Main

Swami Satyananda Saraswati

Sri Swami Satyananda Saraswati életrajza /2

 

Szannjászinként vándorolva Sri Swamiji kiterjedt utazásokat tett gyalog, autóval, vonattal, és néha még teveháton is Indiában, Afganisztánban, Burmában, Nepálban, Tibetben, Ceylonon és az egész indiai szubkontinensen. Ott tartózkodásai során találkozott mindenféle társadalmi rendű és rangú emberrel, és elkezdte kidolgozni a jógikus technikák elterjesztésének tanait. Jóllehet az ő formális képzettsége és spirituális hagyománya a Védanta volt, a jóga elterjesztésének feladata vált működése központjává.

Swami SatyanandaKüldetése 1962-ben bontakozott ki, amikor megalapította a Nemzetközi Jóga Közösség Mozgalmát, azzal a céllal, hogy létrehozza a világméretű jóga testvériséget. Mivel a küldetése Mungerben (Bihar Állam) tárult fel előtte, iskoláját Bihar School of Yoga néven Mungerben alapította meg. Nem sok idő telt el, és tanításai gyorsan terjedni kezdtek az egész világban.

1963 és 1982 között Sri Swamiji elvitte a jógát a világ összes tájára, minden rangú, hitű, vallású és nemzetiségű emberhez. Útmutatást adott keresők millióinak, és központokat, ásramokat alapított különböző országokban. Gyakori utazásai során eljutott Ausztráliába, Új-Zélandra, Japánba, Kínába, a Fülöp-szigetekre, Hong Kong-ba, Malaysiába, Thaiföldre, Szingapúrba, az Egyesült Államokba, Angliába, Írországa, Franciaországba, Olaszországba, Németországba, Svájcba, Dániába, Svédországba, Jugoszláviába, Lengyelországba, Magyarországra, Bulgáriába, Szlovéniába, Oroszországba, Csehszlovákiába, Görögországba, Szaúd-Arábiába, Kuwaitba, Bahreinbe, Dubaiba, Irakba, Iránba, Pakisztánba, Afganisztánba, Kolumbiába, Brazíliába, Uruquayba, Chilébe, Argentínába, Dominikába, Puerto Rico-ba, Szudánba, Egyiptomba, Kenyába, Ghánába, Maurituisra, Alaszkába és Izlandra.

Egyszerűen szólva, Sri Swamiji a Föld minden sarkába elvitte a jóga zászlaját. Sehol nem találkozott ellenkezéssel, ellenállással vagy kritikával. Módszere egyedülálló volt. Jártas lévén az összes vallásban és írásban, tanításába belefoglalta azok bölcsességét is, mégpedig olyan könnyedséggel, hogy az összes hit követőit magához vonzotta. Tanítása nem csupán a jógára korlátozódott, hanem ötvözte évezredek bölcsességét.

Sri Swamiji láthatóvá tette minden filozófiák anyja, a tantra tudását, a Védanta alaptanításait, az Upanisádokat és a Puránákat, a buddhizmust, a dzsainizmust, a szikizmust, a zoroasztrianizmust, az iszlámot, a kereszténységet, ezeken túl az anyagi világ és a teremtés modern tudományos elemzését. Értelmezte és megmagyarázta a tantra és a jóga ősi rendszereit, pontos, éles, szisztematikus magyarázatokat adva, és olyan gyakorlatokat felfedve, amelyek eddig ismeretlenek voltak.

Swami SatyanandaElmondható, hogy Sri Swamiji a jóga területén úttörő volt, mivel előadásai újdonsággal és frissességgel voltak tele. Adzsapa dzsapa, antar mauna, pavanmuktászana, kriya jóga és prana vidya volt példa azokra a gyakorlatokra, amelyeket olyan módszeresen és mégis egyszerűen vezetett be, hogy azok mindenki számára lehetővé tették, hogy a fizikai, érzelmi és spirituális fejlődése érdekében elmélyüljön ebben az értékes és eddig hozzáférhetetlen tudományban.

A jóga nidra volt Sri Swamiji értelmezése a njásza tantrikus rendszerére. Az ebben a tudásban való alapos jártassága lehetővé tette, hogy felismerje njásza olyan gyakorlásának a potenciálját, amely minden egyes egyénnek megadta a gyakorlati eszközt, ahelyett, hogy pusztán a szertartás egyik előfeltétele lenne. És a jóga nidra csak az egyik példa az ősi rendszerekben való jártasságának.

Sri Swamiji szemléletmódja inspiráló, felemelő, mély és szeretettel teli. Mégis, tanítása, az általa használt nyelv mindig egyszerű és könnyen megérthető volt. Működésének ezen időszakában Sri Swamiji mintegy 80 könyvet írt a jógáról és a tantráról, amelyek – hitelességük okán – azóta is az egész világon elfogadott iskolai, egyetemi szöveggyűjtemények. Ezeket a könyveket lefordították olaszra, németre, spanyolra, oroszra, szerb-horvátra, kínaira, franciára, görögre, perzsára és a világ más nagy nyelveire.

Az emberek megszerették Sri Swamiji gondolatait, és hozzá fordultak az összes hit, és az összes nemzet spirituális keresői. Ezreket vezetett be a mantrákba és a szannjászába, elvetve bennük az isteni élet magjait. Temérdek lelkesedéssel és energiával terjesztve a jóga fényét egy rövid, 20 éves időszak alatt beteljesítette a gurujától kapott küldetést.

Swami SatyanandaEkképpen 1983-ra, Sri Swami Satyananda Saraswati szüntelen fáradozása nyomán a jóga üzenete elterjedt az egész világban. Swami Satyananda emellett szannjászinok olyan csapatát tanította ki, akik azután a legkülönfélébb világú és kultúrájú emberek számára közvetítették a jógát, és akik aztán India- és világszerte számos Satyananda Yoga ásramot, iskolát és központot alapítottak. A Bihar School of Yoga pedig a jógaoktatás és a spirituális tudományok világszerte elismert és megbecsült, hiteles központjává vált.

Ezen túlmenően, a jóga a remeték és aszkéták barlangjából a társadalom főáramába került. Legyen az kórház, börtön, iskola, egyetem, irodaépület,  sportaréna vagy divatközpont, hadsereg vagy tengerészgyalogság, a jóga szükségletté vált. Az egész világon tudományos kutatások indultak a jóga hatásait illetően. Jogászok, mérnökök, orvosok, menedzserek, professzorok tették életük részévé a jógát.  És ugyanígy a tömegek is. A jóga egyszerűen a mindennapok részévé vált.

És most, küldetése csúcsán Sri Swamiji lemondott mindarról, amit létrehozott. Utódának jelölte Swami Niranjananandát és azzal bízta meg, hogy folytassa az általa megkezdett munkát. Maga pedig fokozatosan megkezdte a visszavonulást a jóga tanításától és a jóga mozgalom vezetéséből. 1988-ban Sri Swamiji elköszönt a tanítványoktól, az iskolától, az intézményektől és Mungertől, és soha nem tért oda vissza.

Kolduló zarándoklatra indult India spirituális központjain (siddha teerták) keresztül, minden személyes holmi vagy az általa alapított ásram, vagy intézmények bármilyen támogatása nélkül. Trayambakeshwarban Lord Mrityunjaya (az ő ishta-devatája, kedvelt isteni megtestesülése) oltára (jyotirlingam) előtt lemondott öltözetéről és avadhutaként élt. Itt a Godavari folyó forrásánál közel Neel Parbat-hoz míg a chatrumas anushthana-t gyakorolta, feltárult számra eljövendő tartózkodási helye és szádhanája.

Itt megbízást kapott egy új küldetésre, arra, hogy az úr nevének szüntelen, minden lélegzettel történő ismétlésével elinduljunk egy kozmikus dimenzió felé. 1989. szeptember 8-án, guruja, Sri Swami Sivananda Saraswati születésnapján hangosan és tisztán halotta a szót: „Chitabhoomi” (hamvasztás) és látomása volt arról a helyről, ahova mennie kellett.