. A jantra meditáció ezen gyakorlása által, mentálisan visszamaradott gyerekeket segítettek olyan országokban, ahol a kulturális hagyomány nem a jóga, mégis ebben az országban, ahol rendelkezünk a hagyománnyal, teljesen elfelejtettük, hogy ezek a vicces geometriai formák micsodák.

A második dolog, amiről beszélnek, a mandala. Számunkra ez az elme tudatalatti és tudattalan területeire vonatkozó megfogalmazás tudományos folyamata. Egész odáig is elmennek, hogy azt mondják (meg leszel lepve), hogy a mandalákra való koncentráció végső soron stabilizálni képes az agyban az alfa, béta, théta és delta hullámokat, melyeknek feszültsége, frekvenciája, ampere és rezgése van. Ez olyan, mint az elektromosság. Ha újra tudod szervezni, újra tudod indítani vagy újra tudod strukturálni az agy hullámmintáit, akkor képes vagy létrehozni az agy egy új minőségét, a megértés egy új minőségét.

A tobozmirigy és kiegyensúlyozott személyiség

Nem a jóga és az elme közötti kapcsolatról beszélek. A jóga és a tudatosság, a jóga és az ember személyisége, szvabhávája, prakritije vagy természete közötti kapcsolatról beszélek. Igaz, hogy a jógatesttartások segítenek mindenkinek és szép számmal kell azokat gyakorolnod mindennap (legalább a szúrja namaszkárát gyakorolnod kell), de a jóga nem ér véget ezzel – a jóga ezzel kezdődik.

A tudósok egy nagyon fontos dologról beszélnek. Hét- vagy nyolcéves korban a tobozmirigy elkezd visszafejlődni minden gyermekben és az agyalapi mirigy elszabadul. Teljesen megnyílik és ezzel a nyitással hormonok kerülnek a testbe ellenőrizetlen módon, és az egyensúly hiány megerősödik a személyiségben. Ezen mirigy egészségének a megőrzése érdekében, hogy annyi ideig megmaradjon, ameddig csak lehetséges, bevezetésre került a mantra, pránájáma és szúrja upászana.

Nem fogok a mantráról és a szúrja upászanáról beszélni. Csak néhány szót szólok a pránájámáról. Hogyan hat a tobozmirigyre, amely a hátgerinc legtetején helyezkedik el, a nyúltvelőben? Vallásos környezetben ʽSíva harmadik szemeként’ ismert. Mi ágjá csakrának hívjuk, az ellenőrzőközpontnak, ahonnan a légzőrendszer, kiválasztórendszer és a test minden más rendszere utasításra és megfigyelésre kerül. Még a bénulás, a tobozmirigy bénulás, az izomsorvadás és más betegségek is közvetlenül ellenőrizhetők a tobozmirigy, ágjá csakra képzése által. Tudományosan megfigyelőközpontnak hívjuk és ez képezhető pránájáma által.

Pránájáma és az agy kiegyensúlyozása

Lélegezz be a bal orrnyíláson keresztül; lélegezz ki a jobbon, lélegezz be a jobbon, lélegezz ki a balon – egyszerű dolog. Csak kontrolláld a lélegzeted egy, két, három, négy, öt másodpercig. Megfigyeltük a tudományos kutatásaink során, hogy amikor a bal orrnyíláson keresztül lélegzünk, a jobb agyfélteke aktív – összehúzódik és kiterjed, összehúzódik és kiterjed, összehúzódik és kiterjed. Amikor a jobb orrnyíláson keresztül lélegzünk, a bal agyfélteke aktív. Ily módon, egy nagyon fontos részét edzed a testednek – az agyat és a tobozmirigyet. Abban az időben, amikor a pránájámát tanították, azzal a látásmóddal tették, hogy a gyerekeink ezt a tobozmirigyet egészséges kondícióban őrizzék meg éveken át, hogy kiegyensúlyozott személyiségük legyen: egyensúly az érzelem, gondolkodás és tapasztalás között.

Tehát, nem beszéltem nektek jóga-ászanákról és gyakorlatokról, mert úgy gondoltam, hogy sokan közületek ismerik azokat. Ezt az információt akartam átadni nektek, mert tudományos kutatások részese vagyok a jógát illetően. Még hiszek abban, hogy csak úgy, ahogy fejleszteni tudod mindennek a minőségét, az agy minőségét is fejleszteni tudod – ez lehetséges. Az agy nem egy statikus anyag és ha idióta vagy, az nem jelenti azt, hogy idiótának kell maradnod; vagy ha rossz az emlékezőképességet, akkor mindig rossz memóriád kell legyen, illetve azt, hogy semmi sem fejleszthető.

Ebben a sajátos összefüggésben, kérlek, gondolkodj el a jógáról, de ne feledd, hogy talán az egyetlen hely Indiában, amely így magyarázza a jógát, az a Bihar School of Yoga.

Nyomtatásra került a Yoga Magazinban 1990. március
Forrás: Yoga Magazin 2016. május